Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Glöm motorn, satsa på väghållning! Stämmer det?
<<   1, 2, 3, 4   >>
1 besök senaste veckan (9045 totalt)
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2451



Re:

Michael Bäck skrev:
safe skrev:
Kolja skrev:
Väljer hellre en bil med 150 hkr och ett lätt påkostat chassie med riktiga däck än en vagn med motor på 500 hkr och sopslut dämpare/svålar.


För samma pengar skulle jag välja 500hk 9 ggr av 10. Mycket billigare att få till ett OK chassie än 500hk...



Enligt min åsikt så behöver man ett visst mått av effekt för att det ska bli riktigt roligt, det måste liksom kännas att det finns lite pulver under pedalen. Det ska spela roll om man ligger med stödgas eller med plattan i mattan mot apex.
Inte nog med det jag tycker också att karaktären på motor/effekt ska vara underhållande. Jag är inte så mycket för moderna motorer med linjärt effektuttag, totalt karaktärslöst....

Sen är det alltid roligare när man kör tillsammans med bilar som har liknande prestanda.


Det beror nog även på vilka banor man brukar köra på om man har nytta av sina 500 hk


Skulle vilja påstå att man har nytta av mycket effekt på alla banor. Funkar bra att hålla små snabba effektlösa bilar bakom sig på alla rakor

Jag körde mot en 944 på knutstorp, vi var ganska jämna, han var kanske något snabbare från hårnålen till rakan och på bredare r-däck (225 mot mina 195, bägge 888). Men jag hade nästan 100hk mer och på hela varvet körde jag ifrån honom.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579



Re:

safe skrev:

Skulle vilja påstå att man har nytta av mycket effekt på alla banor. Funkar bra att hålla små snabba effektlösa bilar bakom sig på alla rakor



Ja det gäller rakan ja sen får vi ligga & bromsa resten av varvet för att inte köra över er
tyvärr ingen ovanlighet när en effektstark bil håller undan på rakan & ligger ivägen resten av varvet

Men det optimala är en liten lätt bil med bra väghålling & rejält med effekt då blir dom
stor & effektstarka bilarna frånåkta hela varvet

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 2174



Lagom av bägge säger jag thumbs up

Kika in Assehär på rejsa eller HPC, den bilen rör på sig både rakt fram och i svängarna thumbs up

_________________
A l e x l i n d a h l
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2451



Re:

Michael Bäck skrev:
safe skrev:

Skulle vilja påstå att man har nytta av mycket effekt på alla banor. Funkar bra att hålla små snabba effektlösa bilar bakom sig på alla rakor



Ja det gäller rakan ja sen får vi ligga & bromsa resten av varvet för att inte köra över er
tyvärr ingen ovanlighet när en effektstark bil håller undan på rakan & ligger ivägen resten av varvet


Nu har jag ingen effektstark bil drygt 250hk på 1200kg, så oftast blir jag frånåkt över HELA varvet...

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20321



Nu är det väl ingen som uppfattar råden som att man måste kasta ur motorn och sätta i en mindre för att det ska gå att köra
"Extra allt" är ju aldrig fel men med lite lägre maxhastighet så hamnar man inte i Mjölby om/när bromsarna sviker och bogservajern kanske räcker fram. Det är en spänning att bromsa från 180 till 85 på Anderstorp, att komma från 280 istället är ju svårare men då behövs det också mer leca för att få stopp.

Men står man med ett objekt på garageuppfarten och fundera på lite skoj körning så kan man glömma motoruppgraderingar de första åren och fokusera på däck, hjulvinklar och chassikomponenter (med mycket körning mellan uppgraderingarna för att lära sig lite, och inte lita blint på "forumfakta").

Att nån som kört i 3-5år fokuserar lite annorlunda gör ju inte att det är de grejerna som är viktigast i början.
Tänk även lite på tillförlitligheten, det är trevligare att bara behöva byta däck/bromsbelägg efter en bandag än att behöva bärgning pga stake genom blocket (dessutom skapar saneringen viss irritation hos övriga).

Men ett fritt öppet insug låter gott och öronen ska ha sitt, det är ju ett sinne av alla som ger totalupplevelsen.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Lennart
Stockholm
Här sen Feb 2005
Inlägg: 1629



Re:

Niklas Falk skrev:
Nu är det väl ingen som uppfattar råden som att man måste kasta ur motorn och sätta i en mindre för att det ska gå att köra
"Extra allt" är ju aldrig fel men med lite lågre maxhastighet så hamnar man inte i Mjölby om/när bromsarna sviker och bogservajern kanske räcker fram.

Men står man med ett objekt på garageuppfarten och fundera på lite skoj körning så kan man glömma motoruppgraderingar de första åren och fokusera på däck, hjulvinklar och chassikomponenter (med mycket körning mellan uppgraderingarna för att lära sig lite, och inte lita blint på "forumfakta").

Att nån som kört i 3-5år fokuserar lite annorlunda gör ju inte att det är de grejerna som är viktigast i början.
Tänk även lite på tillförlitligheten, det är trevligare att bara behöva byta däck/bromsbelägg efter en bandag än att behöva bärgning pga stake genom blocket (dessutom skapar saneringen viss irritation hos övriga).

Men ett fritt öppet insug låter gott och öronen ska ha sitt, det är ju ett sinne av alla som ger totalupplevelsen.


Bra sammanfattning. thumbs up

_________________
Lennart Pettersson
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579



Re:

Niklas Falk skrev:
Nu

Men står man med ett objekt på garageuppfarten och fundera på lite skoj körning så kan man glömma motoruppgraderingar de första åren och fokusera på däck, hjulvinklar och chassikomponenter (med mycket körning mellan uppgraderingarna för att lära sig lite, och inte lita blint på "forumfakta").



Detta är ju en hel del av nöjet att bygga om, testa & utvecklas med bilen & bli snabbare.
Sen om bilens mod eller förarens ökade erfarenheter gett mest de må va osagt.

Men jag upplever min bil som kul att köra nu när man sätter sig bakom ratten den beter sig
som jag önskar & hittar inte på några hyss som det var ibörjan. Sen finns det ju alltid saker att
förbättra både på fordon & förare.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Björnbusen
Bromma Stockholm
Här sen Feb 2005
Inlägg: 242



Borde väl gå att angripa vetenskapligt det där. Hur många meter av banan håller man full gas och har fortfarande grepp kvar, t ex. Och hur många meter av banan går man inte riktigt fullt för att greppet inte räcker till. Hur mycket man förlorar på långa rakan jämfört med XX hkr till borde ju vara lätt uträknat, sen är det väl bara att jämföra resultatet med kostnaden för olika modifieringar så har du svaret där! :-)

Typ att ha väghållning för 180km/h genom kvarnen är ju menlöst i en bil som toppar 160 och att ha 500 hästar och köra allt utom långa rakan på kvartsgas är ju också ett tecken på att man investerat lite galet.

Vad gäller kul så har jag jättekul med 170 hästar och lite skruvad väghållning och i rätt sällskap får jag till och med köra om ibland...

_________________
Björn Ek
AlfaRomeo Alfetta 1976
Banmötesgruppen Club Alfa Romeo Svezia
Citera
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003
Inlägg: 998

Namndispens
Namndispens

Som sammanfattning så är ju alltså resonemanget banspecifikt...

Kör man runt på en go-cart bana så stämmer det nog topic rubriken till 100%, åker man Nürnburgring så sitter man nog och lipar om man helt skitit i motorn...

Det fina med en motor som har bra respons är att den är kopplad till en gaspedal, dvs har man för mycket effekt för greppet just där man är, ja då gasar man mindre, sen när situationen ser annorlunda ut så trycker man bara hårdare och ler mer.

Självklart finns det bilar som är helt puckat byggda och med sjukt mycket effekt i förhållande till grepp och väghållning, men de som överväger trim enligt denna tråd brukar INTE ha det "i-landsproblemet..."

Av rena säkerhetsskäl tycker jag dock att man absolut bör uppgradera väghållning, hejdare samt innre säkerhet innan man trimmar mer än "BPU" - dvs chip, avgas och andningsvägar (filter/snorkel/ic).

_________________
Mvh // Niklas L
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 2174



Re:

Cobolt skrev:
Som sammanfattning så är ju alltså resonemanget banspecifikt...

Kör man runt på en go-cart bana så stämmer det nog topic rubriken till 100%, åker man Nürnburgring så sitter man nog och lipar om man helt skitit i motorn...

Det fina med en motor som har bra respons är att den är kopplad till en gaspedal, dvs har man för mycket effekt för greppet just där man är, ja då gasar man mindre, sen när situationen ser annorlunda ut så trycker man bara hårdare och ler mer.

Självklart finns det bilar som är helt puckat byggda och med sjukt mycket effekt i förhållande till grepp och väghållning, men de som överväger trim enligt denna tråd brukar INTE ha det "i-landsproblemet..."

Av rena säkerhetsskäl tycker jag dock att man absolut bör uppgradera väghållning, hejdare samt innre säkerhet innan man trimmar mer än "BPU" - dvs chip, avgas och andningsvägar (filter/snorkel/ic).


+1 Absolut! Inte kul att åka med uppeldade bromsar ifrån banträffen (eller kanske inte åka från banträffen i bilen alls..)

_________________
A l e x l i n d a h l
Citera
Björnbusen
Bromma Stockholm
Här sen Feb 2005
Inlägg: 242



Ett annat skäl till att man ofta får höra saker som trådrubriken när man är ny på ett forum som rejsa har kanske lite att göra med hur man frågar. Jag upplever ofta att folk som inte är banindoktrinerade börjar att fråga om sånt som folk vanligtvis pratar om i fikarummet på jobbet, vilket antagligen mest är hästkrafter och 0-100. Så den första lektionen man får i banåkasammanhang är just som pirellireklamen sa "power is nothing without control". (Tror det var en bild på Linford Cristie i röda pumps...)

Så även om det inte är den enda sanningen i sig så är det nog oftast det man behöver höra som nybörjare...

_________________
Björn Ek
AlfaRomeo Alfetta 1976
Banmötesgruppen Club Alfa Romeo Svezia
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3688



Tror att det är Sörpan som har som devis att "raksträckan är bara transport till nästa kurva" och det är så sant som det är sagt. Det är rned kurvorna allt det roliga händer, alla kan ju gasa och växla. Vid den sena inbromsningen börja adrenalinet puttra i venerna, när man försöker få bilen att betta i insvängningen, ge lite mer gas för att sätta bilen, känna hur man letar sig in till apex med korta blipp på gasen, hur man träffAr apex samtidigt som man håller fullt och tangerar och går mot bankanten igen, kanske korrigerar lite med gasen igen. Då känns det gott!

Med det sagt så vill man ju inte bli omkörd igen på rakan så visst är det bra med power då. Men att byta väghållning och bromsar mot motoreffekt, nej tack!

Hälsningar
Anders

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2487



Jag tyckte jag lärde mig mycke av att gå ner i däck dim , från 225/50 16 till 205/55-16 , känner tidigare när det vill släppa , och släpper mindre brutalt .

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Re:

Jag har bara min egen tanke här. Den e att man skall ha effekt så det blir över, bromsar så man kan låsa hjulen i alla lägen. Sen e de upp till föraren att hantera detta. De e inte aldeles o-svårt eller odramatiskt att doera effekten halva raksträckan så man inte gasar för mycket för att sedan direkt gå över å bromsa på gränsen till det bästa den andra halvan av rakan. Så att man har precis rätt ingångsläge i kurvan. Så en viss "rolighet" vill nog jag tillskriva detta, bantokig som jag e.

En annan sak e regler, ekonomi mm. Men visst kan en motorsvag klass va lika rolig när man slåss med jämnbördiga bilar, men jämnbördigabilar på ALLA plan e kul.
Göran

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2771



Re:

964RS skrev:
Tror att det är Sörpan som har som devis att "raksträckan är bara transport till nästa kurva" och det är så sant som det är sagt. Det är rned kurvorna allt det roliga händer, alla kan ju gasa och växla. Vid den sena inbromsningen börja adrenalinet puttra i venerna, när man försöker få bilen att betta i insvängningen, ge lite mer gas för att sätta bilen, känna hur man letar sig in till apex med korta blipp på gasen, hur man träffAr apex samtidigt som man håller fullt och tangerar och går mot bankanten igen, kanske korrigerar lite med gasen igen. Då känns det gott!

Med det sagt så vill man ju inte bli omkörd igen på rakan så visst är det bra med power då. Men att byta väghållning och bromsar mot motoreffekt, nej tack!

Hälsningar
Anders


Håller med i allt du säger men med 2-300hk ytterligare blir ovan ännu svårare och ännu roligare!
Jag trodde tidigare på nåt vis att mer än 500hk kan ingen behöva i en välbyggd förhållandevis lätt banbil.. Men jag har kommit underfund med att mer effekt sällan är fel...
Men som många nämnt innan allt blir oxå mycket, mycket dyrare!
/Pete

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Re:

964RS skrev:
Tror att det är Sörpan som har som devis att "raksträckan är bara transport till nästa kurva" och det är så sant som det är sagt.


oj, här blev man citerad också!

Min signatur har nog hängt med sedan rejsas barndom och jag har inga planer på att ändra den...

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3688



Re:

Puppan skrev:
[
Håller med i allt du säger men med 2-300hk ytterligare blir ovan ännu svårare och ännu roligare!
Jag trodde tidigare på nåt vis att mer än 500hk kan ingen behöva i en välbyggd förhållandevis lätt banbil.. Men jag har kommit underfund med att mer effekt sällan är fel...
Men som många nämnt innan allt blir oxå mycket, mycket dyrare!
/Pete


Jo du, jag har ju förvisso bara 300 pållar i min 1120 kilos bil och jag skulle mer än gärna vilja ha i alla fall 100 till.

Självklart blir inbromsningen mycket roligare med mer fart på rakan och det är så mycket roligare när man inte kan trycka gasen i botten i utgången utan att det toksläpper. Men nu var det ju inte det som var den i den ursprugliga frågan utan väghållning eller motor.

..och sen skulle jag gärna vilja ha din bil också.

Hälsningar
Anders

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1974



Re:

Sörpan skrev:
964RS skrev:
Tror att det är Sörpan som har som devis att "raksträckan är bara transport till nästa kurva" och det är så sant som det är sagt.


oj, här blev man citerad också!

Min signatur har nog hängt med sedan rejsas barndom och jag har inga planer på att ändra den...

Jag håller med signaturen; eftersom transporten (raksträckorna) är tråkiga vill man ha en motorstark bil så den tråkiga biten går över snabbt

_________________

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Re:

964RS skrev:

Självklart blir inbromsningen mycket roligare med mer fart på rakan och det är så mycket roligare när man inte kan trycka gasen i botten i utgången utan att det toksläpper. Men nu var det ju inte det som var den i den ursprugliga frågan utan väghållning eller motor.
Hälsningar
Anders

Haxxel skrev:

1
Det jag märkte då var hur chanslös var så fort det gick rakt fram, när det svängde fick jag leka lite med civicens gocart-känsla, men på rakan var jag totalt underpowered och alla körde om. Även om jag kunde komma ikapp någon stackare i kurvorna så kunde jag aldrig komma förbi då alla drog iväg på rakan.
2
Jag har alltid uppskattat små lätta och relativt svaga åk som är snabba och kul i kurvorna och det är det jag bygger min civic efter.
Är det för att jag körde mot bilar i en helt annan klass (Min bil kostar väll som en blinkers från de andra bilarna). Eller är min bil helt enkelt för svag? De få pengarna jag får över går till bilens väghållning för tillfället, bör jag tänka om?

MVH // Axel

1
Egentligen svarar ju frågeställaren sig själv här, det är för lite effekt i bilen så att den blir efter. Man kan självfallet fråga sig vad som är viktigt, men effekt måste bilen ha annars kommer den ingenstans. Sen hur mycket, ja det avgörs väl utav den klass man vill tävla i.
2
Jag gillar själv små lätta snabba bilar och menar att man inte skall tro att man kommer först bara för att man har en hisklig massa effekt, Men det är för att man inte skall ha övertro på effekt som det allena saligjörande i bansammanhang. Det duger lika lite med en bil som är en dräpare på att svänga åt vänster, och sen undra om det är åt höger eller vänster som är viktigt.

Vill man vinna tävlingen och man blir ifrånåkt med sådan marginal på rakorna att man inte kan göra upp för det, även fast man är snabbare i kurvorna, så är självfallet bilen för motorsvag. Vill man ha rolig körning så avgör man ju lätt själv om det är kul med den bil man har. Det är alltså en fråga om vad vi har för avsikter med bilen eller vad för sorts körning vi tycker är roligt som avgör om det är rätt eller inte.
mvh
Göran

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003
Inlägg: 998

Namndispens
Namndispens

Re:

964RS skrev:
Men nu var det ju inte det som var den i den ursprugliga frågan utan väghållning eller motor.


Just det där med ELLER gör ju sådana här resonemang lite stökiga och jag försöker att ignorera det i tråden eftersom jag tycker att det är knasigt.

Dvs jag tycker att det är vanligt att man utgår från samma däck och samma chassie i de flesta diskusisoner där det resoneras om effekt vs väghållning och det tycker jag är "fel".

En RS är ju ett utmärkt exempel, med rätt mods så är den hur körbar som helst med 500hk och det är först kring 700hk som den börjar bli helt galen.... men med rätt förare så är den trots effektöverskott, så pass snabb att de flesta som åker med antingen garvar eller är vita i ansiktet.

Skulle man däremot ge en helt orginal RS 700hk så skulle den nog vara en mardröm, det tycker jag dock inte antyder något om effekt vs köregenskaper utan är bara ett exempel på en bra avart för att visa på hur stökigt topic som diskuteras i tråden!


Vidare i tråden dock, effekt behöver inte nödvändigtvis vara speciellt ohanterbart... i en bil med massor av effekt (väsentligt mer än väggreppet på lägre växlar), så om man tycker att bilen är för hysterisk så effektbegränsar man genom stegvis ökande laddtryck på växlarna, dvs man släpper på väsentligt mer ladd på högre växlar för att kompensera högre utväxling och nyttjar även mer tillgängligt grepp via downforce och får en bil som trots monstereffekt skjuter på ganska odramatiskt.

Sen kommer kurvan och då bör man ha bromsat så lite som möjligt och ha vägegenskaper nog för att kunna hantera farten - således, att bara ha effekt är hyfsat meningslöst.

En liten allmän avbön ang mitt tidigare inlägg en bit upp i tråden, där kan man lätt tolka vad jag skrev så som att väghållning bara har med säkerhet att göra, men det var inte så jag menade, jag anser att man bör ligga före på säkerhet och väghållningsfronten och ska man trimma motor, så tycker jag att man först ska fokusera på att det övriga paketet ska kunna hantera den fart man ofrånkomligen kommer att bygga upp. Jag har sett rätt många bilar som fått "herrejösseseffekter" utan att man gjort så mycket mer än att "hänga på neon...." och många tycker ju att en sån bil är "skitfrän" på parkeringen, men man kan inte kalla något sådant vare sig "snabb" eller "vettig" utan det faller mer inom kategorin "dumheter" i mina ögon. Men.... lika knasigt tycker jag att det är att komma med en seven med extra allt i väghållningen och sen bara ha en 23hk renault laban motor, alltså avarterna är absurda.

Köregenskaper är en förutsättning för effekt, men jag ser två kommunicerande kärl och en bil är inte "snabb" utan vare sig det ena eller det andra.

Jag vet dock en sak, mycket effekt i rätt chassie brukar få de flesta bantokar att dra rejält på smilbanden....

_________________
Mvh // Niklas L
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42376

Forumägare
Forumägare

De gånger jag fått köra bilar med betydligt fler hästar per kilo än min M3 så har det blivit en upplevelse av "mmmm... supernajs, det här pruttar på riktigt fint" och "oj den här svaga knixen blev ju en riktig sväng nu ju!" men aldrig "woooaaaa... vansinne... galet!" och aldrig heller tex nåt liknande "woooooooowwwwwww, det här var ju något heeeeelt annat :-D".

Med bra väghållning kan man IMHo gärna ha massa mer effekt ofta betydligt mer än vad som på papperet ser ut som jättejättemycke effekt.

Meeeeeeeen, det som ALLTID dyker upp i mitt huvud efter en provkörning är samma sak, det är "supernajs, det här pruttar ju på riktigt fint men är det verkligen värt den uppoffring man måste göra för att komma upp i den här ligan?" Dvs massa massa massa pengar för att trimma en dyr sportig bil eller en extremt spartansk Lotus och rätt mycket pengar där med eller en räserbil med massa massa massa arbete..... När jag sätter mig o kör bana med min bil sen igen efter en provkörning så har jag faktiskt aldrig gått därifrån besviken. Tack o lov thumbs up M3'an är tillräckligt snabb och tillräckligt kul. Jag skulle faktiskt jättegärna vilja ha mera av allt, dubbla effekten, slicks, downforce, woohoo! Men jag kan absolut inte motivera uppoffringen, den är alltför stor för det mervärde jag IMHo skulle få. Men hade jag massa massa pengar så



PS: det är väl därför jag haft min bil i nio år, vad tusan skulle jag byta till utifrån de önskemål och ekonomiska ramar jag har?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Allmänt banåkaforum
Glöm motorn, satsa på väghållning! Stämmer det?
<<   1, 2, 3, 4   >>
1 besök senaste veckan (9045 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande