| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Chassihjälp, mittmotorbil
|
5260 besök totalt |
|
Re:
Jo, men då är bakhjulen "fastsvetsade" i marken och inte rullar fritt i luften. Lyfter du däremot upp bägge bakhjulen och sätter framhjulen i rullarna kommer bakhjulen spinna. Sen är detta inte sopeciellt för mittdiffen heller då den kommer att spinna ihjäl sig. Den är bara gjord för att spinna litegrann och kompensera för fartskillnader mellan fram och bakhjulen och inte överföra allt till ett hjulpar. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
|
Re:
optimala är att peta ut RS2 lådan, ersättar den med en sån här samt komplettera med Quaife-diff:
Gear Ratio 1st 3.778 2nd 2.176 3rd 1.308 4th 0.875 5th 0.686 Reverse 3.444 Final Drive 3.7 Då kan du ta ut blyet och börja mixtra med chassiinställningar. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
|
Mer info: http://www.v12diablo.co.uk/gearbox.h
_________________ G o r a n A m c o f f |
||||
|
Ja, precis det blir nog en fwd låda om det finns någon stabil och lite lägre drevad.
TDi lådan är säkert stabil men det hära såg inte så kul ut. 1st 3.778 2nd 2.176 3rd 1.308 4th 0.875 5th 0.686 Reverse 3.444 Final Drive 3.7 Räcker bra om den gör ca 280 vid 8000rpm. Sen får det bli ett försök med v8 diffen, måste kolla upp vad det är för utväxling i den också. _________________ Fredrick Westlund, Avesta |
||||
|
Re:
Jag tror att det finns 6-växlad TDI-låda där 5:an passar fint för banåka och 6:an är ren transportväxel. När det kommer till V8 diffen, du kan troligtvis inte använda kronhjulet...utan det är bara "diffen" som får transplanteras. Sen får man troligtvis svarva ner diffens ändor för att acceptera mindre lager som sitter original. Jag har ingen erfarenhet av detta utan har läst om detta på ett Audiforum (motorgeeks). V8 diffen har 4.11 i utväxling eller dylikt. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
|
Diverse Audiutväxlingar:
6 Spd 2.5L TDI 6 Spd A4 2WD 2001> 1.6L & 2.0L 6 Spd A4 2001> 2.4L & 3.0L V6 6 Spd A4 2001> 1.8T & 1.9TDI 6 Spd A4 2001> 2.5L TDI 3.50 1.89 1.32 0.87 0.67 0.56 3.50 1.89 1.23 1.07 0.73 0.60 FPN FRL 31/8 (3.875) R&P. 3.50 1.89 1.32 1.03 0.86 0.73 FRE 35/8 (4.375) R&P. 3.50 1.89 1.32 0.93 0.73 0.58 FPP FTT 37/9 (4.11) R&P. 3.75 2.05 1.32 1.03 0.71 0.56 ENV FTM 35/9 (3.89) R&P. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
|
Re:
såklart man inte kan använda kronhjulet? det sliter ju in sig.. ska du byta kronhjulet får du byta det andra hjulet med( som jag intekommer på namnet på nu står sopstill i huvudet)
_________________ A l e x l i n d a h l |
||||
|
Behåll Rs2 lådan. Visst, det blir lite tyngre, men allvarligt, det spelar ingen roll nu i början. Diesel-lådan är GALET lång. Helt fel slutväxel och helt fel stegväxlar. Bättre köra med RS2:ans 4.11.
RS2 lådan går ju att modda pss Ajden gjorde med sin 016 - bort med torsen diffen och sy ihop axlarna. Alternativt så gör du en splinse hylsa som du slår ihop axlarna med. Lite krångligare men lättare (lägre vikt). Bilen var fö med i Street n Strip för nåt år sen, nån kan säkert säga vilket nummer det var, för den intresserade. observera också att 968 diffarna inte passar i Audi's 01E då 968 01E delar diff med Porsche G50. Quaife har dock diffar som passar och de kostar väl typ 15k ungefär. Guards har nog en lamell diff som kan passa också har jag för mig - inte alls säker på detta dock! och - du vill inte använda nåt annat kronhjul än det som sitter i RS2 lådan just nu - det blir bara en svordom massa mer jobb om du bestämmer dig för att byta då du åker på att schimsa in pinjongen också vid diff byte. Surfa på www.motorgeek.com och på www,S2forum.com, finns ett par bilar där med Torsen diff i både 016 och 01E. Finns också ett kit (fanns) för att styva upp diffen. Det är egentligen gjort för mittdiffar men det funkar lika bra till V8 bakdiffen (samma konstruktion i grunden nämligen) _________________ Henrik Eriksson Sluta jiddra, börja rejsa! |
||||
|
Re:
Jo, precis! Det är fortfarande tänkt att bilen kommer att gå lite rakt fram på nätterna mm på drag slicks så jag kan inte använda nya disel lådor för 10 000:- styck och testa om dom håller. RS2 lådan håller bra, det enda som har gått är just diffen. Ja, i min Evo jag hade innan så svetsade jag bara ihop centerdiffen men det är ju betydligt bättre om man fixar en axel med splines som man kan ersätta hela centerdiffen med. okej, har börjat sökt och läst lite där nu så det blir några sena kvällar, nordicaudi är ju pinsamt dåligt. Förstår inte hur han har gått med på att göra ett repotage om bilen i en tidning, allt ser så illa ut som dom har gjort. Det får bli en V8 diff nästa vecka!
_________________ Fredrick Westlund, Avesta |
||||
|
Som sagt - V8 diffen passar inte rakt på - du måste ta mer diametern på ena sidan för att passa lagren i 01E:n... Så, surfa lite på det först och bedöm om du får ihop det...
Det är ju en frän bli ju, det är därför den var med i tidningen... _________________ Henrik Eriksson Sluta jiddra, börja rejsa! |
||||
|
Re:
skoja inte om det... frågar du på s2forum eller motorgeek får du helt säkert ett bra svar! _________________ A l e x l i n d a h l |
||||
|
Re:
Jo, jag läste det men det ordnar sig! Bara att hoppas på att alla V8 har torsen som standard men det verkar ju så. Ja, den är ju lite speciell och ett helt ok koncept tycker jag.. audi femmorna verkar ju hålla ganska så bra fast man plågar dom på bana med 600hk.
_________________ Fredrick Westlund, Avesta |
||||
|
Re:
yes, alla audi v8 har torsen org, manuell och automat, alla årsmodeller. såhär ser diffklumpen ut förövrigt:
_________________ A l e x l i n d a h l |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Chassihjälp, mittmotorbil
|
5260 besök totalt |