Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
3332 besök totalt |
Fjäderkonstanter
Måhända en dum fråga då får ni flytta den till newbiehörnet :-) Finns det någon oskriven regel om att det är olämpligt att sätta en hårdare fjäder fram än bak? Förvisso är det skillnad redan idag men låt säga att dom är avstämda mot varandra på något vis och jag sätter hårdare fjädrar fram, skulle detta innebära att bilen förändras på något negativt sätt? Att den blir hårdare fram förstår jag (och det är ju tanken oxå) men utöver det alltså? ![]() _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Re: Fjäderkonstanter
Detta beror ju på en rad olika faktorer. Det beror på viktfördelning av bilen samt vilken utv du har där fjädern är monterad. Om du tänker på din cpt så skiljer det rätt mycket i utv förhållande mellan fram & bak. Jag kan ta min bil som exempel detta stämmer även på din när det gäller utv får fjädrarna då vi har samma typ av fram & bak vagn på bilarna. Fjädern har ju en hårdhet med är ju inte placerad ända ute vid hjulet utan det blir en liten utväxling däremellan. Så för att få fram fjäderns verkan på hjulet får vi göra följande Fram har jag 100N/mm Bak 120N/mm Fram blir detta 0,88*100N/mm = 88N/mm Bak blir detta 0,45*120N/mm = 54N/mm Hade jag haft fjädrarna ute vid hjulet både fram / bak utan utväxling så hade fjädervädena varit ovanstående. Det är alltså betydligt mjukare bak än fram. Nu kan ju dom som kan mer rätta & fylla på ![]() _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||
Johan,
lämplig fjäderkonstant beror ju av olika faktorer såsom chassigeometri viktfördelning RWD eller FWD Däckdemension och blandning vilka kränghämmare man använder vilken bana som det skall köras på (jämn eller ojämn beläggning, backigt eller plant) vilka egenskaper föraren prioriterar etc Din Compact väger väl lite mer fram än bak och driver bak, samtidigt har du fjäderben fram och pocketfjädrar bak. Hävarmens förhållande fram respektive bak gör att du i dagsläget förmodligen har en hårdare fjäder bak än fram. Om du hade kört coilover runt om hade du med all säker het haft en lika hård fjäder fram som bak eller ännu troligare håradre än bak. Två vänner kör KW Competition på sina E30 på ringen (tävlar i RCN) och den ena bilen har 180N/mm runt om och den andra är jag inte säker på men har för mig att han har lite hårdare fram än bak. Vad har du för fjädrar idag? Vilken bana du prioriterar set-upen för behöver jag väl inte fråga ![]() EDIT: M3 E30 DTM hade 300 N/mm fram och 240 N/mm bak tror jag, däremot gäller de värdena för platta banor såsom Hockenheim och Avus. För Nordschleife fanns den en annan mjukare setup. Patrik Skoog har de där värdena på näthinnan tror jag... ![]() _________________ Anders Jonsson, 77,3 Km från NS Åk: BMW 2500, 2800, 3,0S, 3,0Si mfl "Bei BMW Automobilen ist der Fahrer nicht Zuladung, sondern integrierter Bestandteil" |
||||
Dagens setup är 7kg/nm bak och 9kg/nm fram, bilen är lite mjuk men lev säger att han bara har grövre fjädrar fram inte bak, har en beställning på 13kg/nm fram som jag funderar på om det kan vara lagom.
Jag är inte så petig men kan man få bilen lite styvare så behöver det inte vara en hel vetenskap bakom det ![]() Jag är bara rädd för att det blir tokigt på något vis om man växlar upp i styvhet fram men inte följer upp bak liksom. ![]() _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Re:
Hur beter den sig idag understyr,överstyr eller neutral ? Går du på hårdare fram kommer den understyra om du inte gör nått åt den bak. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||
Jag funderade en Nanosekund på att komentera samma felskrivning men ångrade mig för att inte bli utpekad som wesserbisser. ![]() _________________ //Jonas Alfredson Opel Speedster TURBO |
||||
Re:
Min erfarenhet är att man gärna får innerhjulslyft fram. ![]() ![]() _________________ Rikard Ahlin |
||||
Re:
Vad det handlar om är den slutliga fjäderkonstanten som vi har på HJULEN. och den skall dessutom jämföras mot den VIKT som vilar på hjulen. Då kan man generellt säga att man har en högre hjulkonstant fram än bak. Sedan finns det en MÄNGD faktorer som spelar in, men om du vill ha en grovregel (banbilar) så är det så. Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
![]() |
Racetech
![]() |
3332 besök totalt |