Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1093 besök totalt |
Racelicenskurs
Hej, Tänkte ta mig i kragen nu till våren och skaffa licens. Undrar vilken av de olika kurserna som är bäst. Dom jag tänker på är Gelleråsen och Sviesta i början på April. Har även en fundering ang. racedagarna på Sviesta. Går det bra att komma dit med en icke race bil eller är det bara racegodkända som är tillåtna? joakim _________________ Joakim Adolfson |
||||
Näe |
||||
Men man får sin licens i alla fall. ![]() och Sviestad-kursen är egentligen en ren teorikurs, plus en snabb guidning på banan (spårval) och sedan en timmes fri "lek". Testdagarna är bara öppna för racingteam/tävlingsbilar. _________________ Henrik Andersson ![]() |
||||
Sviestad, se http://www.lms.se/banrace/Ra990523.h _________________ Henrik Andersson ![]() |
||||
På Knustorp (som kostade 1.500 kr förra året) så var hela lördagen teori; inte bara regler, även spårval, bromspunkter och lite sånnt .. Men det var mest regler, helt klart.
Hela söndagen var på banan och det fanns gott om bra instruktörer som gärna åkte med och gav tips. Jag hade inte velat gå en mindre kurs, men det beror kanske på hur mycket bana man kört innan. Jag hade inte kört så mycket. Mkt bra kurs på Knutstorp, rekommenderas! ![]() |
||||
..sen fick vi ju öva starter och köra kval heat och final för att simulera hur det kan gå till på en tävling ![]() ![]() _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Har också gått Knutstorpkursen tidigare och tycker den är mycket bra. Instruktörerna försöker verkligen lära en allt från att bli en bra förare till hur banan ska köras på snabbaste sätt. Att man sen kan få t ex Tommy Brorsson (han var med när jag gick i alla fall) som instruktör är ett stort plus. Undrar om det finns någon som kan Knutan lika bra som Tommy?
I korthet precis som redan skrivits. En heldag teori och en heldag körning. Teori är tråkigt men de var mycket seriösa. Körning är givetvis jätteroligt men ändå på ett seriöst sätt. Spårval, körteknik, startträning, "kval och tävling", osv. Allmänt genomgångar om hur en tävling går till rent praktiskt! Eftersom jag inte gått de andra licenskurserna så kan jag inte säga att den på Knutstorp är bättre men jag är ganska säker på att den är en av de mest seriösa som man kan gå på. Räkna med att bromsbeläggen är slut när dagen är över ![]() _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1093 besök totalt |