Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Camber och fjäderhårdheter?
1043 besök totalt
speedy83
Oskarshamn
Här sen Sep 2009

Trådstartare

Hej!

Undrar lite över detta med cambervinklar, Undrar lite över hur bilspecifika dessa är? alltså kan man säga generellt vilken camber man bör ha om man vet vad det är man vill uppnå? eller är det olika på olika bilar?

Sen angående fjädrar på coiloverskit, hur vet man hur mycket man kan gå upp/ner i hårdhet? och hur mycket kan det skilja mellan fram-bak? kan man tex ha 10f och 14b eller blir det för mycket?

hoppas någon kan hjälpa till lite då jag är intresserad av att lära mig mer om dessa saker för att kunna ställa in min bil på bästa sätt!

*Tomt i garaget*
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008

Re: Camber och fjäderhårdheter?

speedy83 skrev:
Hej!

Undrar lite över detta med cambervinklar, Undrar lite över hur bilspecifika dessa är? alltså kan man säga generellt vilken camber man bör ha om man vet vad det är man vill uppnå? eller är det olika på olika bilar?

Sen angående fjädrar på coiloverskit, hur vet man hur mycket man kan gå upp/ner i hårdhet? och hur mycket kan det skilja mellan fram-bak? kan man tex ha 10f och 14b eller blir det för mycket?

hoppas någon kan hjälpa till lite då jag är intresserad av att lära mig mer om dessa saker för att kunna ställa in min bil på bästa sätt!

Generellt sett:

Ska du åka R-däck så är väl 3grader camber att föredra, sen beror det ju helt på vilken sorts bil man åker..

Fjäderhårdheter beror på många faktorer:

MR (utväxling mellan fjäder och hjul Mcperson har ca 0,94i mr om jag inte minns fel) Fuling borde kunna svara på det.
FWD, RWD eller 4WD
Vikt
viktförhållande fram bak
körstil

är väl det jag kommer på nu..

Vad för bil är det du ska köra med? finns ju rätt många olika bilar här på forumet, så man kan ju snegla lite på andra rejsianers setup på liknande bilar thumbs up

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

En grej IMHo är att behovet av mer eller inte så mycket extra negativ camber är ofta beroende på vilken rdäcksmodell man kör på.

Oskarshamn
Här sen Sep 2009

Trådstartare
ok, tack för svaren!

kommer köra på r888 och bilen är en civic -91 alltså fwd ganska lättad så borde vara ganska lätt bak misstänker jag. Vill absolllut inte ha understyrning utan hellre lite överstyrning.

*Tomt i garaget*
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Re:

Man kan se det som att 1, däcket behöver en viss vinkel mot vägbanan vid en viss belastning. Sedan hänger det på 2, geometrin på bilmodellen man har hur mycket 3, statisk camber den kräver.

Vi behöver alltså ha koll på dessa tre faktorer för att kunna veta mer bestämt teoretiskt sett vad som gäller.
Troligen kommer du att få gå praktiskt till väga å testa på banan.
mvh
Göran

1043 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande