Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
hjulets höjd vs varvtid?
<<   1, 2, 3, 4
19486 besök totalt
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 12341



Re:

Pär Hansson skrev:
Massa kloka saker...


Tack för ett av de bra inläggen i tråden.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292



Re:

Marcus Gustafsson skrev:
Pär Hansson skrev:
Massa kloka saker...


Tack för ett av de bra inläggen i tråden.
Tack för värmande återkoppling! thumbs up

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9889

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

Andreas Lidström skrev:
Ja jag vill inte låta elak eller dryg, men jag väntar med iver över din racingrelaterade CV Peter Larsen.

Själv är jag i allra högsta grad glad amatör med svaga aningar om grunderna...typ.


#90 ERC verkar vara en del av det iaf.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292



Re:


_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Folxam
Eskilstuna
Här sen Feb 2004
Inlägg: 9049



Re:

Niklas Falk skrev:
Folxam skrev:
Peter Larsen skrev:
Man kan aldrig lita på en "DUDE"

Dude m. fl. har ganska torrt på fötterna i detta sammanhang medan vissa andra klafsar in så det tjippar om skorna.
Jag läste in referensen till The Big Lebowski...

Förstås Nu refererade jag till mycket mer än bara ovanstående, men du har så rätt

_________________
Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20329



En liten återgång till ursprungsfrågan.

Skulle ett index baserat på Vikt / ( (summan av bredderna i meter) * (summan av diametrarna i meter -1,2) ) kunna användas?

Summering sker över samtliga hjul och "-1,2" är ren gissning.

om detta index hålls till ca 800, har då bilar med samma effekt samma teoretiska möjlighet till varvtider?

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42377

Forumägare
Forumägare

Liten fundering åt ett annat håll. Givet det däcksutbud som finns att välja ur på marknaden när det gäller kanske främst r-däck (jag har för lite info på slicks för att ha någon åsikt) så brukar tyngre bilar må bra av lägre profil o däckssida eftersom det inte är ovanligt att däcken med högre sida flexar för mycket och t.o.m. viker sig så hela stommen "kollapsar" under den höga vikten. Ju lättare bil desto oftare kan man kanske bortse för "överbelastningproblematik".


Inte helt 100% relevant men jag kom o tänka på de här bilderna från Mantorp:


_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20329



Re:

Magnus Thomé skrev:
Liten fundering åt ett annat håll. Givet det däcksutbud som finns att välja ur på marknaden när det gäller kanske främst r-däck (jag har för lite info på slicks för att ha någon åsikt) så brukar tyngre bilar må bra av lägre profil o däckssida eftersom det inte är ovanligt att däcken med högre sida flexar för mycket och t.o.m. viker sig så hela stommen "kollapsar" under den höga vikten. Ju lättare bil desto oftare kan man kanske bortse för "överbelastningproblematik".
Men ett däck som jobbar sitter inte still på fälgen
Alla belastningsindex finns inte i alla dimensioner och överlastar man ett däck så jobbar det inte som tänkt.
Att marknaden ser ut som den gör bygger ju också på att tyngre bil behöver lite mer gummi och mer broms (det går lixom inte bra med 10" fälg då ).
Men olika däck har ju olika styva stommar, sen kan man hjälpa till med överbreda fälgar (för att minska slitbanedeformation). Det är många parametrar man kan använda för att justera men de är ju dessutom inte kontinuerliga...
Undrar om en lätt Seven går fortare eller långsammare på 175/60-13 jämfört med 175/50-13?
Här kanske profilhöjden inte ger nåt och den längre kontaktytan spelar roll (detta utgående från att utväxlingen ändras och att effekten inte är extrem, en "B"-Seven ungefär).

Jag brukar numera nästan uteslutande använda Camskills lista som referens på vad som finns.
http://www.camskill.co.uk/products.php?plid=m12b0s0p0
Skulle nåt liknande kunna vara en mall för en framtida R-däckslista (om du hittar nån Däckadmin som varje år kollar av Svenska generalagenters dimensionsutbud inför säsongsstart)?

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42377

Forumägare
Forumägare

Re:

Ja, att börja fundera på överbelastning är kanske lite utanför ramen av denna tråd, sorry :-D Men jag satt just o klurade på att bilar som är väldigt lätta, kanske speciellt i en ända av bilen ställs inför en annan kompromissbild än en tung. Den lätta kan få problem med att det kanske inte finns tillräckligt mjuka gummiblandningar på marknaden istället.


Niklas Falk skrev:

Jag brukar numera nästan uteslutande använda Camskills lista som referens på vad som finns.
http://www.camskill.co.uk/products.php?plid=m12b0s0p0
Skulle nåt liknande kunna vara en mall för en framtida R-däckslista (om du hittar nån Däckadmin som varje år kollar av Svenska generalagenters dimensionsutbud inför säsongsstart)?


Nice lista thumbs up Utbudet i sverige är förvånansvärt statiskt när det gäller modeller/fabrikat av rdäck. Det som verkar ändras mest är att befintliga däcksmodeller kommer i nya dimensioner. Tidigare har tex Toyos 888 inte funnits i större storlekar med stommar som klarat tyngre bilar. Men det har kommit nu.




PS: Ang. bilderna på min bil, däcken fungerade utomordentligt denna träff. Slitagebilden var jättefin, stommarna hade inte kollapsat ÖHT under dagen. Men de hade en intressant rombform (i genomskärning) i kurvorna som synes. Därav är bilderna inte helt relevanta, men en kul illustration kanske :-D

_________________
Magnus Thomé
Citera
Peter Larsen
Göteborg
Här sen Jan 2007
Inlägg: 392



Re:

Folxam skrev:
Peter Larsen skrev:
Man kan aldrig lita på en "DUDE"

Dude m. fl. har ganska torrt på fötterna i detta sammanhang medan vissa andra klafsar in så det tjippar om skorna.



är du säker? Vad jag har hört tjippar det redigt i 5-papp cupen........

_________________
Peter Larsen
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5941


Trådstartare
fick tillfälle att åka lite test med följande däck:

Toyo R888 GH 205/50/15
Toyo R888 GH 205/40/17
Yokohama 048 M 225/45/17

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=856208#856208

_________________
Patrik Skoog
Citera
Däck för banåka
hjulets höjd vs varvtid?
<<   1, 2, 3, 4
19486 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande