| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
hjulets höjd vs varvtid?
|
<< 1, 2, 3, 4 19486 besök totalt |
|
Re:
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||
|
Re:
#90 ERC verkar vara en del av det iaf. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
|
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||
|
Re:
Förstås Nu refererade jag till mycket mer än bara ovanstående, men du har så rätt
_________________ Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro |
||||||
|
En liten återgång till ursprungsfrågan.
Skulle ett index baserat på Vikt / ( (summan av bredderna i meter) * (summan av diametrarna i meter -1,2) ) kunna användas? Summering sker över samtliga hjul och "-1,2" är ren gissning. om detta index hålls till ca 800, har då bilar med samma effekt samma teoretiska möjlighet till varvtider? |
||||||
|
Liten fundering åt ett annat håll. Givet det däcksutbud som finns att välja ur på marknaden när det gäller kanske främst r-däck (jag har för lite info på slicks för att ha någon åsikt) så brukar tyngre bilar må bra av lägre profil o däckssida eftersom det inte är ovanligt att däcken med högre sida flexar för mycket och t.o.m. viker sig så hela stommen "kollapsar" under den höga vikten. Ju lättare bil desto oftare kan man kanske bortse för "överbelastningproblematik".
Inte helt 100% relevant men jag kom o tänka på de här bilderna från Mantorp:
_________________ Magnus Thomé
|
||||||
|
Re:
Alla belastningsindex finns inte i alla dimensioner och överlastar man ett däck så jobbar det inte som tänkt. Att marknaden ser ut som den gör bygger ju också på att tyngre bil behöver lite mer gummi och mer broms (det går lixom inte bra med 10" fälg då ).
Men olika däck har ju olika styva stommar, sen kan man hjälpa till med överbreda fälgar (för att minska slitbanedeformation). Det är många parametrar man kan använda för att justera men de är ju dessutom inte kontinuerliga... Undrar om en lätt Seven går fortare eller långsammare på 175/60-13 jämfört med 175/50-13? Här kanske profilhöjden inte ger nåt och den längre kontaktytan spelar roll (detta utgående från att utväxlingen ändras och att effekten inte är extrem, en "B"-Seven ungefär). Jag brukar numera nästan uteslutande använda Camskills lista som referens på vad som finns. http://www.camskill.co.uk/products.p Skulle nåt liknande kunna vara en mall för en framtida R-däckslista (om du hittar nån Däckadmin som varje år kollar av Svenska generalagenters dimensionsutbud inför säsongsstart)? |
||||||
|
Re:
Ja, att börja fundera på överbelastning är kanske lite utanför ramen av denna tråd, sorry :-D Men jag satt just o klurade på att bilar som är väldigt lätta, kanske speciellt i en ända av bilen ställs inför en annan kompromissbild än en tung. Den lätta kan få problem med att det kanske inte finns tillräckligt mjuka gummiblandningar på marknaden istället.
Nice lista PS: Ang. bilderna på min bil, däcken fungerade utomordentligt denna träff. Slitagebilden var jättefin, stommarna hade inte kollapsat ÖHT under dagen. Men de hade en intressant rombform (i genomskärning) i kurvorna som synes. Därav är bilderna inte helt relevanta, men en kul illustration kanske :-D _________________ Magnus Thomé
|
||||||
|
Re:
är du säker? Vad jag har hört tjippar det redigt i 5-papp cupen........
_________________ Peter Larsen |
||||||
|
fick tillfälle att åka lite test med följande däck:
Toyo R888 GH 205/50/15 Toyo R888 GH 205/40/17 Yokohama 048 M 225/45/17 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Patrik Skoog |
||||||
![]() |
Däck för banåka
hjulets höjd vs varvtid?
|
<< 1, 2, 3, 4 19486 besök totalt |

