Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
alu-trattar
4598 besök totalt
inka
Kalmar
Här sen Nov 2004

Trådstartare
alu-trattar

Skulle behöva 85 mm alu-trattar till mitt bygge, 45 mm inv. Vi testade att svarva fram ett rör som var 45X49 och pressa i ett trattverktyg.....men det sprack.
Har hittat "runners" lite överallt men dom konar ofta på en längd av 100-120mm och då funkar det ju inte.

Är enda lösningen o svarva fram alltihop? Flänsar har jag och svetsning går o lösa.

Göteborg
Här sen Jun 2005

Nu vet jag inte exakta yttermått på dessa, och det är ju egentligen blingprylar till en moppe, men jag funderar själv på att använda dessa till mitt ITB/Kolfiberplenum-bygge.

http://www.twostroke.se/product.asp?product=12497&attrib=1&attrib1=2869

Dom är ju så billiga att man kan beställa hem en och testa med..

Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00
BMW 116d -11
Citera
hauge
Eslöv
Här sen Apr 2006

att pressa fram med så stor diameterförändring är svårt.... man måste styra hur materalet flyter.

Kanske om man gör en kona (svetsad) och pressar det sista...vet inte hur svetsad alu hårdnar dock

Edit: rullpressning i svarven borde funka dock... man gör/gjorde ju kastruller, bakformar o bunkar i alu på det viset

http://www.youtube.com/watch?v=qo06tQ9ETEY&feature=PlayList&p= . . . .

Rävlanda
Här sen Feb 2006

Man kan tillverka dessa trattar mycket enkelt genom att skapa och forma till en tratt i lämpligt material.
Sedan sätter du denna formen i en kopiersvarv som sedan följer konturerna av din modell och överför denna guidning till släden.
Aluminiumbiten blir identisk med din modell.

Ytfinish och så är väl kanske en senare fråga, men det är, vad jag har förstått i många trådar, själva formen och måtten som är av stort intresse.

Alternativet är att man anlitar någon som inte är helt dum i huvet på CNC svarvning och programmering av en sådan maskin.

Samuel kanske kan mecka till något?

320i Coupé -80 Hennarot
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002

Borde det inte funka att köra med dessa och kapa dem till rätt längd? http://www.pure-pf.com/webshop/ppf_webshop2/catalog/product_info.php?p . . . .

Kalmar
Här sen Nov 2004

Trådstartare
Faaan va bra det är med rejsa, massvis med kluriga människor!

trattarna på ppf hade vart perfekt om dom inte var 44mm inv......kanske kan vara värt o svarva i dom iofs.

Ska fundera vidare på alla alternativ, tack för alla svar!

Vänersborg
Här sen Maj 2003

Vallåkra
Här sen Aug 2005

alu-trattar
4598 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande