Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Viscodiff? Bra eller dåligt?
<<   1, 2, 3
12168 besök totalt
David Berglund
Lidköping
Här sen Jan 2003

beepbeep skrev:
Men kan man inte kombinera den med en termostat så den inte går på i onödan?

Med ett relä borde det gå alldeles utmärkt.

En annan sak är att den ger ett relativt högt flöde; 14l/minut, vid friflödande och i mitt fall var det onödigt mycket. Så jag monterade ett högeffektsmotstånd så den gick på lägre spänning.
Det kringgick problemet med ljudnivån ganska avsevärt thumbs up

Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

David Berglund skrev:
Pär Hylander skrev:
Andreas Lidström skrev:
Tror iden på en kylare till lådan är bra ur flera aspekter. Vet inte direkt vad för typ av elpumpar vi har i racebilarna, men kyl och elpump sitter det där iaf.

Det finns pumpar för sådant att köpa på diverse raceshops, sen råkar Biltema ha en pump som påminner väldans mycket om dessa, fast en mindre prislapp.

En sådan pump köpte ja för 1500 för att ha som just cirkulationspump för transmissionsolja.
Sedan hitta jag pumpen du pratar om på Biltema för, tror jag, 300kr. Exakt samma!

Den pumpen fungerade utmärkt men var väldigt högljudd vid höga varv

Får göra de som tror de köpt 'samma' pump besvikna. Pumphuset och motorn är lika, men butteriks pumpen har klenare drivning än de dyrare på trimfirmorna. Samma tillverkare dock.

Laholm
Här sen Nov 2002

Rolle Scirocco skrev:

Får göra de som tror de köpt 'samma' pump besvikna. Pumphuset och motorn är lika, men butteriks pumpen har klenare drivning än de dyrare på trimfirmorna. Samma tillverkare dock.

Vad menas med drivning? Motor(effekt) eller transmission eller möjligen pumphjulet? oavsett vilket så spelar det ju ingen roll om pumpen håller och ger tillräckligt flöde och tryck. Eller menar du något helt annat?

Stockholm
Här sen Nov 2002

Pär Hylander skrev:
Rolle Scirocco skrev:

Vad menas med drivning? Motor(effekt) eller transmission eller möjligen pumphjulet? oavsett vilket så spelar det ju ingen roll om pumpen håller och ger tillräckligt flöde och tryck. Eller menar du något helt annat?

Motoraxeln, eller drevet från den. Tror även pumpdrevet skiljde. Kommer inte ihåg exakt, men jämförde 2 'lika' en i varje hand.

Tokholm
Här sen Jan 2003

Ytterligare en rejsa-tråd som spårade ut (sannolikt inte den sista).

Låt oss återgå till huvudspåret: Viscodiff, bra eller dåligt?
om valet står mellan en viscodiff och en riktig diffbroms, torde svaret vara: Viscodiff. thumbs down
om valet står mellan en viscodiff och att köra öppet, torde svaret vara.

MM: Varför skall du sätta i en R-låda?

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Jag måste bara inflika att (förutom att den gick sönder) så gillade jag starkt syncron med viscodiff! Jättefin på bana/slalom och kanonkul på vintern. På vintern så var det bara gasa lite extra så kom baken ut sådär lagom o snällt

Det här med fördröjning och inkonsekvens hade jag inga som helst bekymmer med! Så jag tycker det är lite lattjo med alla som säger så...

Men en bakhjulsdriven M3'a är ju vassare på de flesta punkterna

Göteborg
Här sen Nov 2002

På Lancian har jag hört uppgifter om full bromseffekt efter ett halvt hjulvarv. Borde väl räcka?

BMW 330i -05
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

MaZ skrev:
På Lancian har jag hört uppgifter om full bromseffekt efter ett halvt hjulvarv. Borde väl räcka?

Ett halvt hjulvarv som max är precis som Goffen funkade (när diffen var hel )

Täby
Här sen Dec 2002

Rolle Scirocco skrev:

Så vansinnigt besviken blir jag ju inte med tanke på att flödet på budgetpinalen räcker och blir över för våra behov och hållbarheten/driftsäkerheten har vi inte haft några problem med...

Eller så har vi bara haft tur...men det ska man väl ha nån gång

Göteborg
Här sen Jul 2003

Trådstartare
ice skrev:
Ytterligare en rejsa-tråd som spårade ut (sannolikt inte den sista).

Låt oss återgå till huvudspåret: Viscodiff, bra eller dåligt?
om valet står mellan en viscodiff och en riktig diffbroms, torde svaret vara: Viscodiff. thumbs down
om valet står mellan en viscodiff och att köra öppet, torde svaret vara.

MM: Varför skall du sätta i en R-låda?
Anledningen att jag skall sätta i en R-låda är: bilen har gått 9000-mil och urtrampningslagret skrikier=mycket vanligt på Volvo= irritierande kopplingen börjar att ge sig efter mina besök på strippen=dålig startteknik ska vidaretrimma motorn(lätt att vänjasig vid en viss effekt) fick tag i denna lådan med diff till mycket bra pris och dom 2-ägarna till bilen lådan satt i (bilen är skrotad=påkörd av en långtrådare)var en äldre gubbe och en medelålders kvinna så lådan har gått 9500 lugna mil tänkte köpa en riktig lamelldiff men priset på 17000kr fick mej att avstå nu när jag ändå ska riva när lådan för att byta lagret+kopplingen(till en kraftigare) så kan jag sätta i den andra lådan med diffen , tänker ändå ägna mig åt bankörning på olika träffar och skippar strippen så vill jag få när effekten i backen . Tråkigt att köra ur varenda kurva med ena hjulet rökande

--VVTS--
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002

min åsikt som följer:

enda bilen med viscodiff jag kört ordentligt med är min impreza, som knappast lider av greppproblem ur kurvor på torr asfalt ändå. MEN däremot vid blött väglag märks avsaknaden av diffbroms fram (öppen diff fram, viscobroms i mitten och bak) så en del hjulspinn på inre framhjulet märks. på snö hjälper viscodiffbromsarna också väldigt, de griper in väldigt kvickt så gott jag uppfattat det. Hade jag fått frågan bara rakt av, viscodiffbroms eller inte på en framhjulsdriven bil, hade jag svarat viscodiffbroms direkt. Jag har dock hört från en integraägare att diffbromsen snarast är ivägen när det är blött (går mest bara rakt fram i kurvorna, nu är det visserligen en torsendiffbroms men om viscodiffbromsen fungerar som den ska borde den väl ge samma effekt, om än inte lika "snabbt") jag har dock inte upplevt det själv så jag vet inte hur illa det är, martin scotte borde kunna reda ut det då han troligtvis har kört nån integra och har låda och diffbroms från sådan i sin civic nu. Vad gäller R-lådan så tycker jag du bör höra dig för på något volvoforum hur bra den orkar med ökad effekt/vrid den uppfattning jag fått är att den är ganska vek.

Göteborg
Här sen Jul 2003

Trådstartare
Fyhr: Ställde samma fråga på det största Volvoforumet jag känner till ,TPC_klubben och fick inget vettigt svar , vet inte om det beror på att jag har ett ovanligt namn( ställde flera andra frågor angående andra saker men fick inga svar alls) så det är denna slutsatsen som jag har kommit fram till . När jag ställde samma fråga på detta forumet så fick jag massa svar och förklaringar vilket jag tolkar som att här är man välkommen med sina problem och funderingar så det är inte så svårt att räkna ut vilket forum som är mer seriöst och här behöver man inte gömma sig bakom massa konstiga namn för att passa in. Det är vad jag har kommit fram till.

--VVTS--
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002

Maciek Matwiejczuk skrev:
Fyhr: Ställde samma fråga på det största Volvoforumet jag känner till ,TPC_klubben och fick inget vettigt svar , vet inte om det beror på att jag har ett ovanligt namn( ställde flera andra frågor angående andra saker men fick inga svar alls) så det är denna slutsatsen som jag har kommit fram till . När jag ställde samma fråga på detta forumet så fick jag massa svar och förklaringar vilket jag tolkar som att här är man välkommen med sina problem och funderingar så det är inte så svårt att räkna ut vilket forum som är mer seriöst och här behöver man inte gömma sig bakom massa konstiga namn för att passa in. Det är vad jag har kommit fram till.

Jag förstår vad du menar... lite tråkigt det där >

Fördelen med rejsa, som jag ser det, är ju att jag slipper försöka uttala ditt namn, jag har inte försökt men tanken på det vrickar tungan på mig

jag ska försöka se var jag har hört att R-diffbromsen ska va klen, kan ha stått i nån bilsport eller nåt, men nån källa har det ivf. Fast det är klart, får du lådan billigt och du ändå måste ha en ny så finns det väl inget som hindrar dig från att bygga in en "bättre" diffbroms senare om det skulle behövas? och inget händer väl annat än att diffbromsverkan försvinner om man kör sönder en viscodiffbroms? Jag har inte stenkoll på hur det ligger till men någon här borde ju kunna svara på det

Göteborg
Här sen Jul 2003

Trådstartare
Jag förstår vad du menar... lite tråkigt det där

Fördelen med rejsa, som jag ser det, är ju att jag slipper försöka uttala ditt namn, jag har inte försökt men tanken på det vrickar tungan på mig
Citat:
Visst är det tråkigt. om vi syns på någon träff till sommarn så ska jag lära dig o uttala mit namn. Det är inte så svårt som det ser ut

--VVTS--
Citera
Stettler
Stockholm
Här sen Maj 2010

Lyfter denna.
Vilken pump är det som menas, finns den kvar på Biltema?

Viscodiff? Bra eller dåligt?
<<   1, 2, 3
12168 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande