| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Viscodiff? Bra eller dåligt?
|
<< 1, 2, 3 12168 besök totalt |
Med ett relä borde det gå alldeles utmärkt. En annan sak är att den ger ett relativt högt flöde; 14l/minut, vid friflödande och i mitt fall var det onödigt mycket. Så jag monterade ett högeffektsmotstånd så den gick på lägre spänning. Det kringgick problemet med ljudnivån ganska avsevärt |
||||||
Får göra de som tror de köpt 'samma' pump besvikna. Pumphuset och motorn är lika, men butteriks pumpen har klenare drivning än de dyrare på trimfirmorna. Samma tillverkare dock. _________________ Roland Johansson |
||||||
Vad menas med drivning? Motor(effekt) eller transmission eller möjligen pumphjulet? oavsett vilket så spelar det ju ingen roll om pumpen håller och ger tillräckligt flöde och tryck. Eller menar du något helt annat? _________________ Pär Hylander |
||||||
Motoraxeln, eller drevet från den. Tror även pumpdrevet skiljde. Kommer inte ihåg exakt, men jämförde 2 'lika' en i varje hand. _________________ Roland Johansson |
||||||
|
Ytterligare en rejsa-tråd som spårade ut (sannolikt inte den sista).
Låt oss återgå till huvudspåret: Viscodiff, bra eller dåligt? om valet står mellan en viscodiff och en riktig diffbroms, torde svaret vara: Viscodiff. om valet står mellan en viscodiff och att köra öppet, torde svaret vara.
MM: Varför skall du sätta i en R-låda? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
|
Jag måste bara inflika att (förutom att den gick sönder) så gillade jag starkt syncron med viscodiff! Jättefin på bana/slalom och kanonkul på vintern. På vintern så var det bara gasa lite extra så kom baken ut sådär lagom o snällt
Det här med fördröjning och inkonsekvens hade jag inga som helst bekymmer med! Så jag tycker det är lite lattjo med alla som säger så... Men en bakhjulsdriven M3'a är ju vassare på de flesta punkterna
_________________ Magnus Thomé
|
||||||
Så vansinnigt besviken blir jag ju inte med tanke på att flödet på budgetpinalen räcker och blir över för våra behov och hållbarheten/driftsäkerheten har vi inte haft några problem med... Eller så har vi bara haft tur...men det ska man väl ha nån gång
_________________ Karl Brag |
||||||
_________________ --VVTS-- |
||||||
|
min åsikt som följer:
enda bilen med viscodiff jag kört ordentligt med är min impreza, som knappast lider av greppproblem ur kurvor på torr asfalt ändå. MEN däremot vid blött väglag märks avsaknaden av diffbroms fram (öppen diff fram, viscobroms i mitten och bak) så en del hjulspinn på inre framhjulet märks. på snö hjälper viscodiffbromsarna också väldigt, de griper in väldigt kvickt så gott jag uppfattat det. Hade jag fått frågan bara rakt av, viscodiffbroms eller inte på en framhjulsdriven bil, hade jag svarat viscodiffbroms direkt. Jag har dock hört från en integraägare att diffbromsen snarast är ivägen när det är blött (går mest bara rakt fram i kurvorna, nu är det visserligen en torsendiffbroms men om viscodiffbromsen fungerar som den ska borde den väl ge samma effekt, om än inte lika "snabbt") jag har dock inte upplevt det själv så jag vet inte hur illa det är, martin scotte borde kunna reda ut det då han troligtvis har kört nån integra och har låda och diffbroms från sådan i sin civic nu. Vad gäller R-lådan så tycker jag du bör höra dig för på något volvoforum hur bra den orkar med ökad effekt/vrid den uppfattning jag fått är att den är ganska vek. _________________ Pontus Fyhr |
||||||
|
Fyhr: Ställde samma fråga på det största Volvoforumet jag känner till ,TPC_klubben och fick inget vettigt svar , vet inte om det beror på att jag har ett ovanligt namn( ställde flera andra frågor angående andra saker men fick inga svar alls) så det är denna slutsatsen som jag har kommit fram till . När jag ställde samma fråga på detta forumet så fick jag massa svar och förklaringar vilket jag tolkar som att här är man välkommen med sina problem och funderingar så det är inte så svårt att räkna ut vilket forum som är mer seriöst och här behöver man inte gömma sig bakom massa konstiga namn för att passa in. Det är vad jag har kommit fram till.
_________________ --VVTS-- |
||||||
Jag förstår vad du menar... lite tråkigt det där >
Fördelen med rejsa, som jag ser det, är ju att jag slipper försöka uttala ditt namn, jag har inte försökt men tanken på det vrickar tungan på mig
jag ska försöka se var jag har hört att R-diffbromsen ska va klen, kan ha stått i nån bilsport eller nåt, men nån källa har det ivf. Fast det är klart, får du lådan billigt och du ändå måste ha en ny så finns det väl inget som hindrar dig från att bygga in en "bättre" diffbroms senare om det skulle behövas? och inget händer väl annat än att diffbromsverkan försvinner om man kör sönder en viscodiffbroms? Jag har inte stenkoll på hur det ligger till men någon här borde ju kunna svara på det
_________________ Pontus Fyhr |
||||||
|
Jag förstår vad du menar... lite tråkigt det där
Fördelen med rejsa, som jag ser det, är ju att jag slipper försöka uttala ditt namn, jag har inte försökt men tanken på det vrickar tungan på mig
_________________ --VVTS-- |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Viscodiff? Bra eller dåligt?
|
<< 1, 2, 3 12168 besök totalt |
