Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 16577 besök totalt |
[quote="MatroxMGA
Att man skulle behöva helrenovera motorn på nya ferrari samt lambo är bara fånigt att tro! Visst, det är höga omkostnader på sådana här bilar men det är det väl på praktiskt taget alla extrema bilar. Har kört 360 modena vid ett flertal tillfällen och den ingav ett mkt gott förtoende.[/quote] det jag baserar det på är en billjudsfirma som har en Diablo som började gå lite konstigt.. Dom ringde Lamborghini och frågade vad som kunde vara fel.. Dom berättade att bilen gått 6000 mil å då frågade Lamborghinimekanikerna om "stora servicen" var gjord.. det flögs in 2 st mekaniker från Italien och det gjordes tydligen mer eller mindre en renovering av motorn och å de hela kostade en bit över 100.000:- ![]() detta är dock hörsägen, men ingen rök utan eld... ![]() _________________ MackeMaehlum |
||||
Hörsägen som innefattar flygande mekaniker skall tas med en stor nypa salt.
Det finns en klassisk skröna kring en Rolls Royce-ägare som hörde ett missljud från bakaxeln på sin bil. Han kontaktade således verkstaden och berättade om felet. Dagen därefter när Rolls Royce-ägaren skall köra iväg med sin bil så är missljudet som bortblåst. Ägaren kontaktar återigen verkstaden men de hävdar då att det aldrig blir några fel på Rolls-Royce bakaxlar. Flera grannar berättar senare för Rolls Royce-ägaren att de bevittnat två influgna mekaniker från Rolls-Royce som skruvat på hans bil hela natten där den stod på garageuppfarten... _________________ Andreas Björck _______________________ Alfa Romeo 159 Porsche 996 4S |
||||
Jo det finns säkert de som kör hårt med sina Ferraris, men vad jag talar om är frånvaron av italiensak åk på träffar. Om man kollar på nätet efter bilder på banträffar så lyser de med sin frånvaro... Bode vara fullt med 360, 355 och 348:or men det är fruktanvärt sälsynta. _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
Sist jag såg en Ferrari på ett banmöte var på Challenge. Han åkte av i första kurvan...
Nåväl, visst körs det men då handlar det ofta om körningar då de hyr banan själva. Mao märkesträffar. _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||
Absolut inget illa menat, men det är nog precis sådana kommentarer som gör att ägarna håller sig ifrån pöbeln. Alla har förväntningar på att Ferrari-ägarna ska köra snabbast. I själva verket är de kanske supernybörjare som sitter i sin ögonsten för 2 miljoner. Då åker jag nog hellre på min privata träff också. _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||
Nja, tror nog inte så många väntar sej att dom ska köra snabbast. Många som har GT2'or och andra dyrare Porsche kör ju inte heller så snabbt på träffarna. Det är ju liksom rätt naturligt. Men det kanske är det som är förklaringen då, om man inte tåler "pöbeln" så finns det ju inget annat att göra än att åka på egna träffar? |
||||
Italienska bilar: "Dubbelt så kul, hälften så länge".
Regel med få undantag: "Har man för tjock plånbok i bakfickan, når man inte ner till gasen". _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
En annan grej som ni kanske inte tänker på men som jag pratade om med en bekant till mig angående ferrari o köra fort på gata/bana osv. Det är att Det mörkas något otroligt om att man har kört av/krockat. Det är mer eller mindre tabu att fråga om och prata om sånna saker just pga att bilarna rasar så stenhårt i pris om det inträffar. Kan ju oxå vara en anledning till att dom håller sig på "sina" träffar.
_________________ Nu Porsche 996 Turbo. Tidigare: Audi RS4 B5 Audi S2 |
||||
När jag var och körde på anderstorp för två år sedan var det en trevlig kille som körde med en, tror det var en 360, ferrari med r-däck och han gasade på ganska bra, ca 1,55 har jag för mig. Han gjorde ett besök i leka kulorna dock utan att skada bilen, så jag tyckte allt att han hade en ambitiös framtoning.
![]() /Johan ![]() _________________ Johan B |
||||
På SSiJ:s banmöten syns ofta Ferrarisar.
Senast en 355 på Kinnekulle. Och, jag erkänner glatt att jag är sån där fjant som måste försöka köra om. Det gick, och sen skulle jag förevisa hur man kör med uppställ genom sista kurvan före start o mål... Snurr ![]() JohanR _________________ Johan Rådlund |
||||
Var ju en Diablo som åkte bärgningsbil från "sportbilens dag" på mantorp i våras. Var dock ett litet skitfel som dom kunde fixat på plats om dom haft rätt del med sig. Ägaren var precis hemkommen från en Europaresa Sverige-Italien->Sverige (plus lite avstickare) (han körde nått race på bana i Italien) sen Den bilen används hårt...
(kopplingsbyte på en Diablo kostar ungefär 80.000:- så jag betvivlar inte att en motorrenovering kostar runt 100.00:-) |
||||
Här är katten bland hermelinerna ![]() ![]() Var även en F40 där den dagen! Tyvärr drog han ganska tidigt så kameran han inte med honom ![]() _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 ![]() |
||||
Detta var väl på PCS träffen på Mantorp och inte på Knutstorp? _________________ Mvh Patrik Toftered |
||||
Var på Ferraris stora träff på Nürburgring i somras. Där kan man prata om många Ferrari bilar! Allt ifrån 355, 360, F50, F40, Enzo, 348, GTo, F1 bilar, kort sagt allt man kan tänka sig. Helt fantastiskt! En hel del Maserati också så klart, med Nicki Lauda sittandes i en 4200. Väldigt många kördes givetvis på bana, även de riktiga dyrgriparna.
![]() _________________ mvh Philip Lundh |
||||
Men en korrekt utförd fullservice på en 360 Modena kostar 50.000:- på Ferrariverkstaden!!!! Fast då får man väl hoppas att de inte slarvar som de flesta andra verksäder utan är lite noggrannare. De drar typ alla bultar i hjulupphägniingen, BYTER bromsvätska i HELA systemet etc. etc. Edit: En vanlig "enkel" service kostar ca 35.000:- _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||
Auktoriserad ferrariverkstad i Sthlm tar cirka 12000:- för den största servicen. Årsservice kostar 2 400 och liten service runt 6000 spänn. Kamremsbyte på en 360 skall ske var tredje år eller med intervaller om 5000 mil.
Servicepriserna på nya Ferrari är inte mycket värre än till vilken bil som helst numera. Servade min Alfa för 10000 förra våren. Det inkluderade dock kamremsbyte. _________________ Andreas Björck _______________________ Alfa Romeo 159 Porsche 996 4S |
||||
Var du har hittat dessa priser kan man verkligen undra! Visst är Ferrari mkt dyra bilar att äga men inte så dyra. Kolla gärna upp fakta innan du skriver inlägg. Men det fick iaf mungiporna att röra på sig. ![]() _________________ mvh Philip Lundh |
||||
Priserna kommer från en man med en Ferrari som beklagade sig och visade mig kvittona på servicen, dvs inte till någon jag känner vars bästa kompis.... Jag vet inte mer än det han visade mig men det känns ju lite underligt att en Ferrari skulle vara billigare att serva än min Landrover (15.000:- för storservice hos Volvo), för att inte tala om vad Porschen kostar att göra stora servicen på hos Porschecentrum...... Det är ju möjligt att mannen var komplett galen och bad verkstaden byta massa underliga saker och trippelkolla allt????? - Hörrudu nu när du ändå gör 2000 mila service på min lilla röda ögonsten så kan du väl passa på att byta koppling, stift och dämpare när du ändå håller på. Frugan fick ju nya sillisar och en lyftning så jag måste ju vara rättvis. (no pun intended=) kära Ferrriägare) PS. Varför skall man kolla fakta innan man postar, skall vi inte passa på att införa krav på källhänvisning också ;-). DS. _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||
Ferrari håller lite högre priser jmft service hos ett Porsche center.
Men skiljer inte mycket. 90 000 km servicen för en 360 går loss på 22 575 Sek Kolla in http://www.remospecial.com/ /Anders |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 16577 besök totalt |