Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2 besök senaste veckan (1465 totalt) |
Demonterbara bursträvor
Tänkte eventuellt bygga min bur med demonterbara dörrsträvor, det verkar både enklare att bygga (man kan svetsa med huvudbågen utanför bilen) och enklare att få bilen genom SBP. Jag har spanat lite på GT och skisserna som finns där, och det verkar vara en uppsjö av konstruktioner som är godkända. Denna verkar smidig tycker jag: ![]() Är det någon som byggt en bur med sådana eller har några tips om bra delar/konstruktioner? |
||||
Jag har för mig mina dörrsträvor ser ut ungefär sådär, ska utrusta mig med kamera och dokumentera.
Håller med om att svetsa sådär nog hör till artisteri ur den högre skolan, typexempel då konstruktören blir idiotförklarad av svetsaren ![]() _________________ Pär Hylander |
||||
Just den där (253-33)får inte användas för att skarva sido- och huvudbåge.
Där är man hänvisad till 253-27 & -37...En djungel det här med burskarvar ![]() Då var det enklare för 15 år sedan. Bara att såga av och förse med en skarvmuff.. ![]() _________________ Jörgen Eriksson |
||||
Som jag läser så är sidobåge den som går längs taket och följer A-stolpen ner i golvet. Den som sitter i dörren är sidosträva. Right? ![]() Det är sidosträvan jag vill ha demonterbar, inte bågen. Altså borde 253-33 vara ok?
Kollar gärna på bilder! ![]() |
||||
Det borde stämma ja. _________________ Jörgen Eriksson |
||||
Den liknar lite skiss 253-37 i GT, fast med svetsfog istället för 10 mm bult (borde väl vara ok?)
Har beställt färdiga fästen nu från Rolfstorparen, så får vi se hur det blir! Men din förstärkning med tejp och snören ser inte ut att göra mycket nytta om jag får säga min mening .. ![]() |
||||
Vad kosta dom färdiga fästena på Rolfstorp ?? Funderar på att köpa sådan när jag åker ner och bockar till min båge. _________________ // Jani Hast |
||||
Allt för att öka vårt förtroende för FIA..... _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||
Han hade två modeller, en som man typiskt använde framtill på strävan (rörstump med bult) och en som man typiskt använde bak (lite mer avancerad design). Dom kostade 20 resp 100 kr styck. |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2 besök senaste veckan (1465 totalt) |