Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Jag ska göra mitt första Ringen besök i mitten av November.
1, 2   >>
5959 besök totalt
dresen
THN
Här sen Aug 2006

Trådstartare

Tjena.

Andreas heter jag o är grymt aktiv inom STCS(saabturboclubofsweden).
Bilen jag kör är en Saab 900 T16 Aero -88 Modifierad.
Bilen är strippad på inredning, så nu finns bara två rallystolar med FIA som gått ut tyvärr, Bur, två 6 punktsbälten, jaa ett komplett rejsstuk...grymt chassi, motor, osv.

Jag har hört det med att polisen är väldigt hårda där nere, så långt att man kan bli nekad att ens ha bilen i landet? Sedan kan man även bli nekad banåka om de är för ombyggda?, Vad menar dem med TUV, att allt ska vara typat osv, det är det juh inte på en sådan gammal bil. behöver jag vara orolig??

När man kör nere på banan, behöver man veta fall försäkringen täcker, hur gör ni? innan körningen på Ringen jag tänker ur försäkringsynpunkt.

Vilken väg är snabbast dit, jag tänker åka ifrån Göteborgsområdet och traila bilen.?

Bokar man ringpasset hemma eller hur gör ni med det?

har ni råkat ut för stölder någon gång där nere? lite orolig är man om man trailar bilen, finns det garage på hotell osv man kan hyra eller hur gör ni när ni är nere?

Suget efter Ringen är oerhört stort....tell me så ses vi snart där nere gubbar...

MVH Andreas

Täby
Här sen Apr 2006

Lite snabba svar på dina frågor,

trafikförsäkringen gäller garanterat för dig, jag misstänker att ett försäkringsbolag i Sverige dessvärre inte värderar din bil till särskilt många kronor alltså blir väl vagnskadedelen rätt ointressant.

Du kan definitivt bli nekad att köra på banan dock skulle jag inte oroa mig alltför mycket med tanke på att du ska åka ned i mitten på november, så länge bilen inte låter vansinnigt mycket.

Snabbaste resväg läser du om här https://rejsa.nu/forum/viewforum.php?f=15

Biljetter köper du på plats

Garage finns att hyra, hör med hotellet/privatpersonen du tänkt att bo hos.

I övrigt rekommenderar jag dig att söka/läsa här på rejsa i detta forum det finns en hel uppsjö av trådar där dina frågor tas upp thumbs up

Lycka till!

dresen
THN
Här sen Aug 2006

Trådstartare
Re:

Mats Thur skrev:
Lite snabba svar på dina frågor,

trafikförsäkringen gäller garanterat för dig, jag misstänker att ett försäkringsbolag i Sverige dessvärre inte värderar din bil till särskilt många kronor alltså blir väl vagnskadedelen rätt ointressant.

Du kan definitivt bli nekad att köra på banan dock skulle jag inte oroa mig alltför mycket med tanke på att du ska åka ned i mitten på november, så länge bilen inte låter vansinnigt mycket.

Snabbaste resväg läser du om här https://rejsa.nu/forum/viewforum.php?f=15

Biljetter köper du på plats

Garage finns att hyra, hör med hotellet/privatpersonen du tänkt att bo hos.

I övrigt rekommenderar jag dig att söka/läsa här på rejsa i detta forum det finns en hel uppsjö av trådar där dina frågor tas upp thumbs up

Lycka till!

okej, det säger du garanterat, är nurnburg ring allmän väg eller racingbana? Aeron är allt värd mycket ...

Varför blir folk nekade bankörningen där nere?...tror ni med mer erfarenhet rent spontant att jag klarar mig!?...

mvh

Skåne
Här sen Nov 2002

Re:

dresen skrev:

Varför blir folk nekade bankörningen där nere?...tror ni med mer erfarenhet rent spontant att jag klarar mig!?...

Vanligast är att bilen BULLRAR för mycket.

Andra anledningar kan vara att bilen är misstänkt trafikfarlig, typ oljeläckage, utrustad med en massa prylar
som uppenbart inte är gatgodkända, eller utstickande prylar som kan skada andra..

Kombinera gärna det med att parkera fel och varför inte också tokvarva lite på parkeringen, så var den körningen snabbt slut..

När det gäller försäkring, så ska du inte räkna med att den täcker skador på din bil på banan, men som sagt: Läs på i andra trådar.

Eskilstuna
Här sen Apr 2004

Re:

dresen skrev:
... nurnburg ring ...

NÜRburg är dit du vill, annars blir det en omväg på 30 mil i onödan innan du kommer rätt.

Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006

Re:

dresen skrev:
okej, det säger du garanterat, är nurnburg ring allmän väg eller racingbana? Aeron är allt värd mycket ...

mvh

Vad värderar ditt försäkringsbolag din bil till tror du? Jag förstår att DU tycker den är värd mycket, och du kan ev. få ut det vid en försäljning men en Saab 900 T16Aero från 1988 kommer inte ett försäkringsbolag ens betala ut mer pengar än vad du kommer att få betala i ersättning för det räcke du kör in i när det går åt skogen, alltså återigen oroa dig inte i försäkringen. Har du inte råd att skrota din bil så ska du inte åka dit.

Återigen kolla gamla trådar dina frågor finns besvarade på många ställen på rejsa....

dresen
THN
Här sen Aug 2006

Trådstartare
Jag tänker mest för försäkringen på sig själv, vad o hur det är som gäller om man krockar på ringen...

är det någon som ska ner nu i höst?....

Trailar många ner bilarna eller kör ni?

MVH

Norge
Här sen Jan 2008

Nürburg ring är allmän väg, och forsikring gäller om inte det står nogot specielt i din forsikring ang Nürburgring.

Som sagt, så lenge bilen inte har någon ekstrem vinge, splitter, skarpa huv lås etc är det nog inga problem.
Det samma går för buller. Offisiell grens på 95dB, men jag har blivit stoppat kontrolerat til 99dB och fått tummen upp

Bur, stolar, belten ingen innreding gäller 50% av dom som kör där nede och är inga problem.
Har ochså blivit stoppat med en bil typisk lik din av polisen langs vegen. Dom kollade bara at chassi nummer på regbevis stemde med chassi nummeret på bilen.

Legger vid et par bilder som eksempel.

E46 M3n blev stoppat forrige helg i påfarten och måtte demontera vingen för den slapp ut på.
Vi fikk beskjed om at våra huv lås inte var tilåtna, lite racetape gjorde susen och vi har kjört så hela
sesongen i år

Köln
Här sen Feb 2008

Re:

Magnus Arvesen skrev:

E46 M3n blev stoppat forrige helg i påfarten och måtte demontera vingen för den slapp ut på.
Vi fikk beskjed om at våra huv lås inte var tilåtna, lite racetape gjorde susen och vi har kjört så hela
sesongen i år

Det beror på vilken typ av huvlås man använder. De som är inbyggda och försänkta i huver är tillåtna eftersom de inte sticker ut med några vassa delar utanför karossens begränsningslinje. Sunt förnuft eller hur?

Angående buller: RCN-E30:n bullrade 99 dB i början av säsongen och i augusti var det helt plötsligt 101,8 dB efter ca 150 varv i racetempo runt ringen så två extra ljuddämpare monterades efter kattarna varpå vi i nästa mätning fick 102,4 dB... Båda gångerna ordentligt varmkört.

Citera
MagnusA
Norge
Här sen Jan 2008

Re:

BaaderMeinhof skrev:
Magnus Arvesen skrev:

sesongen i år

Det beror på vilken typ av huvlås man använder. De som är inbyggda och försänkta i huver är tillåtna eftersom de inte sticker ut med några vassa delar utanför karossens begränsningslinje. Sunt förnuft eller hur?

Japp, som ja skrev lite längre upp, inga skarpa huvlås. Det blir nya Aerocatch låsar på oss i vinter

THN
Här sen Aug 2006

Trådstartare
Polisen kan stanna en påvägen igeonm tyskland och påstå att den inte är TUV godkänd med grejjerna som sitter på bilen.

Bilen är juh TUV godkänd....men grejjerna däremot är också det...men jag har juh inga papper på det sparat.

Har ni några erfarenheter av att bli stoppad, och dem frågar om tUV.

Vad behöver jag för att vara helt på den säkra sidan att jag får åka till ringen och köra, likaså hem utan att bli nekad o ut skickad ur landet.

MVH Andreas-

Skåne
Här sen Nov 2002

Re:

dresen skrev:
Polisen kan stanna en påvägen igeonm tyskland och påstå att den inte är TUV godkänd med grejjerna som sitter på bilen.

Bilen är juh TUV godkänd....men grejjerna däremot är också det...men jag har juh inga papper på det sparat.

Har ni några erfarenheter av att bli stoppad, och dem frågar om tUV.

Vad behöver jag för att vara helt på den säkra sidan att jag får åka till ringen och köra, likaså hem utan att bli nekad o ut skickad ur landet.

MVH Andreas-

För att vara 100% säker så behöver du papper på att allt är Tüv-godkänt.

Kan du inte lägga upp lite bilder på bilen? Då kan rejsas allvetande jury rösta för hur du ska göra.

Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004

Re:

FredrikÅ skrev:

Kan du inte lägga upp lite bilder på bilen? Då kan rejsas allvetande jury rösta för hur du ska göra.

typ sälja den och köpa en tysk räcer istället?

dresen
THN
Här sen Aug 2006

Trådstartare
Räcker det alltså att bilen inte är besiktad i sverige med alla modifikationer? eller måste allt vara TUV?

Bild kommer upp snart!!!..

Polaren är tysk och han säger att reg.papper på bilen endast behövs för att framföra den i tyskland!...

MVH Andreas

THN
Här sen Aug 2006

Trådstartare
hörde något tvivel på vart jag skulle o givetvis är det raka vägen till Nürnburgring

Eskilstuna
Här sen Aug 2004

Re:

dresen skrev:
hörde något tvivel på vart jag skulle o givetvis är det raka vägen till Nürnburgring

Det där är inte ett förtydligande...

Nürnburg finns väl inte ens kopplas vanligen till Nürnberg som är platsen för berömda rättegångar efter 2:a världskringet.
Nürburg är platsen för den berömda racerbanan du vill besöka.

Så sikta på rätt stad.

Här sen Okt 2008

meldert menar kanske NürnBERG?
Citera
höfläkt

Här sen Nov 2002

,,,

Eskilstuna
Här sen Aug 2004

Re:

Måns Wilke skrev:
meldert menar kanske NürnBERG?

Sorry, höll på att editera, det märkliga är att söker man på NürnBURG kopplas man till NürnBERG även stavat Nuremberg (engelsk stavning)

Slåtte
Här sen Nov 2002

Norisring är ju också en trevlig bana...

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
dresen
THN
Här sen Aug 2006

Trådstartare
OT nu killar.

1, 2   >>
5959 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande