Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Hur dålig med skalstol med för låga axelbälteshål?
1611 besök totalt
djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002

Trådstartare

Vad säger den större majoriteten om att sitta i en skalstol där bälteshålen för axlarna inte ligger exakt horisontellt med axlarna, utan lite nedanför? Jag har läst att det är asdåligt, men skulle vilja förstå varför..

Jag kan bara se det som ett problem om axelbältena vid krock på något vis skulle pressas nedåt så att trycket på axlarna vid bältena går nedåt och då pressar ihop ryggraden.. men hur ofta händer det liksom? och om det nu är så livsfarligt - finns det FIA-regler som säger något om detta?

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Re: Hur dålig med skalstol med för låga axelbälteshål?

djungel-Jim skrev:
Vad säger den större majoriteten om att sitta i en skalstol där bälteshålen för axlarna inte ligger exakt horisontellt med axlarna, utan lite nedanför? Jag har läst att det är asdåligt, men skulle vilja förstå varför..

Jag kan bara se det som ett problem om axelbältena vid krock på något vis skulle pressas nedåt så att trycket på axlarna vid bältena går nedåt och då pressar ihop ryggraden.. men hur ofta händer det liksom? och om det nu är så livsfarligt - finns det FIA-regler som säger något om detta?

inte för att jag är någon expert utan bara har egen erfarenhet av att smälla hårt...... så tänjer både din kropp och bältena så himla mycket att det kan knappas göra någon jätteskillnad om nu inte hålen sitter typ flera decimeter under dina axlar.... men om det är några centimer så kan det knappast göra något jätteskillnad.

dom flesta tror ju att bältena är solida men den är dom absolut inte utan tänjer sig rätt bra, det är därför man SKA kasta dom efter en hård smäll...... vilket jag insett många inte tänker på.....

djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Tack för input! Jag kan tänka mig att varningarna jag läst är om hålen ligger långt under axlarna precis som du säger

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
{BÅGEN}
Göteborg
Här sen Maj 2007

Det finns väl ganska tydliga regler om att just bälteshålen inte får ligga under axelnivån och bältes vinkeln inte får vara fel..
Det är absolut inte bra, jag själv är en lång person och fick därför byta stol just för denna sak.

Vid eventuell krock så kommer som du säger bältena trycka ner din rygg så du får komplikationer och rygg komprimering som följd vilket är livsfarligt.

och de räcker med en lite krock för att du skall få problem, och fia godkända bälten sträcker inte mycket på sig vid en krock de vill jag lova, dock så skall man kasta dom efter en krock...

Så skall du inte köra de hade jag inte rekommenderat dig..

Kör du med bur???

www.Hondaklubben.com
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Re:

{BÅGEN} skrev:
Det finns väl ganska tydliga regler om att just bälteshålen inte får ligga under axelnivån och bältes vinkeln inte får vara fel..
Det är absolut inte bra, jag själv är en lång person och fick därför byta stol just för denna sak.

Vid eventuell krock så kommer som du säger bältena trycka ner din rygg så du får komplikationer och rygg komprimering som följd vilket är livsfarligt.

och de räcker med en lite krock för att du skall få problem, och fia godkända bälten sträcker inte mycket på sig vid en krock de vill jag lova, dock så skall man kasta dom efter en krock...

Så skall du inte köra de hade jag inte rekommenderat dig..

Kör du med bur???

om du tittar på en slowmotionfilm så ser du hur mycket ett bälte och en kropp förflyttar även i en korrekt inställd stol och väl åtdragna 3tumsbälten.....

kolla här http://www.stand21.fr/hans/hans-2.html och det är BARA i 56Km/h ... Och där ser ni även skillnaden mot att använda och inte använda HANS..... det däremot är en betydligt större förbättring än en stol med hålen några cm under eller över axlarna.....

Jo, jag är Stand21 återförsäljare men att det är en så stor förbättring är det nog ingen som inte håller med om. Och det finns fler märken som Schroth om man inte vill ha Stand21 hans-system.

http://www.youtube.com/Stand21Racewear#p/f/18/QUFIodcjcuM en till film med lite högre hastighet....

MEN SJÄLVKLART är det mycket bättre även med kortare helt raka bälten i hål som passar perfekt till axlarna...... .... men kolla in själva och avgör sen själva vad som ni tycker är vettigt EFTER ni har all information.

Jörgen Bäck
Nygård
Här sen Jul 2008

Street performence har en stol som har höga
hål för bältena, den heter Bimarco Futura.

Har provat den och den passar mig.

http://www.streetperformance-butik.se/

BMWSC #666
racebimmer666@hotmail.com
BMW 325i-93 TrackDay Toy
Citera
{BÅGEN}
Göteborg
Här sen Maj 2007

Nu vet inte jag ifall djungel jim är så seriös så han har lust att köpa HANS system till sin bil.
Men om han kör som jag med bilen till vardags och även på banan när de är klubbkörningar och annat så tycker jag han skall definitivt sälja sin stol och köpa en annan som "passar" hans längd.

De är inte så mycket pengar de handlar om men de gör en stor skillnad.
och sen så skulle jag vilja säga att om du inte kör med bur så skall du inte köra med 4P bälte för de är också helt livsfarligt...

Japp de är Bimarco Futura som jag har och dom passar mig sjukt bra...

och 3000 för en Fia godkänd stol med rätt mått tycker inte jag är så farligt, speciellt inte om du säljer din stol och får pengar där....

www.Hondaklubben.com
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

Re:

{BÅGEN} skrev:
och sen så skulle jag vilja säga att om du inte kör med bur så skall du inte köra med 4P bälte för de är också helt livsfarligt...

Det där tål att diskuterats & har diskuterats här många gånger slutsatsen har
jag för mig blev att det är bättre med 4p/6p även om man inte har bur (kan minnas fel)

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Re:

Michael Bäck skrev:
{BÅGEN} skrev:

jag för mig blev att det är bättre med 4p/6p även om man inte har bur (kan minnas fel)

förstår inte heller varför 4/6 punkts bälte skulle vara sämre än 3punkt oavsett om man har bur eller inte.... annat än i extremfallet med ett helt intryckt tak och föraren lyckas ändå hålla sig i liv genom att vika sig åt sidan...... men ärligt hur ofta ser man ett helt intryckt tak? än mindre då med en förare som håller sig i liv med att vika sig åt sidan.......

så stol och bälte är nog allra allra oftast bättre än inte..... Och självklart är det ändå bättre med bur.... Och självklart är det ändå bättre med HANS... Och självklart är det ändå bättre med en stol som passar föraren perfekt.........

men lite är bättre än inget

Levinsson
Borås
Här sen Sep 2008

Re:

Jörgen Bäck skrev:
Street performence har en stol som har höga
hål för bältena, den heter Bimarco Futura.

Har provat den och den passar mig.

http://www.streetperformance-butik.se/

Sparco Evo 2 Plus har också högre bältes genomföringar. Passar mig som handen i handsken.

{BÅGEN}
Göteborg
Här sen Maj 2007

Re:

Michael Bäck skrev:
{BÅGEN} skrev:

Jo men om man säger så här att om du kör med 4/6P bälte utan bur och du skulle råka volta vad händer när taket trycks in och du sitter stumt fast med 4/6P???

Kan du böja dig framåt eller åt sidan, nej de kan du inte sen så säger inte jag att man hinner med att böja sig men man kan ju lätt bli slungad år sidan eller framåt och på så sätt klara sig men om du sitter fast så kommer du förmodligen att bryta nacken eller något liknade...

Så resonerar jag när de gäller 4/6P bälte utan bur...

www.Hondaklubben.com
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Re:

{BÅGEN} skrev:
Michael Bäck skrev:
{BÅGEN} skrev:

Jo men om man säger så här att om du kör med 4/6P bälte utan bur och du skulle råka volta vad händer när taket trycks in och du sitter stumt fast med 4/6P???

Kan du böja dig framåt eller åt sidan, nej de kan du inte sen så säger inte jag att man hinner med att böja sig men man kan ju lätt bli slungad år sidan eller framåt och på så sätt klara sig men om du sitter fast så kommer du förmodligen att bryta nacken eller något liknade...

Hur många bilar med intryckta tak har du sett där föraren klarat sig? eller ens bilar med intryckta tak?
Jämför det med antalet bilar med intryckta fronter, speciellt såna som kör på banan.........

själv anser jag att risken för en frontsmäll är betydligt högre än en takvoltning med helt intryckt tak..... Och anser man risken för det är såpass stor så borde man väl allvarligt fundera på en bur eller?

Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

Re:

Fredrik - SLC skrev:
[

och anser man risken för det är såpass stor så borde man väl allvarligt fundera på en bur eller?

En poäng där

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003

Problemet är att vid en så våldsam rundslagning att taket trycks in så kommer den som har 3-punktsbälte att fara runt okontrollerat inne i kupén och slå ihjäl sig mot inredningen istället. Att sitta kvar på sin plats så bra som möjligt och inte slå i inredningen är a och o! Sannolikheten att taket trycks in så mycket att du dör av det (med 4/6-p bälte jämfört med 3-p) är extremt mycket mindre än att du dör av att kastas runt inne i bilen och slår inredningen så hårt att du dör eller skadas svårt.
Fast det är ju som Fredrik säger, är man så pass orolig så investera i en bur också.

3-punktsbälte med skalstol kräver att bältet ligger an bra mot kroppen och inte mot stolen. Annars kan man få svåra skador av det. Tyvärr är det ofta svårt att få till det av rent geometriska skäl eftersom skalet har en tendens att vara ivägen för bältet.

Citera
Superkart
Värnamo
Här sen Mar 2005

Re:

{BÅGEN} skrev:
Michael Bäck skrev:
{BÅGEN} skrev:

Finns ett fler tal exempel på att folk klarat sig från döden just för att dom inte ha bälte också. Inte fasen åker man utan bälte för det, eller?
Nä, använd den säkerheten som finns att tillgå och offra hellre någon tävling/track day för att lägga några kronor extra på bra och rätt säkerhetsutrustning. Den dagen som det händer något kommer INGEN att tycka dom betalat för mycket pengar för säkerheten så länge dom klara sig. Finns det någon som värdera sitt eget liv i kronor och öre?

Magnus Jonasson #81
9:a German Superkart Series 2010
7:a German Superkart Series 2011
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005

Re:

Fredrik - SLC skrev:
{BÅGEN} skrev:
Michael Bäck skrev:
{BÅGEN} skrev:

Hur många bilar med intryckta tak har du sett där föraren klarat sig? eller ens bilar med intryckta tak?
Jämför det med antalet bilar med intryckta fronter, speciellt såna som kör på banan.........

själv anser jag att risken för en frontsmäll är betydligt högre än en takvoltning med helt intryckt tak..... Och anser man risken för det är såpass stor så borde man väl allvarligt fundera på en bur eller?

Jag har varit med om 3 vänner som voltat med taken intryckta till instrumentpanelen, och alla klarat sig oskadda pga att rotationen gjort att dom legat på sidan, Utom en som flög ur genom bakrutan på bilen.

Så det är allt inte så ovanligt.

Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

Re:

Nikel skrev:
Fredrik - SLC skrev:
{BÅGEN} skrev:
Michael Bäck skrev:
{BÅGEN} skrev:

Jag har varit med om 3 vänner som voltat med taken intryckta till instrumentpanelen, och alla klarat sig oskadda pga att rotationen gjort att dom legat på sidan, Utom en som flög ur genom bakrutan på bilen.

Så det är allt inte så ovanligt.

Gissar att det inte hände vid bankörning utan ute på vägen eller
inte riktigt samma sak då med tanke på hur det ser ut runt våra vägar
som går genom skog & mark respektive omgivningarna på en bana.

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005

Re:

Superkart skrev:

Nä, använd den säkerheten som finns att tillgå och offra hellre någon tävling/track day för att lägga några kronor extra på bra och rätt säkerhetsutrustning. Den dagen som det händer något kommer INGEN att tycka dom betalat för mycket pengar för säkerheten så länge dom klara sig. Finns det någon som värdera sitt eget liv i kronor och öre?

Cynikern i mig säger att ingen kommer att ångra att de inte har lagt tillräckligt mycket på säkerhet oavsett vad som händer. Deras anhöriga däremot kan ha synpunkter. Tyvärr är det så.

När det gäller säkerheten så tänk inte bara på dig själv.

Superkart
Värnamo
Här sen Mar 2005

Re:

Naqref skrev:
Superkart skrev:

Cynikern i mig säger att ingen kommer att ångra att de inte har lagt tillräckligt mycket på säkerhet oavsett vad som händer. Deras anhöriga däremot kan ha synpunkter. Tyvärr är det så.

När det gäller säkerheten så tänk inte bara på dig själv.

Smart tanke!
Kanske skulle fundera över bälte...

Magnus Jonasson #81
9:a German Superkart Series 2010
7:a German Superkart Series 2011
Citera
Skruva banåkabil
1611 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande