Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 2002ti -70 - Ute och kör | 1, 2, 3, 4 >> 2 besök senaste veckan (45799 totalt) |
Tänkte lägga upp dessa bilderna på min 325 tråd men det är kanske lika bra att starta en egen för denna bil.
Bilen är en 2002ti årsmodell 1970 som jag köpte 02/02-07 helt nerplockad i lådor. Föregående ägare använde den fram till den blev avställd 1988-08-30 sen plockades den ner i lådor och har stått sen dess. Jag har mest samlat delar fram till igår fredags då bilen hämtades hem från lackeringen. Färgen blev som den dagen den lämnade fabriken, Coloradogelb Tyvärr så var det lite dåligt väder igår så idag fick jag ge mig ut och tvätta av den innan den rullade in i garaget. Här får även 325an vara med på ett hörn och man kan skåda framlampan på den nyinförskaffade vinterbilen (lider av någon slags sjukdom för 7-serie slädar så det blev en 740iA E32). En del grejer har jag köpt redan, var bara tvungen att montera lite idag... Riktigt skön känsla att packa upp lite plastpåsar och gå ut och trycka dit det på bilen Sen har jag en liten bonusbild också, köpte ju en bil i 1:18 på Ronneby Nostalgiafestival förra året. Framtidsplaner för bilen Det hade varit trevligt att bli klar med den till i sommar, men men vi får se hur det blir med det. Bilen kommer att se orginalaktig ut men med de vanliga modifieringarna som 02or brukar få. Chassi Bilsteindämpare som ligger och väntar Hårdare fjädrar från 02-depån Superflex i hela framvagnen Nylonbussningar i bakvagnen (kanske eller så kan det bli orginal pga diffljud) Motor standard tills vidare, eventuellt trillar det dit ett extraktorgrenrör och Ansa avgassystem. Börjar även köra med Solex 40orna och ser hur det går annars får det bli Weber. Fälgarna kommer troligtvis bli ett par 13" Turbinfälgar från en E21 om jag inte springer över ett par BBS RS till den innan den blir klar. Har även de extra breda orginal plåtisarna som är 0.5" bredare än standard 02or, de mäter hela 5"... Men dem blir liggande tills man blir orginalnisse. Den dag bilen blir "klar" så blir det en glassätarbil samt köra på 02 träffar och där brukar det alltid vara lite slalom och vi kör på bana ibland så den passar väl ändå in här, eller?? Letar efter: Klocka som sitter på brädan Hastighetsmätare till 220km/h _________________ |
||
Har också en 2002ti som står i en lada och väntar på seriös renovering. Har tänkt mig nått i samma stil som din. Kul att se att du gör ett bra jobb och jag ser fram emot en fortsättning på denna tråd.
Keep up the good work _________________ Fredrik Skog BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01 |
||
Tack alla för stödet.
Det kan behövas för ibland går jag in i dvala och gör inget med mina bilar under en tid. Men tråden kanske kan få mig själv att känna lite press plus att nu är det ju jätteskoj även om jag knappt vågar gå runt i garaget för jag vill ju inte repa den eller tappa något mm.... Nåväl idag plockades bakvagnen ner och togs isär för att högtrycktvättas så att den går att bära runt, nu väntar blästring och lack på den också. Sen blev det till och fortsätta, tog fram min rulle med vävtejp och började roa mig med att tejpa om elsystemet, 25m räcker näääääästan till hela systemet från torpeden och bak, imorgon blir det till och beställa 50m till så jag kan ta motorutrymmet och det sista inne i kupén. Rekommenderar BMWs vävtejp, klibbar inte och är lätt att arbeta med. Har för mig den kostade 7kr metern eller något sådant så 175kr/rulle blir det då. -> Rikard: Nej detta är inte bilen från ladan, denna kommer från en annan lada, hittade den på BMW CS annonssida och det var nog bara jag som var och tittade på den. _________________ |
||
om frun din bjuder oss på mat så kommer jag och hjälper dig. =)
och nu är det slut på dvalor , då kommer jag och jagar dig med elpistolen... _________________ Marcus Malteus Bmw 2002 -75 twinTURBO, Bmw 1602 -75, Bmw 1802 -73, Sunbeam Alpine-61, Volvo S40N BSR. |
||
Nu går det lite långsammare, jobbet tar lite tid i veckorna men några timmar har man allt hunnit med.
Var och beställde en bra laddning med delar hos BMW i måndags så de dyker förhoppningsvis upp nästa vecka. Tejpen till elsystemet väntar jag på så där kommer jag inte så mycket längre. Så jag tog fram instrumentbrädan och började att försöka få den att bli svart igen, jag som är van vid de faceliftade 02orna och deras bräda i en del hade lite bry med vilken del som skulle sitta först men nu är den iaf där. Putsade även på en hel del krom som kommer nedanför, ett bakre sidostycke och har också fått lite svartare färg och idag gick jag loss med autosolen på framkofångaren. Ja värmepaketet trillade också påplats igår. Hämtade hem dörrarna, framskärmarna och lite lösa delar från lack idag så det enda som kvarstår nu är huven och bakluckan sen har jag allt hemma. Imorgon blir det nog vilodag i garaget då det är premiär på nya X1 och 5 serie GT Just det frun min hjälpte till att rengöra taket också och det blev rent så det får sitta kvar *pustar ut* _________________ |
||
oj vad stiligt det blir med nylack och Colorado
Såg att du satt dit instrumentpanelen redan, men ett tips är att måla plåtbrädan svart längs kanterna där kromlisterna sitter samt ute där sidoluftmunstyckena sitter samt ovanför handskfacket. detta för att slippa se colorado strimmor genom gliporna i panelerna. Dom var så orginal. Ser verkligen fram emot resultatet _________________ Fredrik Skog BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01 |
||
Tack för tipset, hade lite det på känn för jag har letat runt bland alla lådor men inte hittat något bra att sätta bakom som täcker den fina gula nyansen bakom Tog fram en bild från innan den gick iväg och såg att där var det svart och fint tidigare precis som du säger. Då blir det till att montera av det igen och få på lite svart färg. _________________ |
||
Varit iväg på jobb lite så jag har inte hunnit med såmycket.
Men lite nya delar har det allt blivit. Fram och bakvagn samt pedalstället är pulverlackat. Nya fjäderben (tydligen ingick stötdämpare i dem men de ska flyttas över till 2002 Luxusen i framtiden nångång) lite nya styrstag och leder samt Superflexbussningar. Just det en främre bärarm är också ny... Nu blir det till att leta runt i ETK och beställa nya bultar till fram och bakvagnen. I med lite nya bussningar och så smälla dit framvagnen till att börja med. Beslut om nylonbussningar i bakvagnen eller inte är ännu inte taget, hmmmm svårt det här. Bärarmarna bak är iväg på blästring och lackering. Fortsatt tejpa om elsystemet i bilen, måste byta kabeln mellan generatorn och pluspolen, har varit liiite för varmt där. Små små steg framåt är det iaf, eller ja fjäderbenen är ett stort steg för mig, mycket funderande innan jag beslöt mig att köpa dem nya. Någon som vet hur man byter stödlager i kardanen? Knutkorsen verkar vara pressade fast påplats och inte får man in någon ringnyckel heller... Någon kanske vet vilken storlek det är så man kan slipa till en befintlig? _________________ |
||
Kommer att bli en fin bil ser det ut som, beställer man gula org-bultar så har man passerat normalrenoveringsstadiet........
Ang bussningar så hade jag kört orginal, nya funkar perfekt o håller längre än plasten. Misstänker att du inte ska köra slicks på knutan o jaga hundradelar med den. Får vi se den på Nostalgia 2010? Jobba på, det kommer bli en underbar Ti! _________________ Martin Johansson |
||
Ang. stödlagret så är väl det bästa om du kan hitta en hylsa eller ett bra rör som har samma diameter som lagret på stödhylsan, sen knackar du bara på stödlagret på axlen. Så gjorde jag och det verkar fungera bra....
_________________ Rikard Martinsson Äger följande: BMW 525 Touring - 07 *BMW 1602-71 2,2L motor |
||
Du måste slipa ner en ringnyckel för att dela kardanen, och glöm inte att märka hur det satt så du får splinesen på samma "hack". Får obalans annars.
Mins inte storlek på ringnyckeln, men jag har en nånstans. skulle tro runt 24? _________________ Fredrik Skog BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01 |
||
Jag fick in en ringnyckel utan att slipa på den men det är trångt som bara den så man får vrida lite på kardanen när man ska få i nycklen.... Kan ju kanske skilja lite på vilket märke man har på nyckeln
_________________ Rikard Martinsson Äger följande: BMW 525 Touring - 07 *BMW 1602-71 2,2L motor |
||
Inka: Tveksamt om den blir klar till Nostalgia, eller ja nästa år överhuvudtaget, men drömmen är ju att bli klar till sommaren iaf.
Har funderingar på orginalbussningar, men det blir nog ändå till att sätta i Superflexen, de ligger ju här hemma och skräpar annars ju... Listan på vilka bultar som ska inhandlas är klar, lämnade dock iväg lite på chromatering, vi får se hur resultatet blir där, i så fall blir listan lite kortare. Köpte en 24mm nyckel som passade utan att man behövde slipa (Biltemas blanka), men den satt ju som berget, får bli till att värma och försöka igen senare. Mest det som hänt denna helg, plus att jag plockat av instrumentbrädan och lackat svart bakom chromet där, nu får det torka lite sen blir det till att börja montera tillbaka igen. _________________ |
||
Våra race- och banåkarbilar BMW 2002ti -70 - Ute och kör | 1, 2, 3, 4 >> 2 besök senaste veckan (45799 totalt) |