| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Problem med K-Jetronic (tror jag)
|
9 besök senaste veckan (5721 totalt) |
|
Har varit iväg nu på morgonen till en polares garage och hans 323i -79 Vi får inte igång motorn och söker nu alla möjliga svar på problemet. Det kommer inte fram bensin till spridarna, iaf de 2 vi kan lossa (1 & 6). Vilket får oss att tro att det är något med mängdmätaren eller vad den kallas. Däremot har vi bensin i slangarna till och från kallstartsventilen (1&2 på bilden)
Motorn går igång på startgas, vilket utesluter brist på gnista Eftersom K-jetronic finns på fler bilmärken så är inte detta ett märkesspecifikt problem
Tyvärr får kompisen inga svar på BMW-forumet så vi prövar lyckan här mata på med tips så vi får ut bilen till vårens banträffar
_________________ Jonas Zetterman Västerås Sonens Race Insta https://www.instagram.com/philiptangerstad63/ |
||
|
Bränslepumpen går och vi får fram soppa.
Eftersom jag inte är så insatt i det här systemet så vet jag tyvärr inte något om luftvågen. Kompisen sa dock att han hade kollat någon vipparm och den var OK. Nu vet jag inte om det är just den luftvågen, och informationen på nätet är lite svår att hitta. Vad kallas den på engelska? Hittade denna bild på nätet, finns luftvågen med på den
_________________ Jonas Zetterman Västerås Sonens Race Insta https://www.instagram.com/philiptangerstad63/ |
||
|
Luftvåg = "luchthoeveel-heidsmeter" mitt i bilden
Luften som sugs förbi luftvågen lyfter den, och då sprutas soppa genom spridarna. Vrid på så pumpen är igång och lyft luftvågen manuellt, då ska det komma soppa genom spridarna. _________________ Ulf Gunnarsson |
||
|
Jag tror att det är den som han har varit på. Men vi får kika på det när det är nästa garagekväll.
Tackar för de tipsen tills vidare _________________ Jonas Zetterman Västerås Sonens Race Insta https://www.instagram.com/philiptangerstad63/ |
||
om jag inte minns alldeles fel så sitter det en liten kolv ovanför armen till luftskivan,
den hade en ful ovana att fastna (oxidera/rosta). Släpp på innsex bultarna som du ser på översidan, så skall det gå att dela på hela härligheten. Detta var ett ganska vanligt fel på den gammla K-jetronic tiden, tyvärr så är väll prognosen att det går att rädda ganska liten i 90% av alla fall fick man byta hela "klumpen". Lycka till _________________ Rolf Stålheim Facebook/Stålheim Motorsport BMW 700 Sport Coupé - 60 M3 E36 Modsport I #57, BMW cup #7 |
||
Lite förtydligande bara: Luftvåg för mig är Sensor Plate, när man gasar så lyfts luftvågen av luftströmmen genom konan. Armen (Main lever) påverkar då en ventil (Control plunger) som i sin tur rör sig uppåt/neråt och släpper ut mer eller mindre bränsle. Sen har man en Co-skruv (Idle mixture adjustment screw) som ställer förhållandet mellan hur mycket luftvågen lyfter och hur mycket bränsle som släpps in. _________________
|
||
|
Re:
Precis som Rolfson också säger så kan det vara kolven (control plunger) som hängt sig. Jag hade det problemet, men min kolv släppte när trycket försvann efter att jag lossat på bränsleledningen på utgående sida. Blev rätt paff när motorn hoppade igång en kort stund när bränsleledningen var bortkopplad. När jag satte ihop det igen funkade den som den skulle igen. Så ska reparationer göras!
_________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||
|
När jag var ung (?) så fick jag lära mig att bilar med K-jet skulle ha en skvätt 2-taktsolja i bensinen då och då för att undvika såna här problem. Alternativet var Castrol RS som hade nån tillsats för att det inte skulle lukta bränd olja om bilen...
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
9 besök senaste veckan (5721 totalt) |