| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Yellowstuff?
|
2658 besök totalt |
|
Yellowstuff?
Jag var i all hast tvungen att beställa nya belägg till bilen inför en stundande banträff och har inte tid att vänta på overseasleverans. Mina Carbotechpads är helt slut och Jag måste således ha nya belägg, vilka det än må vara. Hur är dessa belägg? Jag har hört en del illa om green och redstuff men aldrig hört nåt speciellt om yellow. Hur kan dessa tänkas prestera jämfört med min Carbotech Xp10F/Ax6R som jag är MYCKET nöjd med? Med dessa belägg så stannar bilen på 35,8 meter från 100km/h på gatdäck och nu är det dags för R-däck. Finns det några "typfel" hos yellowstuff? De är ju trots allt betydligt billigare än de jag normalt använder. |
||||
|
Har inte hört så bra om dom heller,men det beror väl på vem man frågar åxå, jag kör tex greenstuff på en 800kilosbil med 325mm skivor runt 140hk ,där funkar mina green jättebra.
men iom att du bara har dom är det väl inte så mycket att göra åt saken än att få en egen uppfattning _________________ Tony Petersson Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen |
||||
|
jag har provat yellowstuff och även Dignell vi båda kör clio sport å jag kan bara säga att jag inte litar på dom ett dugg.... hårt pedal tills man får upp tempen det kan jag gå med på helt normalt tillomed men när dom blir varma så e pedalen underbar å bromsarna tar som fan i ca 2 varv sen e det bara skit kvar av dom... dom bygger så mycket värme att skivorna glödde på dignells bil å min pedal gick typ i botten på bakre rakan på sveista (utan shikan) inget jag kan rekomundera iallafall.... ds 2500 hade jag innan å dom e helt ok höll ca20 varv utan att tappa kännslan i pedalen på gotland med en ute temp på ca 30 grader yellowstuff blev överhättade efter max 10 varv på gotland med en ute temp på ca 13 grader... men det e på en clio sport ...
_________________ Emil Öberg leksaks lös
|
||||
|
Hmmm, det låter inte kul. Jag är ju så nöjd med mina XP och kommer att använda dessa framöver oxå, det är bara min planerade resa till Spa+Nordslingan/GP-strecke som gör att jag måste ha beläggen snabbt...
Inte de roligaste banorna att drabbas av bromsproblem på heller >
|
||||
|
"dom bygger så mycket värme att skivorna glödde på dignells"
Utan att ha provat en massa belägg.. men de fysikaliska lagarna gäller oavsett belägg Jag menar att rörelse-energin omvandlas till värme, det går inte att komma ifrån. Värmen går ut i skivan och en del går in i belägget. Beroende på beläggets konstruktion så leder det mer eller mindre vidare till oket. I praktiken blir det mindre, eftersom det är ganska små kontaktytor mellan belägg och ok och då begränsar möjlig överförd effekt till oket. Alltså blir det mesta av energin överförd till skivan och tempskillnad på skiva beroende på typ av belägg torde vara rätt så marginell tycker jag. Är det inte mer som så att beläggens egenskaper inte passade den personen som körde och han därigenom inte bromsade riktigt korrekt ?? _________________ Mats Andersen |
||||
|
kör på yellowstuff på camaro Cup bilen och är inte nöjd med dem!
Måste köras in jätte noga och sen håller de alldeles för dåligt. OM man inte bromsar in dem så håller de 2heat. kör man in dem så håller de 1½race helg. köp nått annat! _________________ Niklas johansson The Hardest cars to chase are GERMEN CARS- L.A.P.D |
||||
|
Nu har jag ju inte kört spa eller gp-slingan, men dock nordslingan. Det är ju rena mysvarven för bromsar jämfört med en vanlig svensk bana, jag tror inte du får problem ens med orginalgrejer. Dock kan ju dom andra orsaka problem, men kör lite avkylningsvarv lite då och då så borde det gå ändå..
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
|
Re:
Själv tycker jag att bromsfade i 200+ låter mysigt, dom har ju ganska mjuka räcken där nere. _________________ Axel Tanner |
||||
|
Re:
Varför inte kolla där först (om nu Per inte plockat hem snabbt på beställning
|
||||
|
Re:
Ja den frågan kan man ställa sig. Nu var nya belägg ett absolut KRAV för att jag överhuvudtaget skulle fortsätta fundera på en eventuell tripp till Belgien. Inga belägg=Lägg ner tanken. Därför så tog jag den snabba vägen en fredagkväll, dvs beställde från MX5-Parts för att vara säker på att iaf ha nya belägg, må vara att de kanske inte är optimala. Visst kanske det vore bättre att FÖRST ringa Per och SEN eventuellt beställa från MX5-Parts om han inte hade haft i lager. Men nu fungerar Måns inte så. Måns är ibland ganska impulsiv. Måns vill att saker ska ske HÄR och NU när han bestämt sig för nåt. På gott ibland och på ont en annan gång.
|
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Yellowstuff?
|
2658 besök totalt |