Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
2266 besök totalt |
Re: Negativa kompromisser med Scrub?
Scrub kallas mer riktigt för scrub-avstånd, som är ett avstånd från där projektionen av en linje, dragen från centrum av övre spindelleden ner genom den undre, träffar marken och avståndet till mitten av kontaktytan däcket har mot vägen. Nu ska vi även skilja på detta och att man i dagligt tal mäter mot mitten(lod)linjen av hjulet. Skillnaden består i att kontaktytan varierar dynamiskt under körning och därmed varierar även srubavståndet. Det är inte heller centrum av själva kontaktytan som gäller utan summan av belastningen över kontatytan eftersom vi kan ha ojämn belastning över kontaktytan. Då har vi närmat oss det som rör förutsättningarna. Alla belastningar som ligger utanför centrum av SA=styraxeln, (SAI=styraxelns lutning, I=inclanation), vill vrida på hjulet runt denna axel. Sammanfaller alltså projectionen SAI med centrum av däckets "belastningsyta" (noll scrub) så blir det inga vridande krafter som kan transporteras till ratten. Bromsar vi och bilen har mycket scrub så vill båda hjulen svänga ifrån varandra, men eftersom det sitter en kuggstång mellan dem så uteblir hjulvridningen och kraften hamnar i kuggstången. Men i en dynamisk situation så varierar belastningen mellan hjulen, som i en kurva eller gupp eller ojämn bromsverkan, och vi känner då summan av obalansen i ratten. Detta skulle då kunna informera föraren om vissa saker i hjulgreppet men problemet är att man måste veta om det finns fler vinklar i geometrin som påverkar känslan som kommer till ratten, och finns det sådant förhållande så gäller det att veta vad som är vad i ratten för att dra nytta av det. Ofta har man SAI vinklar-caster i högre grad för att minska scrub, och dessa vinklar i sig ger rattkrafter som konkurerar med krafterna från själva scruben. Vad gäller själva greppet så är detta inte avhängigt dessa vinklar, vi kan ha vilka vinklar som helst i framvagnen, bara däcket för tillfället har rätt läge mot banan. En passus här, vad vinklarna kan göra för greppet är att behålla däckets läge mot banan då chassiet ändrar läge mot banan. Hur man löser detta är ett problem chassibyggaren får ta i tu med. En annan del av det hela är att alla krafter som ligger utanför de centrum krafter måste passera, oavsett om det är ramen på bilen eller lederna på A-armarna eller spindelcentrum som vi pratar om här, är att de skapar materialbelastningar. Ett jättelikt scrubavstånd ger alltså stora belastningar i spindeln som då måste vara grövre dimensionerad. Alla glapp förstärks även effekterna av. Därför brukar jag poängtera att designen är viktigare än materialet detaljer är gjorda av vad gäller hållfasthet. Läggeer vi in SAI så kan vi minska scrub avståndet, då får vi mindre krafer i ratten, men samtidigt även enstabiliserande effekt från att bilens vikt vill hålla hjulen rakt fram (via kuggstången) samt att SAI anbefaller mer caster som även detta vill hålla hjulen rakt fram då bilen rullar. Flera raktfram fördelar som är av stort värde för vanligt folk på motorvägen. Man kan jämföra mindre vinklar med brantare gaffelvinkel på en motorcyckel som då bler mer orolig, för det blir en bil med nollad framvagn också. Jag har själv åkt med 100mm scrub och noll SAI o 2 gdr caster, vilket jag inte tror nisse tuta skulle klara med 10 tums framdäck då det är dubbspår i vägbanan. Men det går att åka in i kurvorna till pukor å trumpeter. mvh Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Re: Negativa kompromisser med Scrub?
om man inte gillar att blanda språk; 'kan man kalla det för styrradie. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Trevligt med ordentliga svar! =)
Verkar stämma ganska bra med den uppfattningen jag hade av det innan. I det här fallet handlade det i så fall om att gå från nära noll i scrub-avstånd (man lär sig =) ) till ca 10mm för att få plats med ett visst bromsok. Det verkar dock luta mot att det blir större fälgar istället. // M _________________ Mattias Stahre |
||||
Re:
Det är nog en klok tanke att lägga sig på 10mm scrub för att ha marginal kvar för att inte i en belastad situation få negativ sådan. Att byta belsastningsriktning runt SA är inte direkt någon fördel. mvh Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Re:
Rackarns chassin att ha en massa kopplade parametrar, men hade det varit enkelt så hade man fått fundera på annat istället. ![]() Men med ökad scrub så kan det löna sig att ha fungerande servostyrning om det ska köras aktivt mer än 15 minuter i sträck (återigen en gissning om ändamålet). |
||||
Re:
Jo bilen i fråga har servo så det är inget problem och tanken hade i sånna fall varit att bredda med spacers för att det kändes enklast. _________________ Mattias Stahre |
||||
![]() |
Racetech
![]() |
2266 besök totalt |