Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 16577 besök totalt |
Kollade in prislistorna och man får ta till storservice med kamremsbyte för att komma upp i 30kSEK med en 360, så den glade mannen kanske hade fått lite extra gjort. Det kan också vara så att det var någon av de andra äldre Ferrarisan han ägde som han fått betal 50kSEK för, kanske lite motorpill så är man snabbt uppe i de, jag kan även tänka mig att han cap:ade om bilen (putsbög) så då får man ju punga ut med en 5000:- till (det kostar att ligga på topp).... Anmärkningsvärt är att notera att t.ex. på 348 är serviceintervallet 1000 mil, på min 911:a är det 2000mil, dvs motsvarande servicekostnad för Ferrarin är 30.000:-, kamremsbyte på det och du är uppe i nästan 50k (3000+4000mil). 550:n har rekomenderat kamremsbyte var 3000:e mil vilket ger en kostnad på 3000mila servicen på 29.000:- ....men härmed erkänner jag att även om jag inte hade jättefel så hade jag Fel, Fel Fel=) _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||
Von Braun tar 8910:- för kamremsbyte på 360:n. Det är lika mycket som Alfa Romeo här i stan ville ha för att byta remmen på min Spider TS. Otroligt men sant.
Numera behöver inte motorn tas ur för att byta rem på Ferrari. Det spar mycket tid. Och tid är pengar... _________________ Andreas Björck _______________________ Alfa Romeo 159 Porsche 996 4S |
||||
Servicebok Typ av service Pris SEK Inkl moms
-------------------------------------------------------------------------------- Årlig service Service 5 420 6 775 10 000 km Service 12 320 15 400 30 000 km Service 16 420 20 525 50 000 km Service 13 220 16 525 70 000 km Service 16 888 21 110 90 000 km Service 18 060 22 575 110 000 km Service 13 420 16 775 Övrigt Beskrivning Pris SEK Inkl moms -------------------------------------------------------------------------------- Kamremsbyte Kamrems byten rekommenderas var 5000 mil eller vart tredje år. Generator- ,servo- och AC-remmar bytes vart tredje år och ingår vid byte av kamrem. Vid byte av kamrem kan kostnad för spännrullar tillkomma. 7 128 8 910 |
||||
Det skiljer mycket mellan de olika serviceverkstäderna för Ferrari. Sportvagnsservice på Lidingö är betydligt billigare än Von Braun. Priser från Sportvagnservice återgavs i tidigare inlägg gjort av mig.
_________________ Andreas Björck _______________________ Alfa Romeo 159 Porsche 996 4S |
||||
Är det så att man gnäller på en service för 30kkr skall man inte köpa en ferrari för 130000000 öre.
![]() Service och reservdelar kommer alltid ligga i paritet med inköpspriset. Mao sluta gnäll eller gör servicen själv. _________________ Joakim Adolfson |
||||
De verkar ju tåla en del misshandel trots allt.
http://www.4tuning.ro/filme/ilegale/ Nu har jag funderat i flera dagar över hur man får ihop det här om Gallardon som "känns som en supergedigen Audi A3 med mittmotor-V10. och det menar jag i positiv bemärkelse." Berätta nu Erik! _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
De jag känner som har Ferrari är inte några mjukisgasare.
Skummade igenom Von Braun sports cars hemsida. von Braun Sports Cars verkstad kommer det att ske en begränsad breddning främst på skadesidan. Vi kan t.e.x redan se den första krockskadade och svenskregistrerade Lamborghini Murciélagon, som letat sig in jämte Ferraribilarna i Skene. Det är ju kul att dom används ![]() /Anders |
||||
Vilken idiot som kör i filmen! Det är verkligen inte så man vill se en Ferrari användas! >
![]() ![]() Det är väl ingen bil som är avsedd att köras på det sättet! Trist att se. Ser ut att vara i något arab land om man tittar på reg. skylten, inte för att det spelar någon större roll. Tyder också på ägarens smak att förstöra 355:ans rena linjer med en jätte vinge. _________________ mvh Philip Lundh |
||||
Haha, ja med det menar jag att det är en kompakt bil som kännes extremt väl ihopskruvad. Inget rassel eller konstiga ljud, alla knappar och all teknik fungerar och bilen sätter sig inte när man gasar eller bromsar. Motorn och dess placering är väl självklar? Det kommer en längre artikel + video senare i veckan. _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
*suck* Jag visste att någon skulle haka upp sig om jag nämnde A3. Men alltså, jag pratar om hur den känns i storlek och lätthet att köra. Ta en Murciélago, det är en bil på sterioider. Massiv och stor, "svåråtkomlig." Gallardon är en superkompakt sportbil och känns precis så. En liten rackare att smiska på banan, men ändå lättåtkomlig (iaf körmässigt ![]() för gemene man. _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||
Ta det inte fel nu men om jag hade köpt mig en sådan bil så hade man ju grinat om folk tyckte den var som en audi a3 efter en provkörning...Ingen italiensk tjur längre?
![]() _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||
Min reaktion kom sig av att så få bilar gett så lamt intryck som A3:an jag provade. I mina drömmar är inte en Lambo "könlös" och jag blev rädd att jag drömde fel. Jobba på nu med reportaget så vi för höra allt mer utvecklat! ![]() _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
För något år sedan räknade jag ut milkostnaden med avseende på milservice, kamremsbyte och kopplingsbyte hos TvB över en period av 10.000 mil. Allt enligt rekommendation. Det blev enligt följande:
Modell Servicekostnad, kr per mil 328 17,95 348 23,25 355 11,10 Den stora skillnaden mellan 355 och 3x8 kommer sig av att serviceintervallen ökade från 1000 till 2000 mil. Å andra sidan kan 3x8-modellerna utan problem servas hos duktiga fristående verkstäder. Ferrarimotorerna är i princip blueprintade från fabrik vilket i sin tur att de måste hållas "blueprintade" även efter service. En duktig motorverkstad klarar av det. På en Ferrari byter man kamren då det ska göras. Man chansar inte. Det bara är så. Med bilar vars motor man kan hitta på skroten så kan man alltid chansa och köra ett par år till. Det kan man med en Ferrari också men som sagt man chansar inte. Man vill hålla bilen "i skick", tröskeln för vad som man inte gör är högre, vilket gör att det kan dra iväg när småfel som man annars skulle strunta i uppkommer. Det är ett "commitment" av annat slag, lite som att skaffa barn kontra hund. Jag tror att det är en anledning till att det är så få Ferrari i Sverige och världen. Fyra kompletta bakljus till en 308 med glas, insatser och allt kostade, enligt utsago (har ej kontrollerad själv), för något år sedan 1200 kr. Ett Tubi-system (avgas) kostar runt 20.000 till en 308/328. Ett original grenrör till en 355 exkl arbete kostar 55.000 och de är en svag punkt på tidiga 355or. Tubis är billigare. Tubi är hovleverantör till Ferraris F1or så de kan böja rör... 308/328 motorerna är så skottsäkra motorer kan bli. De är helt fantastiska trots 85 hk/liter, vilket är en hel del för en 70-talskonstruktion. 328ans 270 hk från 1985 kan jämföras med en ny Porsche Boxter som ger 250 hk ur 3,2 liter. Kvalitén på 308-motorerna bekräftas av att man i USA turbokonverterar dem till att ge 600 hk i gatskick och 800 hk i raceskick. Hoppas ett det gav lite mer kött på benen. _________________ Ciao Peter Söderlund Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4 |
||||
Har alltid inbillat mig att 328 är billigast att äga servicemässigt. P.g.a. att man kan byta kamrem utan att lyfta motorn, detta vartannat år eller var 4000:e mil. Kostnad på c:a 6000-10000:- beroende på var man gör det. Man måste väl lyfta ur motorn på 355:an för att byta kamrem, detta var tredje år eller var 5000mil. Kostnad runt 20.000:- och uppåt. Försig är intervallet var 2000 mil som du säger.. aja har inte orkat räkna så det stämmer kanske
![]() |
||||
Det här är ju i teorin förstås.
I praktiken kan det vara så att det lilla felet kostar 3.000 att fixa på en 328 men 18.000 på en 355 därför att man måste lyfta ur motorn. Å andra sidan när motorn ändå är ur så kanske man skulle... Sen är cirkusen igång och det rinner iväg. Masknerna ÄR i princip blueprintade och väl konstruerade motorer som också kräver att de sköts som de raceprodukter, om än lågtrimmade för att vara racing, de ändå är. Det finns ingen som skulle drömma om att köra sin racepreppade ascona utan att oljan är frisk och att alla givare fungerar, detsamma gäller Ferrari. Men gör man det, vilket en del tyvärr gör, då kommer det att hända dyra saker både i asconan och Ferrarin, men kanske inte i vanligare motorer. Man annan intressant sak är att Ferraris produktionsmotorer och F1-motorer tillverkades i samma monteringshall i Maranello in på 90-talet, vilket naturligtvis sporrar de som monterar produktionsmotorerna till att göra ett extra bra arbete. _________________ Ciao Peter Söderlund Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 16577 besök totalt |