| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Däckstryck för gatdäck på bana
|
2 besök senaste veckan (4658 totalt) |
|
Hej! Har sökt och läst inlägg men fått lite olika bild av om man ska höja eller sänka lufttrycket när man kör bana. Har hört att man ska höja trycket med 0,5 men har också hört att man ska sänka trycket för att däcket inte ska överhetta. När jag provade banåka med min tidigare Porsche 996'a så sänkte jag trycket och tyckte att det fungerade bra. Tror att bakdäcken var 255/35-18. Har nu provat banåka med min icke lika sportiga Ford Mondeo med 205/50-17 däck och då var upplevelsen betydligt mer svajig. :-) Bör jag höja lufttrycket för att få däcken hårdare eller bör jag sänka trycket för att få en bättre arbetstemperatur? Vilket är den bästa kompromissen? Tror att jag hade 2,6 i "kalltryck" när jag körde på Sviestad. _________________ Christoffer Silfverberg |
||
|
Personligen är jag mera för sänka trycket. Med högt tryck blir det fort halt, med lite lägre tryck blir det mer konsekvent över tid.
Min version har varit börja lite för högt och sänk sedan succesivt tills man nöter sådär en centimeter upp längs däcksidan. Det brukar finnas en tydlig gräns där, däckmönstret "tar slut" och däcksidan tar vid. Dvs man måste pröva vad som är rätt tryck för just det däcket och den bilen. _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||
|
Jag höjer för att få bilen stadigare och inte slita däcksidor, Brukar ligga mellan 2,5 och 3,2. Bilen blir roligare då men det kan gå lite fortare om man åker mjukt och håller greppet i kurvorna med lägre lufttryck.
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||
|
Har bl.a. lärt mig av Jonas Jarlmark i div. forum att för standardäck gäller:
-Kör med ett ett så lågt tryck som möjligt utan att däcket "viker ner" sig. I praktiken innebär detta att man behöver öka trycket en del. Själv gör jag på följande vis: -Ökat camber. -Inför bankörningen ökar jag trycket ca 0,5 bar. -Efter varje körning mäter jag trycket och släpper normalt ut luft(i alla fall efter de första 2-3 körningarna) efter slitage, temperatur och grepp. På min bil är rekomenderat KALLtryck f. 2,0 b. 2,5. Jag har kommit fram till att jag behöver ett VARMtryck på f. ca. 3,1-3,3 b. ca. 3,3 för att inte slita sönder däcken onödigt fort. Tänk även på att ett däck med lägre tryck genererar mer värme som inte våra gatdäck mår speciellt bra av... Det tråkiga är att man lätt blir besviken på greppet det högre däcktrycket innebär... Summa: -Öka med 0,5 bar inför race -Mät trycket/kolla däcken efter varje stint -Försök hitta ditt ekipages lägsta möjliga däcktryck -Kör du inte en Cayman S, skaffa R-däck... |
||
|
Re:
Exakt så enkelt är det. Sen kan man göra lite olika för att hitta dit. Men att se hur långt upp på däckssidan man är uppe o kör, dvs hur mycket däckstext man raderar är ett bra ställe o kolla.
Mer standardbetonade tunga bilar med gatmässiga hjulvinkar kräver ofta höjt tryck, speciellt fram. _________________ Magnus Thomé
|
||
|
Däckprofilen avgör ju en hel del. Med mina 225 35 18 på 8"-fälg så kan jag gå en del lägre än de 1.9 jag nämnde, utan att tugga däcksida.Däcken håller förvånansvärt många varv innan de överhettar och blir hala, med lägre tryck.
Med original 205 45 17 så hade jag nog INTE kunnat gå under 2-2.2. |
||
![]() |
Däck för banåka
|
2 besök senaste veckan (4658 totalt) |