| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Klämkraft bult vs pinnskruv?
|
6390 besök totalt |
|
Håller på att bygga en ny motor till min räserbil och skall köpa nya ramlagerbult. Har stått i valet och kvalet mellan att använda originalbult, ARP eller pinnskruv i 12.9 kvalitet. Kan tänkas bli endel effekt framöver men skulle ändå gissa att original håller...men man vill gärna vara på den säkra sidan. ARP är svindyra och halvsvåra att få tag på till min motor så jag slipper helst dom. Att klämkraften blir högre med ARP och 12.9 är jag medveten om då de enligt tabellvärdet skall dras med högre moment (80 Nm mot Nissan original 44-54 Nm). Ger pinnbult + mutter samma klämkraft som ett vanligt bultförband (samma åtdragningsmoment och gängstigning)? Riskerar jag att bultförbandet lossnar ifall jag använder 12.9 pinnskruv och sedan drar med momentet specificerat av Nissan? Kommer troligen dra med 80 Nm ifall det blir 12.9 och linehona blocket, men jag undrar ändå hur 12.9 fungerar vid lägre än specat moment. _________________ Street Triple RS -18 |
||||
|
Re: Klämkraft bult vs pinnskruv?
Tex ARP är ju ofta gjorda så du skruvar i de i original gängor, sedan har de mer fingängad för att få annan klämkraft. En 12.9 i skillnad mot original kan vara att original är sträckbult, så du kommer behöva testa fram vad för moment som är lämpligt. _________________ Roland Johansson |
||||
|
Pinnbultar har ju fördelen att de inte sliter på gängan i blocket. Sen så blir det lite starkare infästning.
DEt där med 12.9 o originalbult var rolle inne på o tangerade. Ibland kan det straffa sig att gå över till 12.9 från en svagare skruvklass. Anledningen är att en 12.9 sträcker mindre på sig än en vanlig bult vid åtdragning, vilket kan medföra att klämkraften minskar o i värsta fall muttern gängar upp sig. Det betyder att du sannolikt behöver dra dem hårdare för att vara säker på att de självlåser _________________ Mats Andersen |
||||
|
orginal är vanligtvis 10.9 skruv i denna typ av applikation. Använder man 12.9 skruv och drar dessa enligt samma moment som 10.9 skruvarna riskerar man förstås inte att de släpper, men man drar inte heller nytta av fördelarna de erbjuder.
Vilken klämkraft man kan använda avgörs av skruvens dimension och materialet i skruven. Pinnbult är på så sätt inte annorlunda. Däremot så lär de göra livet lättare för gängorna i blocket vid åtdragningen och det kan ju också göra att man har bättre koll över åtdragningen. Då speciellt om man har aluminiumblock. |
||||
|
Re:
Nä det gör det inte...man får beställa ramlagerbult till Ford Saturn 1991-99. Finns inga listade till CA18DET motorn. Årsmodell 99-02 finns på Ebay men 91-99 är ovanliga. 1800 spänn för lite bult känns väl saftigt.
Edit: Är inte Ford utan någon GM modell. Någon som vet om motsvarande motor fanns i någon Europeisk GM modell? 1.9 l DOHC motor. _________________ Street Triple RS -18 |
||||
|
Jag hade arp i min ca18det som jag byggde för tre årsedan, gav måttet till pbz som fixade bultarna åt mig. Dyra men fina bult
85nm och linjehonade blocket. Men det är inget måste, byggde samtidigt en ca18det åt en kompis som nu har gått i tre sesånger med 545 bromsade hk. I denna motor sitter det standard bult som har varit använda en gång innan. mvh _________________ //StaffanEdvardsson |
||||
|
Re: Klämkraft bult vs pinnskruv?
En 12.9 bult har vissa egenskaper när det gäller sträck och brottgränser. I det här fallet handlar det inte om att bulten skall gå av utan att den skall dras med ett lägre moment, då uppnår du aldrig den förspänning som bultens längd och diameter kräver. Det kan äventyra bultens fastsättning och den kommer mest troligt att släppa i sitt moment, kanske inte direkt men med tiden kan det bli så. Det skall tilläggas att jag tänker på ett bultförband utan låsning.
_________________ Anders Franzén 320i Coupé -80 Hennarot |
||||
|
Re:
? klämkraften är en funktion av åtdragningsmoment, friktion i gängan, diameter samt stigning. D.v.s. samma klämmkraft, oberoende material (så länge man håller sig under sträckgränsen) Sträckning / Töjning funktion av spänning & E-modul, E-modul varierar ej mellan stålsorter d.v.s. samma. Har för övrigt aldrig förstått finessen med stäckbult, Går man över sträckgränsen så fjädrar ej bulten tillbaka och då kan klämkraft en utebli i vissa belastnings fall som vid temperatur gradienter. Så är man under ca 200C / anlöpnings temp så är nog 12.9 ett gott alternativ. Misstänker att ARP bultar är av A286, liknande material data som 12,9 fast går att använda upp mot 400C -Bo _________________ Bosse johansson |
||||
|
ja visst är det så...
Jag får väl formulera om mig så att ingen missförstår "Det betyder att du sannolikt behöver dra dem hårdare för att vara säker på att de självlåser under alla förhållanden." Min tanke bakom det är/var att om man har en bult som sträcker på sig mindre vid åtdragning så kan det bli som så att det det vid vissa situationer (som t.ex väldigt kall motor) att aluminiumet i motorn krymper mer än bulten o så får man mindre klämkraft och eftersom den starkare bulten har sträckt på sig mindre än motsvarande original så förstärks detta och man får ännu mindre klämkraft och det kanske räcker för att muttern skall släppa. Tanken var alltså att man skulle dra dem hårdare för att de skall sträcka på sig ordentligt och undvika risken för ovanstående scenario _________________ Mats Andersen |
||||
|
Re:
Dock finns ju risken att hårdare åtdragning ger lätt deformation i tex överfall och vevaxeln under vissa driftsfall kläms åt för hårt med snabbt lagerslitage som följd. _________________ Roland Johansson |
||||
|
Re:
ÄVEN stålöverfall kan deformeras, eller rättare sagt deformeras. Sedan är bara frågan hur mycket eller när det blir för mycket. _________________ Roland Johansson |
||||
|
Re:
Jepp medveten om det. Dom ringde från Nissan. 2 av bultarna var restnoterade >
Två veckor trodde dom men sist det var så så hade jag fått 3 av 8 bult efter 3 månader. Ringde till UltraMotors istället och dom hade ARP på hyllan. Så nu blir det ARP + line honing om det behövs. _________________ Street Triple RS -18 |
||||
|
det ska mycket till om krympningen ska leda till att axialkraften i skruven blir för låg så det negativa momenten som vill gänga upp skruven inverkar.
ang sträckbult är det ypperligt så man inte behöver ta hänsyn till ev skit eller friktion i gängorna när man ska uppnå en viss axialkraft i bultarna. _________________ Oskar fridh rondellkrossarn |
||||
|
Re:
Dessa brukar vara smidiga ur produktionssynpunkt. |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
6390 besök totalt |