| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Sämre däck = överhettade bromsar? Va? Nääää?
|
<< 1, 2 3785 besök totalt |
|
Re:
Njaee... jag hade mycket snarlik slutfart eftersom jag hade bra bakdäck och kunde stå på som vanligt (understyrning vid turn in men inte senare i kurvan). Speciellt med Mantorps tajta chikan så var greppet bak a och o för farten ut ur chikanen, framgreppet påverkade extremt marginellt. Däremot behövde jag bromsa ner till en lägre fart pga taskig instyrning vid turn in i slutet på rakan = mer värme pga det. _________________ Magnus Thomé
|
||||
|
Re:
Rörelseenergin ökar med kvadraten på hastighetsökningen. _________________ Magnus W Porsche 968 CS |
||||
|
Lägre ingångshastighet med bibehållen tophastighet kräver ju att man går på bromsen tidigare vilket ger bromskivan kortare tid att kylas. Kanske inte så viktigt om avkylningen är proportionel mot tempen upphöjt till 4. Många bäckar små...
_________________ Jonas Bjerkemo |
||||
|
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||
|
Re:
Det där var ju en intressant vinkel på det hela! Sånt lär ju påverka men har ingen aning hur en "bra" fälg skiljer sig från en sämre. Har någon erfarenhet på vad som gör en fälg bättre eller sämre i det här avseendet? _________________ Magnus Thomé
|
||||
|
Re:
Gissar att en korrekt design skapar en luftrörelse genom fälgcentrum riktad utåt, dvs ett undertryck på utsidan snarare än ett övertryck på insidan (med hjälp av tratt och slang). Tidiga E34 M5 hade hjulsidor som fixade detta på en snitsigt sätt. _________________ Magnus W Porsche 968 CS |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Sämre däck = överhettade bromsar? Va? Nääää?
|
<< 1, 2 3785 besök totalt |
