Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Sämre däck = överhettade bromsar? Va? Nääää?
<<   1, 2
3785 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42376

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Re:

Tomas L skrev:
Magnus Thomé skrev:
Men i vissa fall kan du accelerera lika bra ut på rakan med sämre däck fast bromsa sämre och och behöva lägre fart in i kurvan efter rakan. Då tippar kalkylen åt mer energi som ska bort i bromsningen. Som jag som hade samma däck bak men bytte till sämre fram.

Med sämre däck har du ju lägre hastighet genom föregående kurva och alltså lägre hastighet när du börjar accelerera, alltså kommer du att ha lägre hastighet i slutet på rakan. Energin du ska ha bort borde då bli oförändrad jämfört med om du skulle ha haft bättre däck. Skillnaden ligger i att när du har bättre däck så går det fortare på rakan och luftmotståndet blir då större. Du bränner alltså upp mer av motorns effekt på att motverka luftmotståndet.


Njaee... jag hade mycket snarlik slutfart eftersom jag hade bra bakdäck och kunde stå på som vanligt (understyrning vid turn in men inte senare i kurvan). Speciellt med Mantorps tajta chikan så var greppet bak a och o för farten ut ur chikanen, framgreppet påverkade extremt marginellt. Däremot behövde jag bromsa ner till en lägre fart pga taskig instyrning vid turn in i slutet på rakan = mer värme pga det.

_________________
Magnus Thomé
Citera
firefish
Stockholm
Här sen Apr 2009
Inlägg: 285

Namndispens
Namndispens

Re:

Tomas L skrev:
Magnus Thomé skrev:
Men i vissa fall kan du accelerera lika bra ut på rakan med sämre däck fast bromsa sämre och och behöva lägre fart in i kurvan efter rakan. Då tippar kalkylen åt mer energi som ska bort i bromsningen. Som jag som hade samma däck bak men bytte till sämre fram.

Med sämre däck har du ju lägre hastighet genom föregående kurva och alltså lägre hastighet när du börjar accelerera, alltså kommer du att ha lägre hastighet i slutet på rakan. Energin du ska ha bort borde då bli oförändrad jämfört med om du skulle ha haft bättre däck. Skillnaden ligger i att när du har bättre däck så går det fortare på rakan och luftmotståndet blir då större. Du bränner alltså upp mer av motorns effekt på att motverka luftmotståndet.


Rörelseenergin ökar med kvadraten på hastighetsökningen.

_________________
Magnus W

Porsche 968 CS
Citera
Jonaazz
Staffanstorp
Här sen Jan 2008
Inlägg: 82



Lägre ingångshastighet med bibehållen tophastighet kräver ju att man går på bromsen tidigare vilket ger bromskivan kortare tid att kylas. Kanske inte så viktigt om avkylningen är proportionel mot tempen upphöjt till 4. Många bäckar små...

_________________
Jonas Bjerkemo
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



olika fälgar som leder bort värmen/sämre luftgenomströmning?
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42376

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Re:

Björn skrev:
olika fälgar som leder bort värmen/sämre luftgenomströmning?


Det där var ju en intressant vinkel på det hela! Sånt lär ju påverka men har ingen aning hur en "bra" fälg skiljer sig från en sämre. Har någon erfarenhet på vad som gör en fälg bättre eller sämre i det här avseendet?

_________________
Magnus Thomé
Citera
firefish
Stockholm
Här sen Apr 2009
Inlägg: 285

Namndispens
Namndispens

Re:

Magnus Thomé skrev:
Björn skrev:
olika fälgar som leder bort värmen/sämre luftgenomströmning?


Det där var ju en intressant vinkel på det hela! Sånt lär ju påverka men har ingen aning hur en "bra" fälg skiljer sig från en sämre. Har någon erfarenhet på vad som gör en fälg bättre eller sämre i det här avseendet?


Gissar att en korrekt design skapar en luftrörelse genom fälgcentrum riktad utåt, dvs ett undertryck på utsidan snarare än ett övertryck på insidan (med hjälp av tratt och slang). Tidiga E34 M5 hade hjulsidor som fixade detta på en snitsigt sätt.

_________________
Magnus W

Porsche 968 CS
Citera
Allmänt banåkaforum
Sämre däck = överhettade bromsar? Va? Nääää?
<<   1, 2
3785 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande