Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Förarkurs som leder till liscens
1829 besök totalt
MatroxMGA
Skåne
Här sen Okt 2003

Trådstartare

Hej!

Läste en del om förarkurserna i bankalendern här på rejsa ( mkt bra kalender förresten ). Det hålls en på Gelleråsen, Knutstorp samt Anderstorp. Vet något lite mer om dessa kuser samt vad det innebär att de leder till liscens. Vad är det för liscens och vid vilka tävlingar kan den användas? Måste man ha mkt erfarenhet av bankörning för att delta ( har kört en del bana )? Lite mer info helt enkelt. Något här som har anmält sig?

Ha det!

Philip Lundh
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Bara för att komplettera, på http://www.lms.se/banrace/Ra990523.htm hittar du också licenskurser för 2004.

Där finns det iaf inga förkunskapskrav och du får rätt att söka debutlicens genom en SBF-ansluten klubb. Gäller för lokala tävlingar i Sverige. Du får alltså tävla när du har licens.

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Martin L
Jönköping
Här sen Jan 2004

Re: Förarkurs som leder till liscens

MatroxMGA skrev:
Hej!

Vet något lite mer om dessa kuser samt vad det innebär att de leder till liscens. Vad är det för liscens och vid vilka tävlingar kan den användas?
Ha det!

och framför allt vad kostar en licens/kurs?

Här sen Maj 2003

LMS kurs (Som Pär länkar till) kostar 800:-

Licensen sedan kostar vad det nu kostar att köra en tävling efterråt+medlemskap i SBF ansluten klubb och någon avgift för att lösa ut licensen.

Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003

Hej!

Se även tråden om "Smygreklam: Förarutbildning", en förarkurs i banåka som även innehåller en licenskurs. Kostar lite mer (en hel dags banåka med endast 25 bilar!) men rekommenderas! thumbs up

Annars tror jag arbetsgången är:
1. Bli medlem i SBF-ansluten klubb
2. Gå licenskurs
3. Skicka in ansöka om licensen
4. Betala 650:- för att lösa ut licensen

om man inte är medlem i SBF-klubb när man går kursen så kan det kanske bli lite trickigt att få ut ansökan efter kursen?

Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Re: Förarkurs som leder till liscens

MatroxMGA skrev:
Hej!

Läste en del om förarkurserna i bankalendern här på rejsa ( mkt bra kalender förresten ). Det hålls en på Gelleråsen, Knutstorp samt Anderstorp. Vet något lite mer om dessa kuser samt vad det innebär att de leder till liscens. Vad är det för liscens och vid vilka tävlingar kan den användas? Måste man ha mkt erfarenhet av bankörning för att delta ( har kört en del bana )? Lite mer info helt enkelt. Något här som har anmält sig?

Ha det!

Du åkte väl Porsche? om du är medlem i PCSR så kan du antagligen ta i licens i samband med första träningen.

Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Man behöver inte vara medlem i SBF-klubb för att gå LMS-kursen iaf, så gången kan också vara:

1. Gå kurs.
2. Anslut dig till SBF-klubb.
3. Kursintyget gäller för tre tävlingar, men det är ej obl. att köra dessa innan licens söks.
4. Sök debutlicens genom din klubb inom ett halvår efter du gått kursen, annars måste du gå om den.
5. Betala 300:- för debutlicens.
6. Fullfölj tre tävlingar (och se till att få intyg av tävlingsledn.).
7. Nu kan du söka nationell licens via klubben.

Debutlicensen kan man dock använda så länge man inte tänkt köra nationella tävlingar eller utomlands.

Sen är det inte så mkt körning under LMS-kursen. Om jag minns någorlunda rätt så blev det ca 3 x 20 minuter för mig, så det finns nog kurser med högre "fun factor". Men billig är den.

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

Är inte debutantlicensen tidsbegränsad?

Citera
höfläkt

Här sen Nov 2002

Ett förslag om du åker BMW: gå med i BMW Sport Club (www.bmwsc.com) som är SBF anslutna, och som i egen och andras regi genomför licenskurser och förarkurser. Kanske in te samtidigt men då får du i stället två bantillfällen....

Här sen Nov 2002

Tips, kolla om den som är instruktör har anmält sig till SBFs nya kurs för Licens-utbildare...
Det är tydligen inte så många som anmält sig dit och nu ska det tydligen bli hårdare regler och bara dom går kursen 1 Februari som får fortsätta som Licensutbildare......

Martin L
Jönköping
Här sen Jan 2004

Eric Josefsson skrev:
LMS kurs (Som Pär länkar till) kostar 800:-

Licensen sedan kostar vad det nu kostar att köra en tävling efterråt+medlemskap i SBF ansluten klubb och någon avgift för att lösa ut licensen.

mmm det är ju överkommligt!

Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Eric Josefsson skrev:

Nej inte mig veterligen.

Gävle/Mallorca
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Magnus Thomé skrev:
Eric Josefsson skrev:

Nej inte mig veterligen.

Nej, debutantlicensen är inte tidsbegränsad.
Det krävs inte heller några tävlingar för att få ut/behålla den.
Enda kravet är att betala den årliga licensavgiften till bilsportförbundet.
Citera
höfläkt

Här sen Nov 2002

och medlemsskap i en SBF ansluten klubb. Uppfyller man inte det kan klubben/SBF spärra licensen.

Skåne
Här sen Okt 2003

Trådstartare
Tänkte anmäla mig idag till band annat knutstorp kursen men blev lite orolig när jag kom att tänka på försäkring. Hur fungerar det för att jag vill ju att försäkringen ska täcka ev. skador.

Philip Lundh
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003

Kolla vad ditt försäkringsbolag säger om "förarutbildning på motorbana", det är väldigt varierat vad som gäller där mellan de olika bolagen. Allt ifrån "Allt gäller som vanligt" till "Du är helt oförsäkrad"...

Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

MatroxMGA skrev:
Tänkte anmäla mig idag till band annat knutstorp kursen men blev lite orolig när jag kom att tänka på försäkring. Hur fungerar det för att jag vill ju att försäkringen ska täcka ev. skador.

om du menar din vanliga bilförsäkringen så kan du nog inte få den till att gälla på någon licenskurs (liksom träning eller tävling). Däremot så är du försäkrad (olycksfall typ) genom SBF

Vressel
Här sen Apr 2003

Rent formellt så är licenskursen en av SBF arrangerad motortävling, dvs du har ett annat försäkringsskydd än i allmän trafik. Försäkringsbolaget har rätt att neka ersättning.

BMWSC har en bra sammanställning på deras hemsida: http://www.bmwsc.com/docs/bmwsc_policy_gatbilar.htm
Citera
MatroxMGA
Skåne
Här sen Okt 2003

Trådstartare
Ska ta och kolla upp det närmare med mitt FB. Men hur gör folk i allmänhet som går på förarkurser samt kör bana på träffar? Kan inte tänka mig att de kör med en oförsäkrad bil, eller? Kan ju bli MKT dyrt.
Tänke även på scuderia kursen, hur gör folk där?

Philip Lundh
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

MatroxMGA skrev:
Ska ta och kolla upp det närmare med mitt FB. Men hur gör folk i allmänhet som går på förarkurser samt kör bana på träffar? Kan inte tänka mig att de kör med en oförsäkrad bil, eller? Kan ju bli MKT dyrt.
Tänke även på scuderia kursen, hur gör folk där?

Detta är ett mkt väl genomlyst ämne här, titta i gamla trådar!

mvh, pär

1829 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande