Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Bromsfrågor
1978 besök totalt
johannes bengtsson
Skåne
Här sen Nov 2003
Inlägg: 31


Trådstartare
Bromsfrågor

Hej!

Som ni kanske sett i min presentation håller jag på med en artikel om hur man bygger en Volvo 242 "gatbil" som skall fungera på bana och till annan inspirerad körning. Jag håller på med sidan om bromsval nu och det är väl inte direkt det enklaste jag har gett mig in på...

Hittills har jag gått igenom teorin kring bromskraft och värmehantering och har väl fått ihop ett fungerande koncept. Nu har jag lite spridda frågor som jag hoppas någon kan svaret på...

Det är alltså en gatbil det gäller. Volvo 242 med OZ Superleggera 16x7" och Falken Azenis 215/45ZR16. Chassiet är "komplett" med coilovers, fyrlink bak, moddad framvagn och hela köret. Motor ca 350 hk och vridkurva som en lastbil.

1. Jag är ute efter största möjliga bromsar fram, finns det chans att klämma in 309 mm skivor under fälgarna tillsammans med rätt ok?

2. Porscheok, "Big Red" är uteslutet, onödigt stora, dyra och ryms hursom inte under fälgarna. Finns det något vettigare ok från Porsche med vettig prislapp som skulle gå att använda?

3. I mina exempel skulle jag vilja ta med aluminiumbells, iaf fram. Hur modifierar man för att använda detta på en "stock" 240 framvagn?

4. Bromsvåg - bör den användas tillsammans med ny pedalbox eller funkar det vettigt med originalpedaler? Borde inte heller vara några kompabilitetsproblem tillsammans med hydralisk handbroms?

om det är någon som vill korrekturläsa eller kommentera bromssidan finns arbetskopian uppe här.

Tack!

_________________
Johannes Bengtsson
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 985



1. Ja, inga bekymmer...vi åker med 330x36 till 16" fälg.

2. Vi använder Wilwood Superlite II och är nöjda, de tar dessutom lite plats på "höjden"

3. Man ringer Sellholm och ber honom göra bells som passar dina skivor och nav...och sen väljer du färg på dom

4. Inga som helst problem med våg och hydraulisk handbroms.

_________________
Karl Brag
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Just volvos fyrkolvsok brukar ju vara populära för räserbilsbyggare, kanske lösningen för dig finns på samma sida av ån?

Jag tror att många överskattar behovet av stora ok och skivor och underskattar effekten av bra kylning, kanske du oxo?

Ang Porscheok så finns det ju 944 turbo S / 928 S4 som är lite mindre än bigreds, samt 944 turbo/ 944 S2 som är ytterligare lite mindre. Prisnivåer som begagnat varierar, från kanske 4-5 tusen för ett par och uppåt.

_________________
Pär Hylander
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Ska den alltid gå på gatdäck?

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



Kika igenom den här tråden för ett mkt vettigt bromsalternativ thumbs up https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5259

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 985



Pär Hylander skrev:
Just volvos fyrkolvsok brukar ju vara populära för räserbilsbyggare, kanske lösningen för dig finns på samma sida av ån?


Väääldigt sant!...just Volvo 240 är av någon anledning utrustad med ovanligt potenta 4-kolvsok...enda nackdelen med dom är väl att du inte får i mer en 20mm tjock skiva och att de väger massor...

Faktum är att vi med löjligt bra resultat har åkt med just sådana ok med en skiva från (tror jag) BMW 750 som är ungefär 304x20mm konverterad till alu-bell. Räknar man då broms per krona så blir man inte ledsen thumbs up

_________________
Karl Brag
Citera
johannes bengtsson
Skåne
Här sen Nov 2003
Inlägg: 31


Trådstartare
Anledningen till att använda andra ok än Volvo original är precis som PCR skriver att dom är lite "trånga" och alldeles för tunga. I artikeln tar jag upp hur viktigt andra faktorer än just storleken på bromsar är, tex kylning och inte minst förarträning. För den här bilen skulle det nog fungera alldeles ypperligt med bra kylning, annan vätska och andra belägg, men jag vill ta upp lite om hur man bygger ett bromssystem...

Sellholm är dyr (och svarar aldrig på mail), men är kanske vettigaste alternativet för att få tag på bells?

I och med att det främst är tänkt som ett exempel på gatbil som funkar att "övningsköra" med på gatan tror jag det är vettigare att satsa på "nästan r-däck" istället för riktiga r-däck med tanke på slitage vid vanlig körning, vattenplaningsrisk etc...

Det låter som att Superlite II är vettigast ok. Ibiza-Brembo och Porsche lär väl vara tyngre?

_________________
Johannes Bengtsson
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 985



Johannes Bengtsson skrev:

Sellholm är dyr (och svarar aldrig på mail), men är kanske vettigaste alternativet för att få tag på bells?


Sellholm är säkert bättre på att svarva än mejla...men dyr?...Nja, inte när man ser kvaliteten och passformen. Brukar dessutom va ganska leveranssäker. thumbs up Vilket är mer än man kan säga om många andra i räserbranschen...

_________________
Karl Brag
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3459



Re: Bromsfrågor

Johannes Bengtsson skrev:
Hej!
2. Porscheok, "Big Red" är uteslutet, onödigt stora, dyra och ryms hursom inte under fälgarna. Finns det något vettigare ok från Porsche med vettig prislapp som skulle gå att använda?


Big Reds rymms (knappt) i en 16-tumsfälg. Vi har testat på en 16-tums Design 90-fälg...se bara till att du har gott om ET...

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



PCR skrev:

Väääldigt sant!...just Volvo 240 är av någon anledning utrustad med ovanligt potenta 4-kolvsok...enda nackdelen med dom är väl att du inte får i mer en 20mm tjock skiva och att de väger massor...


När jag mätte på dom ok vi har i lager så rymms det en 24-25mm skiva i girling oken.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Utzon
Partille
Här sen Feb 2003
Inlägg: 212



Porsches 944 turbo S / 928 S4 har skivor som är 304 x 32 till dem måste man ha 340mm innerdiameter på fälgen.

Boxster S -oken (som jag råkar ha till salu på köp/sälj här på Rejsa ) har 318 x 28 och kräver minst 348mm id på fälgen.

Men det går att använda mindre skivor! Med 300mm skiva borde det krävas ca. 330mm id

Allt detta har ju med ET och sånt att göra oxo.

_________________
Peter Utzon
www.utzon.se
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 985



Niklas Sandström skrev:

När jag mätte på dom ok vi har i lager så rymms det en 24-25mm skiva i girling oken.


Se där!
Men är du säker på att du har lika mycket plats kvar när du fått i beläggen?
Vet inte om det blir så bra att fräsa av en massa från slitytan eftersom det ändå är originalbelägg med ganska begränsad tjocklek...

_________________
Karl Brag
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



Har 240 Girling på räcern.
Man får leta länge efter bättre ok pris/prestanda om man bortser från vikten. Jag har inte vågat räkna på vad dom väger iaf
Men man behöver INTE vara orolig för flex i dom då dom är duktigt bastanta. Köpte mina för 200:- st.
Parade dom med BMW 325 E36 skivor och är skitnöjd. Får tom på 15' fälgar om fälgarna har rätt design (kör 16' annars)
orginalbilen till oken har 22mm och även mina skivor. 24mm skivor bör gå att få på plats med lite trixande.


_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
johannes bengtsson
Skåne
Här sen Nov 2003
Inlägg: 31


Trådstartare
Jag får tacka för alla tips och idéer. Uppdaterade precis min sida med en första sida kring bromsar... Enligt dom som vet skall tydligen den ofjädrade vikten på standard Volvo 240 ligga på runt 35 kilo per sida fram och snudd på lika mycket bak, så originalbromsoken är nog inte marknadens lättaste... Är nästan sugen på att slänga ihop exemplet jag skriver om på riktigt för att väga och se hur mycket det går att minska...

Efter att ha kikat runt lite verkar det som att vettigaste lösningen kr/kg är Wilwood, i alla fall om man vill köpa alla delar nya istället för begagnat. Finns det någon annan försäljningskanal än Dalhems för Wilwood i Sverige?

_________________
Johannes Bengtsson
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



Johannes Bengtsson skrev:
Jag får tacka för alla tips och idéer. Uppdaterade precis min sida med en första sida kring bromsar... Enligt dom som vet skall tydligen den ofjädrade vikten på standard Volvo 240 ligga på runt 35 kilo per sida fram och snudd på lika mycket bak, så originalbromsoken är nog inte marknadens lättaste... Är nästan sugen på att slänga ihop exemplet jag skriver om på riktigt för att väga och se hur mycket det går att minska...

Efter att ha kikat runt lite verkar det som att vettigaste lösningen kr/kg är Wilwood, i alla fall om man vill köpa alla delar nya istället för begagnat. Finns det någon annan försäljningskanal än Dalhems för Wilwood i Sverige?


Med tanke på dollarkursen så är det halva priset på wilwood grejer i staterna, kolla upp om du har någon lånväga släkting ele dylikt där borta så går det att göra sig en slant. Jag skall snart handla där....

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Allmänt banåkaforum
Bromsfrågor
1978 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande