Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Så Colin Chapman hade fel???
1, 2, 3, 4   >>
7428 besök totalt
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004

Trådstartare

Hittat på Lotusforumet SELOC.org.
Det ser ut som om vi gör fel när vi lättar våra "svängbilar"...
Det är viktigt med hög vikt på en "svängbil", i alla fall enligt Kazutoshi Mizuno.
Pistonsheads interview (question 1) på youtube: http://www.youtube.com/watch?v=8nGiZKQmODA

Citera
AxelT

Här sen Jun 2009

Tror den här diskussionen finns lite i GT-R-tråden i Nurburgring-forumet. Direkt saxat från VincentM:

"The thing about weight can be a bit misleading though as I can see people starting to think more weight is good. It still isn't. Weight pushing down the tyre to the road is good up to the point where the tyre's traction/adherence goes above his max limit, that's were you start to "pitch" as he puts it. If tyres cornering capacity was going up in a linear way with the increase in load then more weight would mean more grip in an infinite way. Unfortunatly even the best modern tyres still do not work like that."

"MPW: An increase in vehicle weight would also increase wheel vertical force ...

Schadow: (laughs). That's certainly true. But more mass also generates greater forces of inertia and centrifugal forces. So this doesn't do any good. On the contrary: the tyre-specific maximum load is reached earlier on, and the longitudinal and transverse acceleration can only be raised to this point, since above this point grip is lost. So what is required is low weight combined with maximum wheel vertical force. Which is why we generate downforce. However, the measures to increase downforce also increase aerodynamic drag. This is why they are adjustable in their effect in the BMW M3 GTS"

Det första är en kommentar till den filmen som du länkade.

Stockholm
Här sen Dec 2002

Låg vikt är riktigt bra på alla sätt men det finns fler parametrar som gör en bil snabb.

Man bör dock inte överdriva som Colin Chapman ofta gjorde och byggde en väldigt lätt bil men med högt luftmotstånd, ingen downforce, klen motor och smala däck. Bilen döptes till Lotus Seven och byggs än idag av djupt troende Colin Chapman dyrkare...

Tror dock att det är lite missförstånd i den där videon.

Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

Mycket tryck på däcken är alltid bra men bara man slipper släpa på det som
skapar tycket. Mao är det vikt som skapar däckens tyck mot vägen är det av ondo.
Är det aerodynamik som skapar tycket är det bra då kan du både äta kakan
& ha den kvar

Låg vikt är av godo det sparar däck,bromsar & bensin

Din bli accar snabbare
Bromsar snabbare
Tar kurvor snabbare

Sen om det går snabbare med lätt bil i förhållande till tung
beror ju på många faktorer inte minst banans karaktär.

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007

Tror ni misstolkar japanen på Nissan lite, jag tolkar det som att det handlar om en kompromiss och att allt hänger ihop. Det ena ger det andra, bilen är utvecklad för att funka optimalt på torrt, vått och snö med ibland ovana förare bakom ratten.

För att nå en bra kompromiss är vikten av vikt (hihi) i GTRens fall.

Sverige
Här sen Aug 2003

Re:

Fastlane skrev:
Tror ni misstolkar japanen på Nissan lite, jag tolkar det som att det handlar om en kompromiss och att allt hänger ihop. Det ena ger det andra, bilen är utvecklad för att funka optimalt på torrt, vått och snö med ibland ovana förare bakom ratten.

För att nå en bra kompromiss är vikten av vikt (hihi) i GTRens fall.

En tung klumpeduns är det dock snabb men tung .

Hade den varit 300kg lättare hade den varit ännu snabbare.
Rent skitsnack från hej japan mao

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Michael Bäck skrev:
Visst, men nödvändigtvis inte bättre med utgångspunkt från målgruppen (den är ju inte barlastad med 300kg, det är ju delar med "funktion" som väger).

En E30 med vikt på 600kg har ju potential att vara snabbare än den du har, men jag tror inte att du med den vikten kan få in de kompromisser som E30 designades för från början.

Samma sak med effekt, en halv Megawatt är ju trevligt att ha tillgängligt men det behöver ju inte lira i alla kompromisslösningar.

Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

Re:

Niklas Falk skrev:
Michael Bäck skrev:
Visst, men nödvändigtvis inte bättre med utgångspunkt från målgruppen (den är ju inte barlastad med 300kg, det är ju delar med "funktion" som väger).

En E30 med vikt på 600kg har ju potential att vara snabbare än den du har, men jag tror inte att du med den vikten kan få in de kompromisser som E30 designades för från början.

Samma sak med effekt, en halv Megawatt är ju trevligt att ha tillgängligt men det behöver ju inte lira i alla kompromisslösningar.

Över 1700kg är överviktigt om man tänker bygga sportigt bil hur mycket man än trycker in i den
när det gäller lull-lull. Fast andra har med största säkerhet andra åsikter & prioriteringar.

Hade jag haft mycket pengar hade nog E30:n varit i alla fall 150kg lättare än vad den
är idag bara för att det hade gått att göra

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004

Trådstartare
Han ersätter aerodynamisk downforce med hög vikt, låter fel i mina öron...

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re:

Nillet skrev:

+1

Låg vikt + aerodynamisk downforce utan drag (vad kallar man det på svenska? "utan massa extra luftmotstånd") måste ju vara det teoretiskt optimala ändå....

Sverige
Här sen Aug 2003

Re:

Nillet skrev:

Det funkar ju inte riktigt om man så säger .

När man kommer till kurvan med 1600 kg bil med 1600kg tryck på däcken så blir det sidokrafter
genererade av 1600kg bil

När man kommer till kurvan med 1000kg bil med 1600kg tyck på däcken tack vare 600kg downforce
så blir det bara sidokrafter genererade från 1000kg bil men man har fortfarende 1600kg tryck på däcken.

Sen får ju var & en räkna ut vilket som går snabbast genom kurvan

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Hela den biten om vikten på hjulen jämfört med en F1 med downforce är ju komplett "bull" ju. Liknelsen funkar ju bara för när bilarna rullar utan gas eller broms exakt rakt fram ju. Och vem behöver greppet då. Duh.

Finns det däremot någon röd tråd att dra i för dynamiska förlopp som exakt vid turn in? Där man får lastväxel, där stötdämparna är a och o osv?

Däremot har han ju helt rätt när han snackar om att en lätt bil kan vara svårare att köra för en nybörjare, högre inertia med en tyngre bil ger långsammare förlopp (vad tusan heter inertia på svenska.... ). En lätt mittmotorbil som en Lotus Elise händer allt snabbare i än i en tyngre bil (och även i en bil med vikten inte så centrerad i mitten som Elisen, ja okejdå, ganska mycket vikt långt bak men men)

Ekerö
Här sen Jun 2004

inertia = masströghet

Forshaga
Här sen Dec 2002

Jag tror stenhårt på tesen.

Jag vill tipsa alla konkurentteam i 5-PappPluss att lasta in en betongsugga i bagaget....och bilarna kommer att bli snabbare.

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Magnus Thomé skrev:
Däremot har han ju helt rätt när han snackar om att en lätt bil kan vara svårare att köra för en nybörjare, högre inertia med en tyngre bil ger långsammare förlopp (vad tusan heter inertia på svenska.... ). En lätt mittmotorbil som en Lotus Elise händer allt snabbare i än i en tyngre bil (och även i en bil med vikten inte så centrerad i mitten som Elisen, ja okejdå, ganska mycket vikt långt bak men men)

Säger snarare att en lätt bil är enklare för en nybörjare att hantera. När en tung bil väl släpper så görs det ordentligt.
Nuvarande åkbilen en dkv v8 på ungefär 2200kg vikt kan snudd på mest ploga lite in i kurvor om man kommer lite för fort, eller går på gasen för tidigt. Tills du tryckt lite för mycket gas, då är du på väg åt något håll som inte är rätt i helt fel fart för det hållet.

En hyfsat lätt alfa med växellådan bak som jag lekt lite på bana med hade inga sådana överaskningar att bjuda på. Den kunde börja säga till att greppet höll på att överskridas, då kunde man fint ändra rattvinkel några grader och hålla kvar gasen

Sverige
Här sen Aug 2003

Re:

ButterflyRacing skrev:

Jag vill tipsa alla konkurentteam i 5-PappPluss att lasta in en betongsugga i bagaget....och bilarna kommer att bli snabbare.

Det tror vi stenhårt på thumbs up
Tror dom dej inte hänvisa till grabbarna som kör på bonnville
dom brukar ju bulta fast ett par hundra kilo järnskrot över bakaxeln.

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Spelwilly
Halland
Här sen Feb 2008

Re:

ButterflyRacing skrev:

Vi har försökt det där det funkar inte

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Det galna är att den däringa GTR-dunderklumpen bevisligen tar sig runt alla möjliga banor på galet bra tider som inte känns möjliga utifrån dess vikt, eller kanske ännu mer vikt/effektförhållandet. Blir ju lite komiskt med det som bakgrund till hans F1-downforce-analogi-svammel Inte desto mindre vill jag gärna ha en GTR thumbs up

Västerås omnejd
Här sen Dec 2004

Vad han vill säga är ju att GTRens vikt ger säkrare egenskaper på vägen för en normal förare då det är en gatbil

Tjockholm
Här sen Feb 2003

Re:

Nillet skrev:

Öh nej, han säger att aerodynamisk downforce likt en F1bil är något man inte kan implementera i en bil avsedd för den allmänna marknaden. Kompromiss tror jag att det kallas för
Sen tror jag att hans milt uttryckt bristfälliga engelska leder till en hel del feltolkningar, å andra sidan tror jag inte att han jobbar åt Nissan med GTR'en baserat på hans engelska kunskaper, och bevisligen går den bilen inte direkt sakta
Citera
fridh
Stavanger Norge
Här sen Jul 2004

för en given hjuleffekt så ökra friktionen mot marken med mer vertikalkraft. verkar som många missar det.
sen att sidokraftenblir större är solklart men även där hjälper mer vertikalkraft till för att öka friktionen mot marken

Allmänt banåkaforum
1, 2, 3, 4   >>
7428 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande