Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
McLaren F1 - med TURBO?
1695 besök totalt
Atariman
Stockholm / London
Här sen Apr 2003

Trådstartare
McLaren F1 - med TURBO?

Blev lite konfunderad då jag ikväll såg ett japanskt videoklipp med en ung Häkkinen körandes bla EB110, F40 och en F1. Under körningen av F1:an utbrister han: "Can you hear the turbo whistling?"..!

Que? Har jag missat något under alla dessa år, är jag trött såhär mitt i natten, eller var Häkkinen så överväldigad av bilen att han bara svamlade?

om någon har plats att hosta filen så skicka mig ett PM så laddar jag gärna upp den någonstans.

Här sen Dec 2003

om F1:an inte var turbo converterad så svamlade han rätt bra. Han måste ha segat kvar vid minnet av de andra två

BMW S72 är inte överladdad. Däremot en av de starkast icke överladdade produktions motorerna. Versionen i McLaren F1 LM kanske är den starkaste. Kanske får någon Ford 427 "cammer" fantast efter mig nu

Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002

Utan att ha sett eller hört klippet undrar jag om han möjligen menar att det INTE går att höra någon turbo till skillnad från de övriga två trots att den förmodligen rör på sig ganska bra.

LM-versionen av McLaren F1 uppgavs ge 680 hk mot 627 i de "vanliga". Toppfarten, i den mån det är intressant, var dock inte lika hög pga det högre luftmotståndet (stor vinge).

Atariman
Stockholm / London
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Micke Holmström skrev:
Utan att ha sett eller hört klippet undrar jag om han möjligen menar att det INTE går att höra någon turbo till skillnad från de övriga två trots att den förmodligen rör på sig ganska bra.

Häkkinens engelska är ju som bekant ganska långt ifrån AAA-klass, så det kan ju ha varit det han menade - men, som frågan ställs verkade det som om han faktiskt menade att han trodde det var turbo monterat. om ngn har plats att hosta filen så tankar jag gärna upp den så fler får se/höra.

Här sen Jun 2003

S70/3 GTR från GTR 95 och 96 ska vara den starkaste vill jag minnas, under förutsättning att man tar bort de restriktorerna den har.

LM versionen hade en elektronisk fartbegränsning.

Går säkert att turbokonvertera en F1:a om man har stor plånbok, finns ju de som har gjort det med Ferrari F50, men jag skulle nog tro att han syftade på att man inte kan höra någon turbo till skillnad mot de andra två som var turboladdade.

Paul Rosche har också i intervjuer uppgett att man skulle kunna plocka ut 800 hk ur McLaren 12:an, dock hade hållbarheten försämrats; annars så kunde man tävla en hel säsong utan motorrenovering.
Citera
ILiveToRide
Skogen, utanför Grängesberg.
Här sen Dec 2003

Är det S70/3 den heter?
Jag var lite osäker före mitt förra inlägg

GTR:en var väl inte menad för gata och det var bilar för gata jag räknade som i produktion.

Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003

ILiveTORide skrev:
Är det S70/3 den heter?

GTR:en var väl inte menad för gata och det var bilar för gata jag räknade som i produktion.

Många av GTR bilarna används idag på vanliga vägar. Totalt tillverkades 100 bilar vilket man brukar sätta som understa gräns för serieproduktion, då ingår alla modeller. Det tillverkades faktist fler GTR bilar än LM som bara blev gjord i tre exemplar.
Citera
CJ
Täby
Här sen Maj 2003

Johan Edlund skrev:
ILiveTORide skrev:
Är det S70/3 den heter?

Många av GTR bilarna används idag på vanliga vägar. Totalt tillverkades 100 bilar vilket man brukar sätta som understa gräns för serieproduktion, då ingår alla modeller. Det tillverkades faktist fler GTR bilar än LM som bara blev gjord i tre exemplar.

Hej Johan!

Lite nyfiken på vart du har fått informationen att det bara är 3 st LM tillverkade? Alla andra verkar säga att det gjordes 5 st.

Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002

På den stora planschen som följde med mitt exemplar av "Driving ambition" finns det fem LM-bilar, så jag tror på den uppgiften.

Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003

CJ skrev:
Johan Edlund skrev:
ILiveTORide skrev:
Är det S70/3 den heter?

Hej Johan!

Lite nyfiken på vart du har fått informationen att det bara är 3 st LM tillverkade? Alla andra verkar säga att det gjordes 5 st.

5 st ska det vara, det är jag som har blandat ihop det med GT modellen som tillverkades i tre ex.

F1 - 64 st
F1 LM - 5 st
F1 GT - 3 st
F1 GTR 95 - 9 st
F1 GTR 96 - 9 st
F1 GTR 97 - 10 st

totalt 100 st
Citera
Johan Meissner
Stockholm
Här sen Jan 2004

ILiveTORide skrev:

F1 - 64 st
F1 LM - 5 st
F1 GT - 3 st
F1 GTR 95 - 9 st
F1 GTR 96 - 9 st
F1 GTR 97 - 10 st

totalt 100 st

Lever alla dessa bilar idag då? Har sett kraschade och brinnande race/gatbilar.

(mitt första inlägg här på rejsa )

Norrköping
Här sen Jun 2003

Johan Meissner skrev:
ILiveTORide skrev:

F1 - 64 st
F1 LM - 5 st
F1 GT - 3 st
F1 GTR 95 - 9 st
F1 GTR 96 - 9 st
F1 GTR 97 - 10 st

totalt 100 st

Lever alla dessa bilar idag då? Har sett kraschade och brinnande race/gatbilar.

(mitt första inlägg här på rejsa )

Skulle nog tro att de lagar dom, de är ju värda en slant så att säga.
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

Kul länk om alla existerande McLaren F1: (Tack Johan Meissner! )

http://www.qv500.com/indexmclaren.htm

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Allmänt banåkaforum
McLaren F1 - med TURBO?
1695 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande