Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1695 besök totalt |
McLaren F1 - med TURBO?
Blev lite konfunderad då jag ikväll såg ett japanskt videoklipp med en ung Häkkinen körandes bla EB110, F40 och en F1. Under körningen av F1:an utbrister han: "Can you hear the turbo whistling?"..! Que? Har jag missat något under alla dessa år, är jag trött såhär mitt i natten, eller var Häkkinen så överväldigad av bilen att han bara svamlade? ![]() om någon har plats att hosta filen så skicka mig ett PM så laddar jag gärna upp den någonstans. _________________ ![]() |
||||||
om F1:an inte var turbo converterad så svamlade han rätt bra. Han måste ha segat kvar vid minnet av de andra två
![]() BMW S72 är inte överladdad. Däremot en av de starkast icke överladdade produktions motorerna. Versionen i McLaren F1 LM kanske är den starkaste. Kanske får någon Ford 427 "cammer" fantast efter mig nu ![]() _________________ Thorbjörn Nilsson Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95) Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30 |
||||||
Utan att ha sett eller hört klippet undrar jag om han möjligen menar att det INTE går att höra någon turbo till skillnad från de övriga två trots att den förmodligen rör på sig ganska bra.
LM-versionen av McLaren F1 uppgavs ge 680 hk mot 627 i de "vanliga". Toppfarten, i den mån det är intressant, var dock inte lika hög pga det högre luftmotståndet (stor vinge). _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||||
Häkkinens engelska är ju som bekant ganska långt ifrån AAA-klass, så det kan ju ha varit det han menade - men, som frågan ställs verkade det som om han faktiskt menade att han trodde det var turbo monterat. om ngn har plats att hosta filen så tankar jag gärna upp den så fler får se/höra. _________________ ![]() |
||||||
S70/3 GTR från GTR 95 och 96 ska vara den starkaste vill jag minnas, under förutsättning att man tar bort de restriktorerna den har.
LM versionen hade en elektronisk fartbegränsning. Går säkert att turbokonvertera en F1:a om man har stor plånbok, finns ju de som har gjort det med Ferrari F50, men jag skulle nog tro att han syftade på att man inte kan höra någon turbo till skillnad mot de andra två som var turboladdade. Paul Rosche har också i intervjuer uppgett att man skulle kunna plocka ut 800 hk ur McLaren 12:an, dock hade hållbarheten försämrats; annars så kunde man tävla en hel säsong utan motorrenovering. |
||||||
Är det S70/3 den heter?
Jag var lite osäker före mitt förra inlägg ![]() GTR:en var väl inte menad för gata och det var bilar för gata jag räknade som i produktion. _________________ Thorbjörn Nilsson Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95) Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30 |
||||||
Många av GTR bilarna används idag på vanliga vägar. Totalt tillverkades 100 bilar vilket man brukar sätta som understa gräns för serieproduktion, då ingår alla modeller. Det tillverkades faktist fler GTR bilar än LM som bara blev gjord i tre exemplar. |
||||||
Hej Johan! Lite nyfiken på vart du har fått informationen att det bara är 3 st LM tillverkade? ![]() _________________ Mvh Carl-Johan Björneheim |
||||||
5 st ska det vara, det är jag som har blandat ihop det med GT modellen som tillverkades i tre ex. F1 - 64 st F1 LM - 5 st F1 GT - 3 st F1 GTR 95 - 9 st F1 GTR 96 - 9 st F1 GTR 97 - 10 st totalt 100 st |
||||||
Lever alla dessa bilar idag då? Har sett kraschade och brinnande race/gatbilar. (mitt första inlägg här på rejsa ![]() _________________ Johan Meissner |
||||||
Skulle nog tro att de lagar dom, de är ju värda en slant så att säga. |
||||||
Kul länk om alla existerande McLaren F1: (Tack Johan Meissner!
![]() http://www.qv500.com/indexmclaren.ht _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1695 besök totalt |