| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
coilovers eller inte?
|
1862 besök totalt |
|
coilovers eller inte?
Har en 318is e30 som jag börjat pilla med som måste bli hårdare för banan
Undrar vad som är bäst, vanliga fjädrar & dämpare, vilka märken, modell är bäst? Eller coilovers, vilka märken är bäst, typer (H&R, D2, m.m.)? Tack i förhand från novis.. Mike _________________ mikael englund |
||
|
Re: coilovers eller inte?
Kör D2 på min 318 is har funkat fint. Dock så var det ingen pnp lösning direkt utan en del hamma knåp innan jag blev nöjd. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||
|
Re: coilovers eller inte?
Du har inte lite mer att dela med dig av ditt hemmaknåp, kanske tom. lite bilder (eller kanske finns i din tråd?)... Vi är ett par st som jag vet om som sitter i samma situation och funderar över coilisar men det känns grymt svårt och överväldigande att veta vad som mer behövs och hur dem ska fästas. Skulle va grymt om du kunde hjälpa oss ytterligare!
_________________ Jesper Henriksson |
||
|
Hej Jesper,
Nu frågar du efter vilka som är bäst, är där kan du säkerligen (speciellt här) få långa och avancerade förklaringar till vilka som är "bäst", "dyrast" osv. Vilken prisklass/budget kikar du på? Vad skall du använda bilen till? Moton/Öhlins xx.xxx-xxx.xxxkr KW/Sachs/H&R 5-xxx.xxxkr Ksport/D2 6-24,000kr osv osv osv. De flesta tillverkare har ju allt ifrån lågt prissatts instegsmodeller/cahssiekit till extremt påkostade specialvarianter, samt olika utföranden beroende på användningsområde. Mvh Andreas www.raidopower.com/ksport/ _________________ Andreas Hedström |
||
|
Re:
Kul att du vill hjälpa mig och kanske några andra stackare! Personligen så är jag villig att betala 10-15k men då vill jag att det ska va så komplett som möjligt (vill inte köpa till fjädrar, infästningar o dämpare(är inte dämpare=coilisar?)) Men som sagt, vilka märken och modeller kan man nog lista ut själv förutsatt att alla paket är "kompletta". Problemet är skruvandet. Bak borde det väll va pretty much bolt-on men fram så ska man ju sammanfoga nav, styrning, länkarmar osv vilket coilisarna måste anpassas till av en själv. Sånt jag undrar över! Kanske (troligtvis ) så gör jag det mer komplicerat än det egentligen är men jag är förvirrad
||
|
Här är lite info hur jag gjorde på min bil
Det första som brukar vara problemet är fjäderhårdheterna de vill gärna leverera för mjuka fjädrar bak. Man får ju välja fjädrar om man vill men det är ju ur deras sortiment & det är anigen begränsat. om du ska ha dom till bankörning se till att få trackracing varianten då de är tuffare satta än street modellen. Ang fjädrarna så fick jag fram 12kg/mm(ca 120N/mm) till fram & 6,9kg/mm bak. Bakfjädrarna var ju tokmjuka så dom såldes. Iom att framfjädrarna höll 70mm diameter gick det att montera dom bak. Så tillammans med hjälpfjädrar & mellanbrickor fick jag dit dom som bakfjädrar. Fram har D2 en lös hylsa man sätter på fjäderbenet & drar åt med 3 skruvar den är för 70mm fjädrar. Även denna såldes. Jag fick tag på aluhylsor som passade på fjäderbenen & tillsammans med hjälpfjädrar & mellanbricka blev det monterat fram. Framfjädrarna är 100N/mm Till detta har jag tagit en E30 cab framkrängare den är 21mm & den grövsta orginal krängaren som finns till E30 Har modefierat mina fjäderben så krängstaget är monterat i fjäderbenet istället för i länkarmen. Har även borrat ett hål 20mm längre in på krängaren för att det hela ska bli styvare. Bak har jag en krängare från Z3M den är på 19mm & passar om man fixar egna fästen & droplinks. Vad som ingick i chassikitet https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Arbete med fjäderbenen https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Fjäderpaketet som sitter bak https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Fjäderbenen fram https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Krängar droplinks fram https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Droplinks bak https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||
|
Tack Michael för att du tog dig tid att förklara lite!
Verkar som jag hade allt rätt att vara förvirrad
För mig känns det som jag ska kika mer på dem olika kitten och lista ut vilka coilovers som är mer prisvärda och passar mig sen är det bara lägga beställning och se vad jag får hem! Verkar åtminstone som jag får börja se mig efter ett par nya 51 mm's ben fram. Nåt som jag undrar över är det att du beställde 120 n/mm fram och 160-180 nåt n/mm bak men fick alltså mycket vekare bak? Vad hände där?
Nåt jag iaf snappat upp sen jag började hänga här på rejsa är att hårdare fjädring bak=mer överstyrd och mjukare fjädrar bak ger motsatt resultat (och kom inte och säg att jag missuppfattat det, isåfall går jag och lägger mig i fosterställning direkt) så eftersom jag är 19 år måste jag ju ha stenhårda fjädrar bak!
Blev iaf en hel del klokare nu och efter att ha läst ditt inlägg ett par gånger till så blir jag nog mycket klokare! Tack för det
||
|
Har egentligen två alternativ på coilisar att välja på.
Det ena är Ksports "Track racing coilovers"... Lite exklusivare variant än basmodellen skulle jag tro med hårdare fjädring. Gillar utseendet också
Det andra alternativet är KW's coilovers och där blir jag tvungen att välja på V1 (höjd justring endast) eller V2 (höjd och returkompression), lite bättre märke men lite mer basmodell... Tror ni dessa har camber justering också? KW V2orna är lite högre i pris men som sagt, bättre märke. V1orna ligger i samma prisklass som Ksportsen. Vad tror expertisen, nån som kan ge lite råd i detta tuffa val
||
|
Nu vet jag inte hur D2/Ksport är, men KWs ben är tillverkade i rostfritt och det ser jag som en fördel.
Fjädertallrikarna är gjorda i plast och det funkar väldigt bra... Jag kör med KW Clubsport, men det verkar inte finnas till bmw e30... _________________
|
||
|
Re:
Vad är det du kör? Sitter och väljer mellan BMW E34 och VW Jetta, har jag rätt på nån av dem (syftar på din visningsbild)? Var det svårt att montera? Har dessa camberjustering fram? Märker att det är livsfarligt att hjälpa mig, man får alltid 101 följdfrågor
||
![]() |
Skruva banåkabil
coilovers eller inte?
|
1862 besök totalt |