Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
hur anpassa dålig bil för hög toppfart????
<<   1, 2, 3   >>
12132 besök totalt
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004

Märkligt nog är inte plywood så epa som det låter... Används i väldigt stor utsträckning inom racing till just frontsplitter.

Det är förhållandevis lätt och billigt vilket är bra då en splitter kan få ta mycket stryk av kurbs och vägbulor...

Densiteten för aluminium är 2700 kg/m3
Densiteten för plywood är ca 500 kg/m3

Det betyder att en splitter av 8 mm plywood bara väger en dryg tredjedel av vad en splitter i 4 mm aluminium kommer att göra...

En grov uppskattning ger att en splitter har en total yta på ca 1 m2. I 4 mm alu blir detta ca 10.8 kg, i 8 mm plywood blir det ca 4 kg.

Sverige
Här sen Aug 2003

Testa & köra över hög curbs med alusplitter respektive plywood som har samma vikt
då ser inte alu splittern så fin ut efter det.

Kika 2.13 in i klippet nedan jag studsar på curbsen i chikanen på mantorp
knappt ett märke under splitten

http://www.youtube.com/watch?v=vpa-CiXbT3g

Slittern ser ut såhär den väger ca 8kg ink fästen.

Slitaget uppe till höger kommer av att den var för lågt ställd på gelleråsen & skrapade i
ett flertal gånger per varv. Blev inte så slitet trots ett 60 tal varv den dagen

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re:

knotan skrev:
att tejpa alla springor vore ju hemskt opraktiskt.
iom man skruvar under huven, typ, ofta

...

Är ett ofta använt racingknep just när man jobbar med att få toppfart. Jobbigt om man börjar tejpa alla dörrarna bara (högerdörren kan man ju tejpa). Däremot vet jag inte alls om det här väl beprövade knepet ger lika stor effekt på bilens sidor (=dörrspringor) som det gör i fronten (=huvspringor). Det vet kanske någon annan?

Fixhult
Här sen Apr 2004

Tejpning behöver inte vara så "jobbigt", tejpen ska ju bara hålla luftflödet i schack, det ska ju inte ersätta gångjärn/lås. Jag har testat med maskeringstejp och det sitter tillräckligt bra men är inte i vägen när du behöver öppna (mest för nörderi, varken resten av aerodynamiken eller hastighet motiverar åtgärden )

Det finns speciell tape som är tillräckligt tunn för att inte skapa egna virvlar. Sen kan man analysera aerodynamisk effekt av nithuvuden och skruvskallar (men innan dess ska man nog helst släta till undersidan så att man kan vaxa den lika väl som ovansidan)...

knotan
Åby
Här sen Feb 2006

Trådstartare
jess. ju mer jag tänker på det desto mer inser jag att ni har rätt, trä är nog the "way to go"

hur långt ska man dra in den under bilen då=???
till torpedvägg elller kortare/längre??

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re:

fridh skrev:
gör som mythbusters med många golfhålsgropar i karossen

Såg en bild på undersidan av senaste Golf GTI, på vissa delar av undersidan sas det vara såna gropar, bilden var för dålig för att jag skulle se bra. Hmm.... VW Golf.... här blir det ju lite skumt det hela

Norrköping
Här sen Jun 2003

Re:

knotan skrev:
oj, kanske skulle lagt tråden under en icke avancerad forumsdel

jag fattar ungefär hälften.
har läst igenom länken högre upp tråden å det klarnar väl en del.
frågan är då hur pass mycket energi det är lönt att lägga när bilen ändå ser ut som den gör (hög och fyrkantig)

har kollat lite å med feta sidospoilers kan jag få en frigfång vid sidorna runt 50-60mm dem byggs relativt enkla för att dem ska vara lätta att bygga nya när man kört sönder dem mot curbsen.
(dvs vanlig aluplåt bockad tilllämplig form)

fronten, får jag väll åka till skroten och hitta nått lämpligt att bygga av. låg på sidorna å något högre mot mitten, sen en "hasplåt" som går till nånstans strax efter framvagn, en splitterplatta i alu kan jag skära ut med som följer fronten på bilen.
grill och andra luftöppningar hålls så små som möjligt, komer ändå köra med mekanisk fläkt så tror att kylning kommer räcka til tack vare det (varvas motorn konstant mellan 4-7000 rpm med en mekanisk fläkt på 400+ i diameter så flödar det mycket bättre än någon elfläkt jag sett till vettiga pengar klarar av )

bak en aluvinge . Och diffusor .

det jag undrar mera är över hur pass negativt det inverkar att fronten och sidospoilers är nära marken (säg tex 50mm) medans underredet på bilen är väligt högt i jämnförelse , typ 150mm mot golv och närmare 200 vid kardantunneln, tanken å bakpartiet av bilen är nästan 300 högt (medvetet bygt högt för att inte slå sönder lätt vid avåkning)

anledningen att bilens underrede är så pass högt är av den enkla anledningen att bilen orginal har 13" hjul. för att få plats med 18" utan att det tar i hjulhusen så måste det bli så även om luften i hjulhusen minskar betydligt, s

Fronten får inte vara för låg, däremot får sidospoilers vara så låga som möjligt, ju närmare backen ju bättre är det. Opels gamla DTM bilar körde exempelvis med en planka på var sida av bilens underrede.
Fronten får däremot vara låg på sidorna framför framhjulen, men bör då ha en upphöjning mot mitten för att få ett flöde under bilen.

Bilens släta underrede får dock inte ligga alltför högt ovanför backen.

Utan riktiga tunnlar så kommer mängden downforce bli relativt liten så problem med att 'center of pressure' flyttar sig då bilens pitch ändras bör inte vara något större problem. Har man ex. 5 ton downforce på en bil som väger 750 kg så är det ju däremot en annan sak.
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006

Trådstartare
jag kommer troligen inte ha mer än 2-3-4cm slaglängd på stötdämpningen iom jag valt lite hårda fjädrar så pitch borde inte vara ett problem jag borde oroa mej för mycket eller har jag missförstått???

vad sägs om en ide att när allt på chassiet är färdig byggt skaffa en stor plyfaskiva å skära till å bulta fast under hela underredet, skulle kunna få den typ 10cm från marken, kommer ju såklart bli bak till bakaxel där det måste gå fritt , sen från bakaxel å bakåt en snedlutning uppåt.

borde jag då försöka få front å sidospoilers att hamna typ runt 10cm från marken å sen ska underredet vara i samma höjd.
eller vill man att underredet ska vara något högre än spoilers???

Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003

knotan skrev:
jag kommer troligen inte ha mer än 2-3-4cm slaglängd på stötdämpningen iom jag valt lite hårda fjädrar så pitch borde inte vara ett problem jag borde oroa mej för mycket eller har jag missförstått???

vad sägs om en ide att när allt på chassiet är färdig byggt skaffa en stor plyfaskiva å skära till å bulta fast under hela underredet, skulle kunna få den typ 10cm från marken, kommer ju såklart bli bak till bakaxel där det måste gå fritt , sen från bakaxel å bakåt en snedlutning uppåt.

borde jag då försöka få front å sidospoilers att hamna typ runt 10cm från marken å sen ska underredet vara i samma höjd.
eller vill man att underredet ska vara något högre än spoilers???

En så stor bit plywood borde bli rätt tung med tanke på att den måste vara tillräckligt styv.

På tävlingsbilar brukar man köra med kolfiber i sandwich konstruktion, sedan använder man jabroc till de delar som kan släpa i backen. Istället för kolfiber så kan man dock använda aluminium med aluminiumhoneycomb (eller plastskum). Fäster man dem ordentligt i bilen så styvar de också upp bilens chassi.
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006

Trådstartare
har några fullplåtar 4mm alu som står på jobbet och "skräpar" kunde ju ta en av dem isåfall...

men kom vi inte nyss överens om att en plyfa blir både lättare å starkare???

PS: vem vare som kasta

Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

Johan Edlund skrev:

På tävlingsbilar brukar man köra med kolfiber i sandwich konstruktion, sedan använder man jabroc till de delar som kan släpa i backen. Istället för kolfiber så kan man dock använda aluminium med aluminiumhoneycomb (eller plastskum). Fäster man dem ordentligt i bilen så styvar de också upp bilens chassi.

De flesta karossbilar som jag sett har uteslutande haft Plywood med olika ytbehandlingar.
McLaren , Ferrari, Jaguar etcetc

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006

Trådstartare
nån påpekade att det inte va helt ovanligt att underredet på plyfabilar fattade eld under hög belastning, kan detta vrkligen stämma(

alu kanske är ett bättre val så att säga. avgasystem eventuel oljeläckage osv kan ju sluta illa >

Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

Moderator

Re:

knotan skrev:
nån påpekade att det inte va helt ovanligt att underredet på plyfabilar fattade eld under hög belastning, kan detta vrkligen stämma(

alu kanske är ett bättre val så att säga. avgasystem eventuel oljeläckage osv kan ju sluta illa >

Jag har aldrig råkat ut för det och har inte hört om ngn som råkat ut för det iaf. Fast omöjligt är det ju inte.
Det är väl förmodligen olja/bensin eller vad det nu spillet är som tar eld först och inte träskivan
Formplyfa har vi använd och då är det en tåligare yta.

Det enda problem vi har haft i fråga om värme var när oljan i växellådaan koksade pga att avgassystemet låg lite nära . Inte ens då var det ett märke på träskivan.

Aluminium (3mm) har vi provat och det funkar bra ända tills du kört på lite kurbs och ska ta bort och sätta dit plåten igen
Den växer och byter form ganska drastiskt efter markkontakt

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

Re:

Dude skrev:
knotan skrev:

Jag har aldrig råkat ut för det och har inte hört om ngn som råkat ut för det iaf. Fast omöjligt är det ju inte.
Det är väl förmodligen olja/bensin eller vad det nu spillet är som tar eld först och inte träskivan
Formplyfa har vi använd och då är det en tåligare yta.

Det enda problem vi har haft i fråga om värme var när oljan i växellådaan koksade pga att avgassystemet låg lite nära . Inte ens då var det ett märke på träskivan.

Aluminium (3mm) har vi provat och det funkar bra ända tills du kört på lite kurbs och ska ta bort och sätta dit plåten igen
Den växer och byter form ganska drastiskt efter markkontakt

Kyling av växellåda & diffklimp är ju inte så svårt att fixa

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Fråga:

Är det inte så att det iaf vanligaste om man kör med plywood är att ha det som splitter som bara går in en bit under bilen, typ under hela motorn, speciellt vanligt i racing?

Men om vi kikar på bilar som från fabrik byggs med helt slät undersida, under precis hela bilen, så verkar det vara vanligt att det är aluminium, kolfiber, plast eller någon typ av sandwich/multilayer. Jag har googlat efter lite bilder och dyrare sportbilar typ Porsche GT, Ferrarisar o så ser ut att ha kolfiber eller aluminium.

Sverige
Här sen Aug 2003

Re:

Magnus Thomé skrev:
Fråga:

Är det inte så att det iaf vanligaste om man kör med plywood är att ha det som splitter som bara går in en bit under bilen, typ under hela motorn, speciellt vanligt i racing?

Men om vi kikar på bilar som från fabrik byggs med helt slät undersida, under precis hela bilen, så verkar det vara vanligt att det är aluminium, kolfiber, plast eller någon typ av sandwich/multilayer. Jag har googlat efter lite bilder och dyrare sportbilar typ Porsche GT, Ferrarisar o så ser ut att ha kolfiber eller aluminium.

Ang splitter & racing så är det nog vanlig med tanke på priset & hållbarheten. Att man drar den in under motorn
Beror nog på att man kan spara oljetråget när man råkar gränsla kurbsen med låg bil.
Sparade själv ett senast på mantorp tack vare splittern. Sen givetvis att det blir
en bra övergång om man har plant golv på bilen.

Ang materialet i produktionsbilar så är nog i första han funktion & utseende. Inte i första hand att
det ska klara många smällar över curbsen som det kan bli på banan.

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Re:

Magnus Thomé skrev:
Fråga:

En plywood under en bil i en försäljningshall gör nog ingen succe. Saker och ting måste andas pondus.
Göran

huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

Moderator

Re:

Göran Malmberg skrev:
Magnus Thomé skrev:
Fråga:

En plywood under en bil i en försäljningshall gör nog ingen succe. Saker och ting måste andas pondus.
Göran

thumbs up thumbs up

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006

Trådstartare
då blir dte nog en stor formlplyfa under hela bilen typ. ska spana lite på vart jag ska sätta fästen.
6st försänkta m12er borde räcka va????

Johan Tryggvesson
Falkenberg
Här sen Feb 2005

Re:

Titta under en Morgan
Fast askträ är kanske finare än furu...

Göran Malmberg skrev:

Göran

BMWSC #338
BMW 321is -89, BMW 323i -79, Suzuki Swift Sport -16
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

Moderator

Re:

knotan skrev:
då blir dte nog en stor formlplyfa under hela bilen typ. ska spana lite på vart jag ska sätta fästen.
6st försänkta m12er borde räcka va????

Hellre 12st M6:or
Fördela är ordet här thumbs up

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Racetech
hur anpassa dålig bil för hög toppfart????
<<   1, 2, 3   >>
12132 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande