| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Glasfibergjutning mot metallform
|
7 besök senaste veckan (3551 totalt) |
|
Jag skall göra några täckskivor i glasfiber där gjutformen består av bockad plåt. Hur fixar jag bäst släppet? Kan jag bara vaxa plåten eller måste jag lackera den först? Vad använder man för vax? Hovleverantören Biltema verkar inte ha något speciellt formvax. Jag ställer inga högre krav på finish, plasten skall inte lackeras eller så efteråt. Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||
|
Re: Glasfibergjutning mot metallform
Då går du till Biltema och köper aluminiumtejp....och tejpar hela formen. Sedan kan du sudda på lite hårdvax. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
OK, jag har tidigare använt silvertejp med gott resultat på mindre ytor. Jag försökte med det nu också men den sitter inte kvar i innerböjarna utan släpper slumpvis. Hoppas alutejpen funkar bättre...
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||
|
Re:
Jag använder svivet tejp också. Biltemas även där. Om du gör rent under...så brukar det sitta. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
Vid mitt enda test med glasfiber så fungerade brun packtejp väldigt bra, glatt och släppvänlig yta.
Men billig packtejp är inte gjord för att tas loss så det blir en massa klisterrester. |
||||
|
Vi gjorde profilbalkar av glasfiber på jobbet, ingen gelcoat och inga krav på finish så det var alltså bara matta + polyester. Gjutformen bestod i en fyrkantprofil (ca 50x100mm?) av stål och en aluminiumplatta fastsatt på ena kortsidan så den stack upp ca 5cm. Detta gav alltså en L-formad gjutform med ungefär 100mm långsida och 50mm kortsida, längden på formarna (och därmed även profilbalkarna) var runt 4m skulle jag tro.
Jag vet inte hur noga dessa grejer vaxades innan de började användas eftersom grejerna hade varit i produktion länge innan jag började jobba där, men vaxningen vi gjorde när det började sitta fast för bra i formen (eller när formarna varit undanlagda utan att användas en tid) var helt enkelt att lägga på ett lager formvax och sedan gjuta direkt på det - alltså ingen avpolering eller nått, bara lägga på vaxet och gjuta direkt. Var aldrig några problem att få loss grejerna, gissar på att det gjordes omkring 5-10 gjutningar mellan varje vaxning. Finns inga garantier för att det fungerar lika bra med de grejer du har, men jag skulle i alla fall testa. Ta en plåtbit av den sort du använt och gör en testgjutning. (Maskeringstejp på kanterna minskar risken att det fastnar där förresten.) _________________ Ulf Gunnarsson |
||||
|
Vax kan fungera (men tråkigt när det inte fungerar), annars är ett riktigt släppmedel att rekommendera. Tex. polyvinylalkohol http://www.byggplast-batprylar.se/Se
_________________ /Arne Lindgren |
||||
|
Tror nog att det räcker med ett par vaxningar. Har aldrig haft några problem att få loss grejerna, fast när jag hyrde en form till Cobran så körde jag med släppmedel för säkerhets skull. Finns inte hos hovleverantören, men Seasea eller Erlandssons brygga har.
_________________ Stefan Karlström |
||||
|
Re:
Har gjort otaliga oneoff-gjutningar med hjälp av Biltemas Aluminiumtejp _________________ Opel Speedster Race -03 Diverse Hemibilar Anders Bisting |
||||
|
Re:
OBS !! Alutejpen är inte samma som "silvertejp" i vardaglig mening. Silvertejp är ju tjock och liksom fiberbyggd. Alutejpen är ett tunt lager aluminiumfolie med ena sidan klistrig så man kan täcka ytor. Alutejp + lite hårdvax is the shit för enkla gjutningar _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
|
Jag har nu testat med en mattbit 3x3 cm på grundlackad plåt bestruken med Hagmans vax. Lackytan var inte slipad utan hade en lite sträv karaktär. Två strykningar vax (med torkning mellan) utan polering, plasten släppte hur fint som helst.
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||
|
När jag gjorde bagagelådan till min sjua, byggde jag upp den av wellpapp som sen kläddes med biltemas alu-tejp, minns inte om jag vaxade men det tror jag inte. Formen revs sönder och lådam blev helt okej, kanske den skulle behöva förstärkas lite här och var..
_________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
7 besök senaste veckan (3551 totalt) |