Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Så Colin Chapman hade fel???
<<   1, 2, 3, 4   >>
7428 besök totalt
R34 GT-R
Peking
Här sen Mar 2004
Inlägg: 226



Det är klart att det går att göra sig lustig pch plocka billiga poänger över Mizuno-sans bristfälliga Engelska men faktum kvarstår att bilen går ruskigt fort på bana, helt original. Jag har kört 1:27,9min på Mantorp och Alx Danielsson har kört 1:26,5min med min bil med mig som passagerare. Hur många andra STANDARD-bilar gör det? Finns det någon Lotus som gör det? (För enligt alla Colin Chapman-anhängare så måste ju hans bilar vara snabbast, eller?)

Jag säger inte att det är fel att bygga en lätt bil men det finns fler än ett sätt att flå en katt (eller att bygga en snabb bil)...

Mvh Perra

_________________
Perra Pettersson

Nissan GT-R

www.23GTR.se - ALLT du behöver till din Nissan GT-R!

www.facebook.com/23GTR.se
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579



Re:

R34 GT-R skrev:
Det är klart att det går att göra sig lustig pch plocka billiga poänger över Mizuno-sans bristfälliga Engelska men faktum kvarstår att bilen går ruskigt fort på bana, helt original. Jag har kört 1:27,9min på Mantorp och Alx Danielsson har kört 1:26,5min med min bil med mig som passagerare. Hur många andra STANDARD-bilar gör det? Finns det någon Lotus som gör det? (För enligt alla Colin Chapman-anhängare så måste ju hans bilar vara snabbast, eller?)

Jag säger inte att det är fel att bygga en lätt bil men det finns fler än ett sätt att flå en katt (eller att bygga en snabb bil)...

Mvh Perra


Alla är väl överens om att den är snabb men hade den varit ett par hundra kilo lättare hade den
varit ännu snabbare det är väl därom det har diskuterats.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



Re:

Michael Bäck skrev:
R34 GT-R skrev:
Det är klart att det går att göra sig lustig pch plocka billiga poänger över Mizuno-sans bristfälliga Engelska men faktum kvarstår att bilen går ruskigt fort på bana, helt original. Jag har kört 1:27,9min på Mantorp och Alx Danielsson har kört 1:26,5min med min bil med mig som passagerare. Hur många andra STANDARD-bilar gör det? Finns det någon Lotus som gör det? (För enligt alla Colin Chapman-anhängare så måste ju hans bilar vara snabbast, eller?)

Jag säger inte att det är fel att bygga en lätt bil men det finns fler än ett sätt att flå en katt (eller att bygga en snabb bil)...

Mvh Perra


Alla är väl överens om att den är snabb men hade den varit ett par hundra kilo lättare hade den
varit ännu snabbare det är väl därom det har diskuterats.


Å andra sidan, hade den varit ett par hundra kilo lättare och haft aerodynamik som en ladugårdsdörr hade den nog varit slöare runt ringen än vad den är nu
Citera
Arne Lindgren
Bålsta
Här sen Dec 2004
Inlägg: 1623



Re:

fridh skrev:
för en given hjuleffekt så ökra friktionen mot marken med mer vertikalkraft. verkar som många missar det.
sen att sidokraftenblir större är solklart men även där hjälper mer vertikalkraft till för att öka friktionen mot marken


Du har rätt, det är nåt man ofta förbiser.
Men sidgreppet ökar inte i samma takt som vikten ökar.
och, som Carrol Smith säger nånstans, varje gummimolekyl kan bara göra ett visst arbete, och det arbetet ökar med sidkraften.
Vore det inte så kunde vi köra med cykeldäck.

_________________
Arne Lindgren
Citera
R34 GT-R
Peking
Här sen Mar 2004
Inlägg: 226



Re:

Michael Bäck skrev:
R34 GT-R skrev:
Det är klart att det går att göra sig lustig pch plocka billiga poänger över Mizuno-sans bristfälliga Engelska men faktum kvarstår att bilen går ruskigt fort på bana, helt original. Jag har kört 1:27,9min på Mantorp och Alx Danielsson har kört 1:26,5min med min bil med mig som passagerare. Hur många andra STANDARD-bilar gör det? Finns det någon Lotus som gör det? (För enligt alla Colin Chapman-anhängare så måste ju hans bilar vara snabbast, eller?)

Jag säger inte att det är fel att bygga en lätt bil men det finns fler än ett sätt att flå en katt (eller att bygga en snabb bil)...

Mvh Perra


Alla är väl överens om att den är snabb men hade den varit ett par hundra kilo lättare hade den
varit ännu snabbare det är väl därom det har diskuterats.


Ja, i alla fall rakt fram. Det är ju just det som är grejen med bilen. Den är byggd för att optimera det grepp som finns tillgängligt. Lättar du bilen så minskar ju det mekaniska greppet och då ska du antingen kompensera det med bättre däck och/eller mer downforce. Det är inte så lätt att öka downforce hursomhelst så det är inte säkert att bilen skulle gå snabbare totalt sett över x antal varv om man endast lättar den utan att kompensera för det sämre greppet. Jag tror det är nåt i den stilen Mizuno-san vill få fram när han pratar om downforce hos F1-bilar etc. Bilen är helt enkelt en väldigt lyckad kompromiss i standardutförande. Sen får ju folk modda den utefter sin personliga smak så klart.

_________________
Perra Pettersson

Nissan GT-R

www.23GTR.se - ALLT du behöver till din Nissan GT-R!

www.facebook.com/23GTR.se
Citera
Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005
Inlägg: 3300



Re:

R34 GT-R skrev:
Lättar du bilen så minskar ju det mekaniska greppet och då ska du antingen kompensera det med bättre däck och/eller mer downforce.


Varför behöva kompensera? Behovet av mekaniska greppet minskar ju i samma takt som vikten minskas.

Det enda som inte kompenseras fullt är om man kommer upp i hiskeliga farter att det mekaniska greppet inte räcker till att få ner effekten i backen då luftmotståndet blir för stort och man börjar slira. Det är mest ett problem på Bonneville Salt flats dock.

_________________
Anders Eriksson
Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon.
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4191


Trådstartare
Re:

R34 GT-R skrev:
Michael Bäck skrev:
R34 GT-R skrev:
Det är klart att det går att göra sig lustig pch plocka billiga poänger över Mizuno-sans bristfälliga Engelska men faktum kvarstår att bilen går ruskigt fort på bana, helt original. Jag har kört 1:27,9min på Mantorp och Alx Danielsson har kört 1:26,5min med min bil med mig som passagerare. Hur många andra STANDARD-bilar gör det? Finns det någon Lotus som gör det? (För enligt alla Colin Chapman-anhängare så måste ju hans bilar vara snabbast, eller?)

Jag säger inte att det är fel att bygga en lätt bil men det finns fler än ett sätt att flå en katt (eller att bygga en snabb bil)...

Mvh Perra


Alla är väl överens om att den är snabb men hade den varit ett par hundra kilo lättare hade den
varit ännu snabbare det är väl därom det har diskuterats.


Ja, i alla fall rakt fram. Det är ju just det som är grejen med bilen. Den är byggd för att optimera det grepp som finns tillgängligt. Lättar du bilen så minskar ju det mekaniska greppet och då ska du antingen kompensera det med bättre däck och/eller mer downforce. Det är inte så lätt att öka downforce hursomhelst så det är inte säkert att bilen skulle gå snabbare totalt sett över x antal varv om man endast lättar den utan att kompensera för det sämre greppet. Jag tror det är nåt i den stilen Mizuno-san vill få fram när han pratar om downforce hos F1-bilar etc. Bilen är helt enkelt en väldigt lyckad kompromiss i standardutförande. Sen får ju folk modda den utefter sin personliga smak så klart.


Vad du säger är att exakt samma bil kör ett varv snabbare om den väger mer?

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Jag lättade min förra bil i ett antal steg, den blev då inte långsammare av det.

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42376

Forumägare
Forumägare

Att GT-R är en sanslöst snabb bil är ju odiskutabelt. Vi är många som vill ha en

Men den går inte snabbare i kurvor tack vare högre vikt. Den accelerar inte heller bättre tack vare högre vikt. Bromsar inte heller bättre tack vare högre vikt.

Men man har verkligen lyckats fantastiskt med konstruktionen, på mig imponerar den mer än de flesta superbilar med (ofta betydligt) större budget och mer kompromisslösa val, just för att man utifrån sina givna ramar och förutsättningarna fått till den prestanda man fått till.

_________________
Magnus Thomé
Citera
R34 GT-R
Peking
Här sen Mar 2004
Inlägg: 226



Re:

Nillet skrev:
Vad du säger är att exakt samma bil kör ett varv snabbare om den väger mer?


Låt mig ge dig en liten tankenöt. Jag tar det på Engelska eftersom jag inte vill översätta fel.

"2 cars... 1 weighs 1 tonne the other 2 tonnes they both have equal power-to weight ratios and torque curve/gearing coincide exactly for each... they are perfectly matched... even down to the 'G' force each can generate in any given curve..."

Vilken är snabbast runt en bana och varför?

_________________
Perra Pettersson

Nissan GT-R

www.23GTR.se - ALLT du behöver till din Nissan GT-R!

www.facebook.com/23GTR.se
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579



Re:

R34 GT-R skrev:
Nillet skrev:
Vad du säger är att exakt samma bil kör ett varv snabbare om den väger mer?


Låt mig ge dig en liten tankenöt. Jag tar det på Engelska eftersom jag inte vill översätta fel.

"2 cars... 1 weighs 1 tonne the other 2 tonnes they both have equal power-to weight ratios and torque curve/gearing coincide exactly for each... they are perfectly matched... even down to the 'G' force each can generate in any given curve..."

Vilken är snabbast runt en bana och varför?


Chansen att detta stämmer är rätt liten
"even down to the 'G' force each can generate in any given curve"
skulle vilja se dessa 2 på knutan

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1473



Den tyngre bilen är snabbast i det exemplet, eftersom den har mer effekt i förhållande till luftmotståndet, som jag förutsätter är samma.

För att detta ska fungera måste dock den tyngre bilen ha väldigt mycket mer gummi - mer än dubbelt - eftersom friktionen inte ökar linjärt med marktrycket.

Hur breda däck kan man ha innan man får diverse bieffekter som tar överhanden?

_________________
David Olofson
olofson.net
Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda!
Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1473



Re:

Michael Bäck skrev:

[...]
Chansen att detta stämmer är rätt liten
"even down to the 'G' force each can generate in any given curve"
skulle vilja se dessa 2 på knutan

Antingen är det cykeldäck på den lätta bilen, eller så är det en gummirulle från sida till sida i var ände på den tunga bilen.

_________________
David Olofson
olofson.net
Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda!
Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
R34 GT-R
Peking
Här sen Mar 2004
Inlägg: 226



Jag säger inte att det går att göra det där exemplet i verkligheten. Det är bara en tankenöt.

Svaret har inget med luftmotståndet att göra.

_________________
Perra Pettersson

Nissan GT-R

www.23GTR.se - ALLT du behöver till din Nissan GT-R!

www.facebook.com/23GTR.se
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

För enkelhetes skull ta vi en bil med en viss effekt, vikt och däck.

Vi minskar vikten.
1 Den kommer axa fortre
2 Den kommer gå fortare i böjarna
3 Men den kommer ha ca samma toppfart.

1: 2st anledingar, minder vikt att axa + att friktionen hos däck ökar med minskad vertilallast.
om man har grepp-problem

2: 2st anleingar, minder vikt ger mindre ger mindre lastväxling + att friktionen hos däck ökar med minskad vertilallast

3: toppfarten är mest styrd av luftmotståndet, effektåtgången är hastigheten upphöjt till 3 och rullmotståndet linjärt med hastighten(inte 100% sant, men ett helt ok antagande). Så här har viktminskening inte så stor betydelse.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Har inte GTRen jäkligt kralliga däck på 20"? tycker mig se japanen i videon poängtera detta med contact patch.

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
R34 GT-R
Peking
Här sen Mar 2004
Inlägg: 226



Re:

Fastlane skrev:
Har inte GTRen jäkligt kralliga däck på 20"? tycker mig se japanen i videon poängtera detta med contact patch.


255/40-20 fram och 285/35-20 bak

_________________
Perra Pettersson

Nissan GT-R

www.23GTR.se - ALLT du behöver till din Nissan GT-R!

www.facebook.com/23GTR.se
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4191


Trådstartare
Re:

R34 GT-R skrev:
Nillet skrev:
Vad du säger är att exakt samma bil kör ett varv snabbare om den väger mer?


Låt mig ge dig en liten tankenöt. Jag tar det på Engelska eftersom jag inte vill översätta fel.

"2 cars... 1 weighs 1 tonne the other 2 tonnes they both have equal power-to weight ratios and torque curve/gearing coincide exactly for each... they are perfectly matched... even down to the 'G' force each can generate in any given curve..."

Vilken är snabbast runt en bana och varför?

Slutsats: Exakt samma bil blir inte snabbare med mer vikt.

Kommer att bli kul att höra Mizuno förklara varför deras eventuellt kommande räservariant är mycket lättare, hoppas någon ställer frågan så...

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se
Citera
Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005
Inlägg: 3300



Re:

R34 GT-R skrev:
Jag säger inte att det går att göra det där exemplet i verkligheten. Det är bara en tankenöt.

Svaret har inget med luftmotståndet att göra.


Vad är svaret då?

_________________
Anders Eriksson
Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon.
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Re:

Nillet skrev:
R34 GT-R skrev:
Nillet skrev:
Vad du säger är att exakt samma bil kör ett varv snabbare om den väger mer?


Låt mig ge dig en liten tankenöt. Jag tar det på Engelska eftersom jag inte vill översätta fel.

"2 cars... 1 weighs 1 tonne the other 2 tonnes they both have equal power-to weight ratios and torque curve/gearing coincide exactly for each... they are perfectly matched... even down to the 'G' force each can generate in any given curve..."

Vilken är snabbast runt en bana och varför?

Slutsats: Exakt samma bil blir inte snabbare med mer vikt.

Kommer att bli kul att höra Mizuno förklara varför deras eventuellt kommande räservariant är mycket lättare, hoppas någon ställer frågan så...


Den är väl inte så svår att svara på?

Ökad downforce.

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005
Inlägg: 3300



Re:

Fastlane skrev:
Nillet skrev:
R34 GT-R skrev:
Nillet skrev:
Vad du säger är att exakt samma bil kör ett varv snabbare om den väger mer?


Låt mig ge dig en liten tankenöt. Jag tar det på Engelska eftersom jag inte vill översätta fel.

"2 cars... 1 weighs 1 tonne the other 2 tonnes they both have equal power-to weight ratios and torque curve/gearing coincide exactly for each... they are perfectly matched... even down to the 'G' force each can generate in any given curve..."

Vilken är snabbast runt en bana och varför?

Slutsats: Exakt samma bil blir inte snabbare med mer vikt.

Kommer att bli kul att höra Mizuno förklara varför deras eventuellt kommande räservariant är mycket lättare, hoppas någon ställer frågan så...


Den är väl inte så svår att svara på?

Ökad downforce.


Hur blir det ökad downforce om bilen är lättare? För det var ju det frågan gällde och inte eventuell aerodynamik.

_________________
Anders Eriksson
Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon.
Citera
Allmänt banåkaforum
Så Colin Chapman hade fel???
<<   1, 2, 3, 4   >>
7428 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande