| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Så Colin Chapman hade fel???
|
<< 1, 2, 3, 4 >> 7428 besök totalt |
|
Det är klart att det går att göra sig lustig pch plocka billiga poänger över Mizuno-sans bristfälliga Engelska men faktum kvarstår att bilen går ruskigt fort på bana, helt original. Jag har kört 1:27,9min på Mantorp och Alx Danielsson har kört 1:26,5min med min bil med mig som passagerare. Hur många andra STANDARD-bilar gör det? Finns det någon Lotus som gör det? (För enligt alla Colin Chapman-anhängare så måste ju hans bilar vara snabbast, eller?)
Jag säger inte att det är fel att bygga en lätt bil men det finns fler än ett sätt att flå en katt (eller att bygga en snabb bil)...
Mvh Perra _________________ Perra Pettersson Nissan GT-R www.23GTR.se - ALLT du behöver till din Nissan GT-R! www.facebook.com/23GTR.se |
||||||||
|
Re:
Alla är väl överens om att den är snabb men hade den varit ett par hundra kilo lättare hade den varit ännu snabbare det är väl därom det har diskuterats.
_________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||||
|
Re:
Å andra sidan, hade den varit ett par hundra kilo lättare och haft aerodynamik som en ladugårdsdörr hade den nog varit slöare runt ringen än vad den är nu
|
||||||||
|
Re:
Du har rätt, det är nåt man ofta förbiser. Men sidgreppet ökar inte i samma takt som vikten ökar. och, som Carrol Smith säger nånstans, varje gummimolekyl kan bara göra ett visst arbete, och det arbetet ökar med sidkraften. Vore det inte så kunde vi köra med cykeldäck. _________________ Arne Lindgren |
||||||||
|
Re:
Ja, i alla fall rakt fram. Det är ju just det som är grejen med bilen. Den är byggd för att optimera det grepp som finns tillgängligt. Lättar du bilen så minskar ju det mekaniska greppet och då ska du antingen kompensera det med bättre däck och/eller mer downforce. Det är inte så lätt att öka downforce hursomhelst så det är inte säkert att bilen skulle gå snabbare totalt sett över x antal varv om man endast lättar den utan att kompensera för det sämre greppet. Jag tror det är nåt i den stilen Mizuno-san vill få fram när han pratar om downforce hos F1-bilar etc. Bilen är helt enkelt en väldigt lyckad kompromiss i standardutförande. Sen får ju folk modda den utefter sin personliga smak så klart.
_________________ Perra Pettersson Nissan GT-R www.23GTR.se - ALLT du behöver till din Nissan GT-R! www.facebook.com/23GTR.se |
||||||||
|
Re:
Varför behöva kompensera? Behovet av mekaniska greppet minskar ju i samma takt som vikten minskas.
Det enda som inte kompenseras fullt är om man kommer upp i hiskeliga farter att det mekaniska greppet inte räcker till att få ner effekten i backen då luftmotståndet blir för stort och man börjar slira. Det är mest ett problem på Bonneville Salt flats dock. _________________ Anders Eriksson Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon. |
||||||||
|
Re:
Vad du säger är att exakt samma bil kör ett varv snabbare om den väger mer? _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se |
||||||||
|
Att GT-R är en sanslöst snabb bil är ju odiskutabelt. Vi är många som vill ha en
Men den går inte snabbare i kurvor tack vare högre vikt. Den accelerar inte heller bättre tack vare högre vikt. Bromsar inte heller bättre tack vare högre vikt. Men man har verkligen lyckats fantastiskt med konstruktionen, på mig imponerar den mer än de flesta superbilar med (ofta betydligt) större budget och mer kompromisslösa val, just för att man utifrån sina givna ramar och förutsättningarna fått till den prestanda man fått till. _________________ Magnus Thomé
|
||||||||
|
Re:
Låt mig ge dig en liten tankenöt. Jag tar det på Engelska eftersom jag inte vill översätta fel.
"2 cars... 1 weighs 1 tonne the other 2 tonnes they both have equal power-to weight ratios and torque curve/gearing coincide exactly for each... they are perfectly matched... even down to the 'G' force each can generate in any given curve..." Vilken är snabbast runt en bana och varför? _________________ Perra Pettersson Nissan GT-R www.23GTR.se - ALLT du behöver till din Nissan GT-R! www.facebook.com/23GTR.se |
||||||||
|
Re:
Chansen att detta stämmer är rätt liten
"even down to the 'G' force each can generate in any given curve" skulle vilja se dessa 2 på knutan
_________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||||
|
Den tyngre bilen är snabbast i det exemplet, eftersom den har mer effekt i förhållande till luftmotståndet, som jag förutsätter är samma.
För att detta ska fungera måste dock den tyngre bilen ha väldigt mycket mer gummi - mer än dubbelt - eftersom friktionen inte ökar linjärt med marktrycket. Hur breda däck kan man ha innan man får diverse bieffekter som tar överhanden? _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||||||
|
Re:
Antingen är det cykeldäck på den lätta bilen, eller så är det en gummirulle från sida till sida i var ände på den tunga bilen.
_________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||||||
|
Jag säger inte att det går att göra det där exemplet i verkligheten.
Det är bara en tankenöt.
Svaret har inget med luftmotståndet att göra. _________________ Perra Pettersson Nissan GT-R www.23GTR.se - ALLT du behöver till din Nissan GT-R! www.facebook.com/23GTR.se |
||||||||
|
För enkelhetes skull ta vi en bil med en viss effekt, vikt och däck.
Vi minskar vikten. 1 Den kommer axa fortre 2 Den kommer gå fortare i böjarna 3 Men den kommer ha ca samma toppfart. 1: 2st anledingar, minder vikt att axa + att friktionen hos däck ökar med minskad vertilallast. om man har grepp-problem 2: 2st anleingar, minder vikt ger mindre ger mindre lastväxling + att friktionen hos däck ökar med minskad vertilallast 3: toppfarten är mest styrd av luftmotståndet, effektåtgången är hastigheten upphöjt till 3 och rullmotståndet linjärt med hastighten(inte 100% sant, men ett helt ok antagande). Så här har viktminskening inte så stor betydelse. _________________ Johan Sjölinder |
||||||||
|
Re:
255/40-20 fram och 285/35-20 bak _________________ Perra Pettersson Nissan GT-R www.23GTR.se - ALLT du behöver till din Nissan GT-R! www.facebook.com/23GTR.se |
||||||||
|
Re:
Slutsats: Exakt samma bil blir inte snabbare med mer vikt. Kommer att bli kul att höra Mizuno förklara varför deras eventuellt kommande räservariant är mycket lättare, hoppas någon ställer frågan så... _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se |
||||||||
|
Re:
Vad är svaret då? _________________ Anders Eriksson Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon. |
||||||||
|
Re:
Den är väl inte så svår att svara på?
Ökad downforce. _________________ I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
|
||||||||
|
Re:
Hur blir det ökad downforce om bilen är lättare? För det var ju det frågan gällde och inte eventuell aerodynamik. _________________ Anders Eriksson Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon. |
||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Så Colin Chapman hade fel???
|
<< 1, 2, 3, 4 >> 7428 besök totalt |