Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
850 besök totalt |
Ljudnivå under turistkörning?
Hej alla, Under en resa i våras blev jag olyckligtvis stoppad i påsläppet efter att kontrollanter/flaggvakter tyckte det lät lite för mycket under det varv jag körde med gles trafik en söndagsmorgon och rapporterade detta. Personalen tog fram någon form av mätinstrument och bad min kompis, som då satt vid ratten och skulle lägga sitt första varv, att hålla motorn på 4500 rpm. Vi fick sedan beskedet att 103 dB var för mycket och att vi inte fick åka vidare med mindre än att vi ändrade avgassystemet (Detta på en söndag...). De menade vidare att gränsen var 98 dB och att de brukar ge "dispans" upp till 100 dB. I går mätte jag själv ljudnivån med ett noggrant kalibrerat testinstrument och konstaterade 98,1 db med instrumentet 1 meter från slutröret i 45 graders vinkel, en mätning rakt bakom slutröret gav bara någon tiondel extra. Jag konstaterade också att om jag dubblade avståndet minskade ljudtrycket med 6 dB. Har någon annan drabbats av detta? Vet någon på vilket avstånd det "skall" mätas enligt deras instruktioner? _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
![]() |
Nürburgring
![]() |
850 besök totalt |