Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
<< 1, 2 5959 besök totalt |
Re:
Är det inte någon som vet något om det med TüV? _________________ Andreas Rydell |
||||||
Helt subjektiv kommentar dock baserad på många besök vid NBR.
Generellt tycker de som driver banan inte om ombyggda bilar. Det är en ren säkerhetsgrej. Det är som redan nämnts till exempel huvlås som sticker upp. Det kan vara hembyggda vingar eller spoilers etc oftast saker utanpå bilen som en annan trafikant (motorcyklist) kan slå i och göra sig illa på. Saker som kan lossna eller hänger löst tycker de inte heller om såklart. Slutligen är högt ljud givetvis också sånt som de direkt kan slå ner på. Om du har satt på större bromsar eller en fet turbo under huven är inget som de bryr sig så mycket om skulle jag säga. Allt är givetvis beroende på dagsform hos de som står och kontrollerar bilarna vid påsläppet till banan. Som Fredrik skrev ovan, en bild på din bil skulle säkert ge dig rakare svar. _________________ Thomas W Mehr sein als schein |
||||||
Re:
Du skulle traila bilen ner, eller hur? Tror polisen är totalt ointresserade av vad du har på släpet och mer intresserade av vikten på ekipaget i stället. Att transportera en "icke godkänd" bil på ett släp är inget brott. om bilen är besiktigad (och utan körförbud), försäkrad, skattad, inte har en massa uppenbart ej gatgodkända prylar på sig och inte låter som ett jetplan borde det väl inte vara några problem med körningen på Nürburgring? ![]() _________________ Michael Sjösgärd Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt. |
||||||
Re:
Man åker inte dit vid banpåsläppet av personalen, man blir kun nekad at köra tils man evt har utbetrad det dom inte tycker om... Vi är et gjäng på 4-5 kompisar som jevnligt åker ned och på dom sista 15 resorna har vi blivit stoppat av polisen en gång i/rundt Nürburg och en 2-3 gånger på vägen dit (Autobahn). Detta da i bilar som jag tror är som din. Dvs ingen inredning, fullbur, stolar, 6 pkt bälten, stora bromsar, sänkad osv osv. Vi har inte trailad men körd på vägen. Det enda vi har mått visa är regbevis och dom kollade at chassi nummer på regpapper stämmer med chassi nummer på bilen. Inte en enda frågan ang TUV... (Det ända vi ser til är at inte åka på autobahn med utslitna R-däck... Det är inte dom tyska väg polisen spesielt glad i...) _________________ ![]() |
||||||
Nu börjar det närma sig i planeringen.
Jag har B-körkort och får traila med en biltransport 1400 med maxlast 800kg, bilen väger runt 1050kg. Det är juh inte olagligt utan blir bara en pric isåfall o böter. Man åker då på övervvikt om man blir stoppad i Sverige.....hur ser tyskarna på det här med BE/B körkort?....och även det med övervikten? vad får man punga ut isåfall? MVH Andreas. _________________ Andreas Rydell |
||||||
Re:
Problemet är nog främst att du riskerar att inte få åka vidare alls om du blir stoppad i Tyskland . och jag vågar inte tänka på konsekvenserna om du skulle råka bli inblandad i en olycka, med ett överlastat släp, i Tyskland. ![]() _________________ -- |
||||||
Re:
Mig veterligen planerar du något som kallas olovlig körning och påföljd är indraget körkort. Kanske inte den vanligaste påföljden men jag tror det här är det dummaste jag hört på länge. Har du inte BE får totalvikten på ekipaget vara max 3,5 ton, dvs totalvikten på dragbilen + totalvikten på släpet. _________________ Johan Bergin |
||||||
Övervikt i sverige ger bara böter o prick i registret...
olovligkörning hade det varit om dragbilen inte fick dra en 1400 kärra. men nu får den dra det i detta fallet. Alltså klassas det bara som övervikt.. _________________ Andreas Rydell |
||||||
Re:
Som sagt, B-kort tillåter 3,5 tons totalvikt. Allting över det ger olovlig körning. Det är din risk och ditt körkort. _________________ Johan Bergin |
||||||
Re:
Jag får inte ihop det till över 3,5 ton ![]() ![]() _________________ Mattias Narin 101xBTG-8:22 Porsche GT4-20 ![]() |
||||||
Re:
Har du BE då? Hjälper ju inte ändå med det släpet iaf, överlass ![]() Jag fick låna annan dragbil för att få ihop mitt, men det vägde ca 4ton lagligt ![]() _________________ Mattias Narin 101xBTG-8:22 Porsche GT4-20 ![]() |
||||||
Det finns några uthyrningsfirmor där nere, där många har 25 årsgräns...
om vi är två stycken varav den ena är äldre än 25 så skriver man hyrbilsavtalet på honom.... Får någon som är 23 år köra bilen på ringen då? jag menar den står juh på en person som kan ta självrisken, så vem som helst borde få köra sen om man är ett sällskap? MVH Andreas _________________ Andreas Rydell |
||||||
Re:
Detta är väl en fråga som bör ställas till uthyraren/läsa i hyrföretagets avtalsvillkor? Vem som helst bör antagligen inte köra, exv. personer utan giltigt körkort. _________________ Tony Jonsson Grace, Space and Pace. |
||||||
Re:
Ja, alltså totalvikt är detsamma som bilens "sämsta" vikt. Ex. en Passat har totalvikt på 2,1 ton, OKQ8s minsta bilsläp har totalvikt 1,5 ton = totalvikt 3,6 ton = olovlig körning med B-kort. Oavsett om släpet är lastat eller inte. Alternativ bil Ford Focus (bara ett exempel) med dragkrok. Focus totalvikt 1,64 ton, toppen! Men Focusens maximala släpvikt är 1,28 ton, OKs släp väger 500kg (ca.) + bilen 900 kg. Ajdå. Men då är det endast överlast, helt riktigt. Förutsatt att du hittat ett lättviktssläp (alu) med 380kg tjänstevikt, 1,4 tons totalvikt och 1 tons last i kombination med ex. en Focus är du hemma. I korthet kan man säga att man inte drar bilar på B-kort. Och det vet farbror blå. _________________ Johan Bergin |
||||||
Re:
Problemet är väl också att väldigt få vanliga uthyrningsfirmor där ner tillåter att man kör bilen på ringen, skulle olyckan vara framme är man i så fall stekt ändå... Men trådskaparen menade kanske en av de dedikerade uthyrarna av bilar för att köra just på ringen? _________________ Mattias Meldert ![]() |
||||||
![]() |
Nürburgring
![]() |
<< 1, 2 5959 besök totalt |