| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Är min bil för låg eller är fjädrarna för mjuka?
|
2 besök senaste veckan (7128 totalt) |
|
När jag tittar på bilder från mitt senaste besök på ringen ser jag att bilen blir väldigt låg vid hård kurvtagning - både fram och bak.. Den har aldrig skrapat i, men det ser ju inte ut som det är långt ifrån!
Jag funderar på om jag ska rätta till det och om isåfall hur. Kanske är svårt att svara på, men kommer det hjälpa om jag helt enkelt höjer bilen? Eller ska jag istället gå på hårdare fjädrar? Bilen kommer lättas under vintern så det kanske hjälper lite.. Just nu kör jag med 500 fram 600 bak (amerikanska mått; lbs/inch eller vad det är) Dålig bild, men det här ger ett hum om hur låg den är:
|
||||||||
|
Det är ju inte så där väldigt hårt precis
500lbs/in =88N/mm 600lbs/in=105N/mm Brosan kör 135N/mm fram & 178N/mm bak på sin E36:a Det viktiga på ringen är väl att ha tillräckligt fädringsväg. Sen kanske inte ett snäpp hårdare inte gjort ont. Kolla med Samuel på millway hans chassi för ringen verkar ju funka fint _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||||
|
Re: Är min bil för låg eller är fjädrarna för mjuka?
Vad blir det i vettiga enheter? 500lbs/inch = 87,5 N/mm 600lbs/inch = 105N/mm Stämmer det? Vad har en BMW för MR och vikt? Jämför jag med min lättare Merca så är det där inte så tokhårt, så lite högre och lite hårdare kanske vore bra. Hur känns bilen i Fuchsröre? Lite amatörtankar/frågor iaf
_________________ Fredrik Boivie
Kör nu Lotus Exige S2, tidigare Westfield & andra Lotus |
||||||||
|
Jepp ni har nog rätt i att fjädrarna är åt det mjukare hållet - jag läste mycket om hur bra det var med mjuk bild på ringen innan jag bestämde fjäderhårdhet
Får se om jag kanske byter ut till något hårdare, MEN samtidigt tycker jag inte bilen känns mjuk när jag kör den utan jag gillar känslan lite som den är. I fuchsröhe bottnar det inte eller något och det känns faktiskt stabilt.
Det var snarare först efteråt när jag såg bilder på bilen jag blev lite osäker
Får man högre fjädringsväg genom att höja bilen mha coiloverserna? (dålig koll på sånt här!) Jag hade helt klart hört med millway-samuel om fjäderhårdheter osv om jag hade köpt mitt kit från honom, nu blev det ju så att jag beställde från en annan leverantör och märke och då känns det sniket att ens fråga
M3:an väger ~1500kg (den blir lättare efter vintern förhoppingsvis!) |
||||||||
|
Re:
jovisst, men du får ju samtidigt mindre "utfjädring" av stötdämparen _________________ A l e x l i n d a h l |
||||||||
|
Re:
Tror vi även direkt skall poängtera skillnad mellan högre och längre fjädringsväg. (om man nu kan kalla högre bil för högre fjädringsväg?!) Högre får du ju bilen om du skruvar upp coiloversen, men du får ingen längre fjäderväg. Fjädrarna är lika långa oavsett hur högt du har skruvat dem. Så vill du ha längre fjädringsväg så behöver du längre fjädrar. _________________ Fredrik Boivie
||||||||
|
Re:
Hmm så längre fjädringsväg vill man ha om bilen bottnar i kompressioner antar jag? Högre vill man ha.. vill man nånsin ha det? Eller ja, annat än som i mitt fall när bilen verkar komprimeras o nästan skrapa i vägen vid kurvtagning?
|
||||||||
|
Har man hårda fjädrar & inte får tillräcklig utfjädring kan man ju
kompletera med en hjälpfjäder för att lösa det problemet. om vi tar en snabb uträkning 1500kg bil säg 54% fram & 46% bak fram 810kg bak 690kg fjäderhårdehet ute vi hjulet fram 87,5* 0,88=77 N/mm bak 105*0,46 = 48,3 N/mm Vikt per sida fram 405 kg bak 345kg Från detta ska vi dra ofjädrad vikt en uppsakttning här är ca 45kg per hjul fram 405 - 45 = 360kg bak 345-45 = 300kg 77N/mm fjäder belastas med 360 kg fjädrar in 45,8mm 48,3N/mm fjäder belsatas med 300kg fjädrar in 60,9 mm Detta är ju den utfjädring man har om man inte har hjälpfjädrar. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||||
|
Re:
Utfjädring vill man ha för att hjulen inte ska ta luft i onödan dom gör ju bäst nytta vid kontakt med moder jord
_________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||||
|
Hård/mjuk?
Hur långt är ett snöre?
Börjad nysta lite i skrönan "mjuk på ringen" se https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Johan Sjölinder |
||||||||
|
Re:
Först och främst vill jag säga att sålänge man trivs med hur bilen beter sig så ska man vara nöjd, för hur man än ställer in så gäller det att köttklumpen bakom ratten trivs och harmoniserar! En inte allt för hård bil har fördelar med, det blir lättkört med tydlig kommunikation om inte annat. Om inte har jag upplevt min bil på originalchassie så under året. Sedan lite tankar om det hela: om du tycker den är lagom hård, men ex. bottnar/skrapar i. Då kan längre fjädrar med samma hårdhet vara bra, för då kommer den vara lika mjuk men inte bottna/skrapa i. Detta kommer naturligtvis att göra bilen högre. om du däremot vill ha samma höjd på bilen men inte bottna, då måste du ha hårdare fjädrar, men då kommer du eventuellt att förändra bilens beteende. _________________ Fredrik Boivie
||||||||
|
Re:
Eller "Hur mjukt är mjukt??" Nu var länken ovanför pekad fel, men jag vet vilken tråd du menar! Jag har följde den med intresse men tycker den var för generell för min rätt specifika fråga
|
||||||||
|
Re:
Jag håller med i dina resonemang! Dock undrar jag lite vad som händer om jag skulle testa att höja bilen.. Den kommer luta lika "mycket" (tycker inte den lutar så farligt egentligen) iom att fjädrarna fortfarande är lika mjuka, men iom att bilen är högre upp borde den väl i kurvorna också vara längre över marken? Men risken med att höja bilen är väl att bilen kommer uppför sig annorlunda.. Jag ska försöka leta upp info om vilken höjd från marken som är rekommenderat att köra de här bilarna.. Jag kommer ju inte ifrån att det känns fel att köpa hårdare fjädrar bara för att förhindra bilen att skrapa i vid kurvtagning.. om nån med e36:a läser det här - hur långt från marken har ni bilen? Ungefär som min? (av det lilla man ser på bilden ovanför) |
||||||||
|
Egentligen har du väl inget problem? Den tar INTE i men det SER lågt ut
Funkar det bra och känns bra varför röra om i grytan, du har väl hört devisen "if it aint broken don't fixit.." Lägg pengarna på varv och spara garagetimmar dessutom.
Re:
du får ju inte mer fjädringsväg för det? har du en kolvstång som har 100mm fjädringsväg och 20mm bumpstop har han ju alltid 80mm fjädringsväg att röra sig med, sen infjädring/utfjädring bestämmer ju "höjden" dvs. inställningen på bilen. har han 50mm in nu så blir det 30mm ut, sätter han på en fjäder som är 10mm längre får han 60mm in, men samtidigt bara 20mm utfjädring, eller hur? när kolvstången har bottnat, då har den bottnat.. ska han ha längre fjädringsväg än vad han har nu får han skaffa en dämpare med längre kolvstång, och då blir bilen samtidigt högre om han inte flyttar tornet uppåt lika mycket osm kolvstången är längre,eller hur? _________________ A l e x l i n d a h l |
||||||||
|
Re:
Njae, nu börjar vi hamna på detaljer om en annan diskussion. Mitt uttalande var baserat på att du har spelrum kvar på dämparen, för jag har hittills inte sett en enda coilover där måste ha själva justeringen i botten för att få dit huvudfjädern och om du skulle ha det så borde du kunna montera huvudfjädern förspänd, som det är på ett vanligt fjäderben. ...men visst, i en sån här frågeställning är det många saker att tänka på och vissa får man anta gå om det nu inte är någon dramatisk skillnad i fjädringsväg. Kollar man på ride-heighten på bilen nu så finns det bevisligen massor av höjd kvar uppåt om man jämför med en original M3:a
_________________ Fredrik Boivie
||||||||
|
Re:
jo jag vet, men ville bara klargöra så det inte blir några missförstånd
jodå, ser ut att det finns massor av spel kvar där. No hard feelings!
_________________ A l e x l i n d a h l |
||||||||
|
Re:
Jag kör mer enlig denna..... om det fungerar skruva då genast sönder det för att kolla varför
_________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||||
|
Re:
Jo jag vet men det straffade sig oxå en del gånger 08/09 eller...
Skruva banåkabil
|
2 besök senaste veckan (7128 totalt) |