Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Svarva bussningar, vilket material?
5 besök senaste veckan (10375 totalt)
StefanL
Stockholm
Här sen Apr 2007

Trådstartare

Ska svarva till lite nya bussningar till bilen i vinter och tänkte köpa material på längd, men har inte fått grepp om alla olika material som används...

Jag vill helst inte använda delrin som verkar lite för stumt och hårt. Vad finns det för alternativ till detta som är lite mjukare, men ändå med bra egenskaper?

Som det är nu har jag redan färdiga bussningar i polyurethan, ganska lagom för den applikation som är aktuell. Men poly verkar finnas i många olika kvaliteter och hårdheter vilket inte förenklar direkt...

Vad finns mer? Nylon?

Finns det handlare som lagerför dessa grejer i stockholmsområdet?

/Stefan

Opel GT -69
Citera
Peter_1982
Ljungby
Här sen Jan 2006

Det knepiga är att ju mjukare material desto svårare är det att svarva i.
Man kan frysa ner mjuka material och svarva/slipa dem, men det är ju lite bökigt också.

Delrin är som sagt stenhård. Aningens mjukare är standardvarianten av nylon.

Nåt som jag kört endel bussningar i är nåt som kallas Robalon (handelsnamn).

http://www.cbab.se/?id=21281&productgroup=1536&prodgroupname=R . . . .

Jag ringde till Christian Berner och pratade med en teknisk säljare och beskrev ungefär som du, jag ville ha nåt hårt och slitstarkt, men samtidigt inte STENhårt.

Nackdelen är att det var 2-3 gånger dyrare än nylon/delrin, men sånt är livet.

CBAB säljer nog inte till privatpersoner, men du har kanske någon firma som det kan köpas genom...

Stockholm
Här sen Apr 2007

Trådstartare
Tack för svaret. Robalon låter fint, men kanske inte det lättaste att få tag på som du säger.

Men vanlig nylon då, hur får man enklast tag på det, och hur är hårdheten? Går det att använda i bilar som ska gå på gatan?

/Stefan

Opel GT -69
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004

jag köpte plast till bussningar i metervara på momentum för ca 10 år sedan. minns varken pris eller modell. Men det blir ju hursomhelst ordentligt mycket billigare än köpa färdiga bussningar.

/Benny

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, cfmoto 450MT
Citera
a.johnsson
Helsingborg
Här sen Feb 2009

Lite tips när det gäller plast och svarvning. Det som man kallar Delrin (POM, acetalplast) är ett material som är "idiotsäkert" att svarva i då det ger korta spånor, sega material som t.ex Robalon som Christian Berner har agentur på i Sverige ger långa spånor = "svårare" att svarva i. Robalon har blivit känt inom pappersindustrin pga av att den har höga slitegenskaper, tillverkare är det tyska företaget Röchling Leripa (ligger dock i Österrike). Ekvivalenta material till Robalon är Polyeten 1000 regenerat med molybdendisulfid (mos2), finns en uppsjö andra producenter. Polyeten tillhör gruppen "olefiner" och är i sig redan en fet plast, tycker ej det är nödvändigt med mos2 till bussningar. Brorsan åker med Delrin-bussningar (material: Sustarin) till motorn och växellåda, medan jag valde Polyamid 6 (Sustamid) dvs. nylon. Även Mats & Mia på Snowdragon åker med nylonkuddar i Ercup, har fått för mig att dom är väldigt nöjda också. När det gäller både POM och PA 6 så letar sig allt ljud upp i kupén då de är lite hårdare material. PA 6 är ett material som tar upp stora laster och är inte så anvisningskänsligt som POM är. PA 6 används t.ex till linhjul, kugghjul och just bussningar.

När det gäller material uppe i Stockholm så kan du kolla med Jan o Mattson. http://www.janomattsson.se/
Skulle dock tro att dom har minimi ordervärde för att kunna handla som privatperson, alternativ kan vara Metallcenter, dock ej i närheten av Jan o Mattssons kunnande.

Lycka till med bussningarna!

Kolla våra evenemang på http://www.bmwcs.com/syd
Citera
Franzén
Rävlanda
Här sen Feb 2006

om man nu inte vill utbilda sig till materialkännare eller metallurg för att få till ett bussningskit till sin räserbil så kan jag av erfarenhet rekommendera Delrin eller Acetalplast POM C.

Jag kör med detta material i min bruksbil, en BMW E30 Touring från 1989 och visst hörs det lite transmissionsljud, men på en racebil... vad hörs inte där?

Denna typen av plast förbinder alla ingående delar till mer eller mindre mekanisk stumhet.

Man kan med lite klurighet tillverka egna "ledlager" av plast och en stålhylsa.

Det finns en kakafonisk uppsjö av olika plaster och polyurethaner att välja mellan.
Men som sagt, innan du har dina bussningar på bilen är du 65 och professor i teknisk plast om man skall gräva ner sig i ämnet "vilket är bäst".

320i Coupé -80 Hennarot
Citera
hauge
Eslöv
Här sen Apr 2006

"PA 6 används t.ex till linhjul, kugghjul och just bussningar. "

POM används till samma saker. Funderar dock .. Är inte PA bra på att ta upp fukt ? .. Om så torde lagren svälla lite, beroende på fuktigheten med de komplikationer det kan medföra.

"Delrin eller Acetalplast POM C" ..delrin är väl också POM.

Ja, POM är en trevlig plast att svarva. Med skarpa skär kan man få till förvånansvärt tajta toleranser(100-delar), så länge man inte har för stort utligg/för klena dimensioner. Med slöa skär så trycks den gärna ihop lite av skäret. Den är inte speicellt kinkig dock.
Ett liiitet frågetecken är att det eventuellt kan krypa lite av sig självt. Vi råkade ut för det på företaget med linhjul. När de kom ut från maskinen så var det lagom presspassning för kullagrena som skulle tryckas dit, men dagen efter så trillade kullagrena ut. Var väl iof inget större problem.. bara att göra hålet några hundradelar mindre nästa gång och de där lagrena trillade ut fick ett större lager (och motsvarande hål)

Tokholm
Här sen Jan 2003

Re: Svarva bussningar, vilket material?

StefanL skrev:
...Finns det handlare som lagerför dessa grejer i stockholmsområdet?...

Jag har handlat en del plast hos Metallvaruhuset (jag tror att de bytt namn till Tibnor) Lunda industriområde, korsningen Fagerstagatan/Finspångsgatan.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Franzén
Rävlanda
Här sen Feb 2006

Re:

hauge skrev:
"
"Delrin eller Acetalplast POM C" ..delrin är väl också POM.

Delrin är inget material, det är ett varumärke som ägs av Dupont.

Men"vi" säger delrin för att alla vet vad det är.

320i Coupé -80 Hennarot
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Re:

eller för att vi inte klarar att säga polyoximetylen utan att

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

ice skrev:
eller för att vi inte klarar att säga polyoximetylen utan att
Även om det är det naturligaste språk i världen (polyformaldehyd fungerar också, men syftar oftast på annan användning) så kommer ingen leverantör att fatta vad du menar. Tradenames är ju ett trevligt sätt att förekla hanteringen.
Att Dupont har en hel drös med tradenames som blivit allmänngods är ju ett problem för dem. Jag tror att du måste upp i rejäl storlek med din marknadsföring innan du får advokatbesök för att ha använt Delrin, Teflon, Nylon etc etc. Men PTFE, POM, etc är ju "safe" att använda.

Kopplat lite till "Gjuta Bussningar"-tråden, undrar vilket som är "effektivast" under förutsättning att man har ett bussningsset framför sig att kopiera, att göra formar och gjuta eller mäta och svarva?
Har man bara måtten så är det nog snabbare att svarva, eftersom det då inte finns nåt jättelätt sätt att göra formar (fräsa formar kanske?).
Ska man bara göra ett set (där bussningarna är ganska olika varandra) så är nog svarvning lämpligt. Har man 22 bussningar som ska göras tvådelade och endast i tre olika mått så kan det ju vara effektivare at göra formar och gjuta (detta om Shore 90A räcker).

Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004

ang vad jag använde för plast, jag hittade en gammalt inlägg jag gjort på alfa klubbens gamla /gamla hemsida år 2000

1 meter Andramid HPE rundstång 560:-

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, cfmoto 450MT
Citera
Skruva banåkabil
5 besök senaste veckan (10375 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande