| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Är min bil för låg eller är fjädrarna för mjuka?
|
2 besök senaste veckan (7128 totalt) |
|
Re:
Japp sånt är livet även Murphy är en nyfiken rackare & har gillat mitt garage av nån anledning Men hellre bita ihop än att bryta ihop
Mao full fart mot 2010
_________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||
|
Re:
Japp så är det det har jag testat
_________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||
|
Re:
Jag håller faktiskt med, MEN jag har farit med lite med osanning när jag säger att detta inte har orsakat något problem för mig
När jag körde i karusellen i år hörde jag ett dovt dunkade från höger bak (vänsterkurva) i sista delen av karusellen (mest fart) när däcket åkte över kanten mellan betongplattorna.. Jag har inte hunnit kontrollera riktigt vad det berodde på, men en hypotes är att den slog i bumpstoppen på bakre dämparen... Och om så var fallet vill jag fixa det! och då alltså genom höjning eller hårdare fjädrar eller vad jag/vi kommer fram till... Eller hur blir det?; om det var bumpstoppet som lät har det väl ingen betydelse hur hög jag gör bilen eftersom då har väl fjädern ändå pressats ihop helt? Men om det istället var däcket som for upp i hjulhuset skulle det kunna hjälpa?
Annat än det ovan har jag inte märkt av - jag har bara sett på bilder att bilen verkar vilja vara en osthyvel i kurvor
Det vore intressant att veta hur hög din bil är Magnus - har du möjlighet att någon gång framöver mäta fram och bak vid hjulen hur långt det är från nedre delen av karossen ner till marken? Det vore kiiing
|
||||||
|
Tjenna Jim
Som en liten jämförelse är har jag 100nm fram och 70nm bak (bak säger inte så mycket då vi har olika utväxlingsförhållande där) Det lilla jag har labbat med min bil är att hur "styv/hård" den känns är mycket upp till dämparna (hur hårt de är ställda).... skulle dock tippa på att lite mer höjd är bra för ringen _________________ Fredrik Larsson M3-88 Z3M Coupe-99
|
||||||
|
Re:
Utv förhållandet bak skiljer väldigt lite då du har en E30 typ av bakvagn på din Z3:a E30 wheel rate 0.45 E36 wheel rate 0,46 Fram har ni samma 0,88 _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||
|
Re:
Tja Fredrik! Det kan ligga något i det du säger om dämparna. Jag provade maxinställningen på dämparna under sista dagen jag var där o minns att den kändes klart hårdare... Nu vet jag ju tyvärr inte om de där bilderna togs efter eller före jag ställde om dämparna, men det kan ju ha hjälpt mot lutandet! Det absolust SISTA jag tänkte när jag åkte med dig i somras var att bilen var för mjuk och eftersom du inte hade jättemycket hårdare fjädrar än jag (dock lättare bil) kommer jag nog inte byta ut dem mot hårdare som första försök iaf.
|
||||||
|
Re:
Fast när han kör med mjukare fjäder bak måste han ju ha fjädern på coilover platsen? _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||
Dämpar hjälp till, svar ja. Men bra under in KORT tid. Så mao bilen kommer kränga/fjädra presis lika mycket. _________________ Johan Sjölinder |
||||||
|
Re:
om bilen går mot bumpstoppet i en av världens konstigaste kurvor (och i princip bara där) så är det väl inget problem, egentligen? Bumpstopp är ju till för att användas (fast inte så ofta, såklart ).
_________________ -- |
||||||
|
Re:
Haha! Det har du rätt i Äh jag har väl i stort sett bestämt mig nu för att köra vidare på samma fjädrar, höja bilen (måste kolla upp hur mycket), lätta bilen. Sedan får jag väl utröna lite under nästa säsong om jag behöver göra något mer... |
||||||
|
Re:
Haha sämsta förslaget hittills!!!
|
||||||
|
Re:
Been there done that
|
||||||
|
Re:
Det stämmer.... åker coilovers bak. _________________ Fredrik Larsson M3-88 Z3M Coupe-99
|
||||||
|
Jag skulle inte göra något bara för karusellens skull.
Det blir enormt med kompression där och var och varannan bil bottnar eller kör på bump stops. _________________ Micke Bergman Alfetta GTV 2.0 - Roadsport Alfa 75 TS - Endurance 164 Q4 - Till salu GTj - Project 7xx |
||||||
|
Re:
1: Fjädern bak sitter en bit in på länkarmen på BMW E36 så i grova drag kan du räkna på halva fjäderkraften mot fram. 2: Hjulvinklarna bör justeras vi sänkning. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||
|
Tack för förklaringen, till o med en idiot som jag förstod det där
Fråga nr tänkte jag mest på går det ställa hjulvinklarna korrekt oavsett hur lågt bilen sänks. Tyckte att det borde bli ganska fel när den sänks för mycket.
_________________ Robert Pettersson |
||||||
|
Re:
Byter man till justerbara stag bak och fjäderbenslagringar så går det fint att justera till. Däremot kan RC hamna under marknivån om man sänker mycket utan att kompensera RC. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Är min bil för låg eller är fjädrarna för mjuka?
|
2 besök senaste veckan (7128 totalt) |