| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
SÄLJES
Köpes Hubbar
|
5613 besök totalt |
|
Köpes Hubbar
Söker hubb/hubbar till en fälg som har 70mm i centrumhål.Någon som kan tipsa/bild på några som man ev kan låna för att göra en kopia.Mina fälgar har suttit på en Opel calibra DTM som kekke rosberg har kört.
_________________ Joachim Sundqvist |
||
|
Måste den se ut just så ?
Den här varianten är mycket enklare att tillverka. Bulten och muttern är från någon buss. Brickan utanför fälgen är samma som Porsche. Fördelen är ju att bult och mutter kan bytas...vid skador.
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
|
Re:
Det är inte mina fälgar. Dom sitter på en BMW e46 GTR, som jag varit mek på. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
|
Vad säger de som kan bygga om min tanke att tillverka adaptern av 2 delar.
Blir det inte lika bra samt byggtekniskt billigare/lättare att först svarva (metervis) alurör med lagom jänga. Sedan tillverka själva adaptern av tunnare gods (alu ju) och jänga mitthålet. Bussmutteralternativet är inte dåligt heller. Behöver 12 st och tycker att BBS (4 st) och OZ (8 st) hade lite olika dimensioner. Tex SCC har ju färdiga centrumadaptrar att köpa men de kostar mer än mina fälgar http://www.spurverbreiterung.de./ind Sedan har Toora fälgar med centrumadaptrar men ingen vill veta vad adaptrarna väger.
om någon har muttrar över eller kan tillverka billigt en sats så intresserar det. _________________ Micke Bergman Alfetta GTV 2.0 - Roadsport Alfa 75 TS - Endurance 164 Q4 - Till salu GTj - Project 7xx |
||
|
Re:
Det ser väl bra ut....förutom att "piggarna är frästa. Det är en fruktansvärd påfrestning på piggarn...om det nu är tävling vi pratar om. För gata kommer det att duga. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
|
Re:
Nja, några små missar där... Till att börja med är nog inte aluminium något lämpligt material, de som satt på DTM-bilar och liknande var gjorda av titan, ett betydligt starkare (och dyrare) material. Att göra adaptern i två delar på det sättet innebär enorma påfrestningar på svetsen och även materialet runt omkring och om det skulle brista tappar du ju hjulet... INTE BRA!!!! När det sen gäller "Butterfly"s idé med dragbult typ M22 eller liknande med bricka (används ju bla av Porsche på GT3) är det ju en något enklare adapter att tillverka, dock ser en fälg gjrd för denna typ av bult annorlunda ut. Den har ingen stor mutterkona utan isället en fas som brickan centrerar i. Skall du använda den typen av låsning på dina fälgar får du antingen svarva koniska brickor eller bearbeta fälgen. Hur det funkar med koniska brickor är dock något som man bör fundera över med tanke på de krafter som förbandet trots allt utsätts för. Vidare är fälgar avsedda att monteras med dragbult försedda med en centrumstyrning mot navet som inte finns på fälgar avsedda för stor centrumbult, de centreras av den stora mutterns kona... Slutligen så glöm inte bort att offseten på fälgarna i förhållande till bilen skall anpassas till varandra, detta avgör ju hur tjocka spacerplattor du kan ha. Ju tjockare desto lättare att tillverka... Sen har du också centrumhålet som fälgen skall styra på... finns en del att tänka på
Usch vad jag låter negativ är verkligen inte meningen att avskräcka från sådana här projekt, men tänk er för så att det blir rätt bara... Mycket bättre att tänka innan än efter....
Jag har ju haft ett antal olika racerbilar med centrumbult genom åren och svarar gärna på frågor och tipsar om tillverkning... Inte alltid billigt, men bra... Tobbe 0707-200370 _________________ Tobbe Sällfors BMW 2002, Grupp 2 Nürburgring Nordschleife: 9.11 |
||
![]() |
SÄLJES
Köpes Hubbar
|
5613 besök totalt |