| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Ljuddämparfråga
|
1014 besök totalt |
|
Ljuddämparfråga
om man går upp i dimension från ex. 50 till 60 mm:s rör blir bilen tystare då? Med tanke på att hastigheten sjunker och arean i röret ökar så borde det väl bli så, eller? |
||||
|
|
||||
|
Du tänker rätt fast det blir fel ändå. Ja om du ser på ett fritt flöde ut ur ett rakt rör så blir det tystare med det grova då hastighetsskillnaden mellan gasen i röret o utanför blir mindre.
Men eftersom det är en massa tryckvariationer och pulser i avgaset så blir det sämre med ett grovt rör i alla fall _________________ Mats Andersen |
||||
|
|
||||
|
Re:
Jag har ofta fört fram att större diameter ger tystare ljud, men det beror på själva ljuddämparen, den får nämligen en större dämparea med ökad diameter. Men förutsättningen är förståss att ytterdiametern följer med upp så inte dämpmaterialvolymen minskar utan i stället ökar. Annars ger stor diameter stuprörsljud som kan ge tråkiga effekter i de lägre frekvensområdena. En dämpare mitt på ett långt rör är därför bra samt en absolut längst bak. Det släcker mycket "eko". Kolla min dämpare på www.hemipanter.se den är 350 mm i diameter invändigt och sanslöst tyst. Långt ned på sidan. mvh Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Ljuddämparfråga
|
1014 besök totalt |