Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 911 (-68 / 964 TURBO) "Film med lite ljud" | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (20576 totalt) |
Så då var det dags att lägga upp nyförvärvet efter Turbo BMW:n
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=48955&highlight= Bilen är en 911s -68 från början, ombyggd till 964 Turbokaross Motor: Porsche 993 3.6L motor från -95 Motorstyrningen från Cartronic motorsport Rostfritt avgassystem utan katalysator Frontmonterad oljekylare från Setrab Växellåda/Koppling: 915 låda med Weltmeister shortshift "Fjäderbelastade" växellägen Förstärkt diffhus med stålskiva Sachs sinterlamell, mycket lätt svänghjul Kaross: Bilen är turbobreddad i plåt bak Framskärmar och huv av glasfiber/kevlar Heigo full bur 3.8 RS vinge Chassie: 19mm stavar fram, 29mm bak Turbo styrstag Bilstein dämpare ombyggda av Sellholm Nya Polygrafit bussningar i fram och bakvagn Polyuretan bussningar till krängarna Bromsar/Hjul: 993 turbobromsar big red runt om med blåa Pagidbelägg Sellholm hydraulisk handbroms 8x18" 225/40 Yokohama A048 10x18" 285/30 Yokohama A048 Gamla bilder som den såg ut när den införskaffades: _________________ Nu: Porsche 996 GT3 Mk1 Tidigare: Porsche 911 (965 Turbo) BMW Alpina B6 3,5+TURBO =541hk! Christian & Mikael Kascha |
||
Här är några bilder med nya 18":arna med A048:orna
Bakfälgarna behöver dock komma in en bit... _________________ Nu: Porsche 996 GT3 Mk1 Tidigare: Porsche 911 (965 Turbo) BMW Alpina B6 3,5+TURBO =541hk! Christian & Mikael Kascha |
||
Va roligt att ni köpte en Porsche till slut Eran fars stora samtalsämne när han jobbade med mig. Fick mig en liten åktur i erat fina nya monster när jag hälsade på honom för ett tag sedan Gick ju riktigt fint!! Visst måste den vara ombyggd till långa hjulbasen också, var väl SWB till och med -68 annars.
Mvh Rickard _________________ Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116 VW DH Bay 1978 2000cc Turbo VW Westfalia 1974 Campmobile VW Golf MK1 1983 1600cc VW ID4 |
||
Tjena, Rickard !
Jo farsan var minst sagt nöjd att vi till slut köpte en 911. Nu ska den bara fixas lite. Förresten har du bytt innertak på din eller kanske nån annan bil, är det svårt ? H, Micke _________________ Nu: Porsche 996 GT3 Mk1 Tidigare: Porsche 911 (965 Turbo) BMW Alpina B6 3,5+TURBO =541hk! Christian & Mikael Kascha |
||
nja, gjorde det i en gammal bubbla en gång, ganska tidsödande, för man måste var väldigt noga. Finns beskrivet i den bra boken "101 Projects for Your Porsche 911", ISBN nr 0-7603-0853-5
http://www.adlibris.com/se/product.a Finns nog säkert en hel del tips på http://forums.pelicanparts.com/ eller http://www.ddk-online.com/phpBB2/ind Lycka till _________________ Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116 VW DH Bay 1978 2000cc Turbo VW Westfalia 1974 Campmobile VW Golf MK1 1983 1600cc VW ID4 |
||
Är i farten att köpa diffbroms till bilen.
Någon som har erfarenheter, vad ska man välja lamelldiff eller quaife (torsen) diff? Finns det för/nackdelar med det på bana? Lådan är en 915 låda... Kommer den bli svår körd med diffbroms? _________________ Nu: Porsche 996 GT3 Mk1 Tidigare: Porsche 911 (965 Turbo) BMW Alpina B6 3,5+TURBO =541hk! Christian & Mikael Kascha |
||
Har kikat lite eftersom jag samma diff min kärra. Det som verkar vara skapligt prisvärt är Gripper (lamell) och quaife, frågan är hur mycket service en lamelldiff som grippers behöver? Sånt kan ju vara tråkigt att hålla på med, i synnerhet din bil som har lite pulver.
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
Jag tycker inte att en 911 blir svårkörd med diffbroms utan ser det mer eller mindre som ett måste för att få bra tryck ur svängarna annars riskerar du ju att innerdäcket spinner och du får dålig speed ur svängarna. Sen är jag nog inte rätt person att svara på om du skall ha lemelldiff eller torsen men en Quaife lär väl vara det billigaste alternativet.. Ett tips är att snacka med Levin Motorsport om vad som blir bäste i en 915 låda _________________ Magnus Svensson PCSR #8811 | 993 räääser Badanka Edt |
||
Dags för en liten update vad som skett under årets mörka månader...
Så här såg inredningen ut innan, plåtrent och alu Urplockat Baksäte kläs med tyg Ny tillverkade dörrsidor också Känns lite mer ombonat och inte så burkit med lite mer tyg _________________ Nu: Porsche 996 GT3 Mk1 Tidigare: Porsche 911 (965 Turbo) BMW Alpina B6 3,5+TURBO =541hk! Christian & Mikael Kascha |
||
Så här blev lösningen för att få ner slutrören lite lägre samt att dom ska bytas ut...
Gamla slutrören _________________ Nu: Porsche 996 GT3 Mk1 Tidigare: Porsche 911 (965 Turbo) BMW Alpina B6 3,5+TURBO =541hk! Christian & Mikael Kascha |
||
Då 993 clubsport vingen inte passar helt perfekt utan modifieringar i luckan så införskaffades en RS 3.8 vinge igår
Sparar en del vikt med nya vingen med, väger bara 8kg mot cirka 20kg _________________ Nu: Porsche 996 GT3 Mk1 Tidigare: Porsche 911 (965 Turbo) BMW Alpina B6 3,5+TURBO =541hk! Christian & Mikael Kascha |
||
Snygg vinge! Ser lite smidigare och snyggare ut än den gamla tycker jag... även om den gamla är rejsig så blir det som en stor klump på motorluckan.
Även inredningen är kanon! Hade man själv fått göra om en bil som man ville så hade den följt samma recept som din... rejsigt yttre och bur men ändå lite ombonat med tyg. _________________ David Olsson Lotus Elise SC |
||
Tyget är vanligt högtalartyg som finns på bilstereo firmor... _________________ Nu: Porsche 996 GT3 Mk1 Tidigare: Porsche 911 (965 Turbo) BMW Alpina B6 3,5+TURBO =541hk! Christian & Mikael Kascha |
||
Tjena grabbs där e ni ju, den vingen blev ju riktigt schysst. Har ni måtten på dom där 12.9 bultarna kan nog fixa om det funkar med vanlig insex skalle.
_________________ Mvh Johan Andersson Skoda Octavio RS II 2.0 TDI Combi Familjeräser med 200HK/430NM |
||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 911 (-68 / 964 TURBO) "Film med lite ljud" | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (20576 totalt) |