Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
bredda framvagnen.
1 besök senaste veckan (6507 totalt)
knotan
Åby
Här sen Feb 2006

Trådstartare
bredda framvagnen.

är så att jag monterat en betydligt bredare bakvagn än bilen har orginal.
och breddat karossen , obejket i fråga är en volvo 360

ska även byta från 4 bult till 5bult så det stämmer med baken.

kommer använda orignal framvagnsbalk som förstärks lite.
orginal styrväxel kommer användas.

tänkte montera fjä'derben från en volvo 940 för få lite grövre saker å bättre bromsar.

har fbyggt nya länkarmar som är drygt 42mm längre , infästningarna är dock samma som orginal sen måste jag ju såklart förlänga styrstagen motsvarande mycket,. då blir framvagn å bakvagn med hjulen monterade på spacers (för att få frigång med fälgarna mot fjäderbenstorenen) nästan exakt lika breda.

frågan är då kan man bygga så pass enkelt eller kan det bli problem med geometrin????

kommer även att flytta ut centrum på stötdämparen i ovankant, blir ställbart där uppe för å kunna justera camber.

som i ser så är ju detta fjäderbenet något längre oxå

och här är plattorna till övre fästen.

kommer bygga ett fjäderbenstag mellan fjädenbenen med ett vantskruv å mitten för å kunna justera camber. sen låser man ju med bularna som vanligt.

Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005

Det ser lite klent ut på bilden, länkarmen dvs
Finns lite trådar här hur folk har gjort och lite ritningar.

Jag antar att det är som på 740 dvs en länkarm som casterstaget sitter i.

Du kan ju bygga rätt enkelt en sådan med kulleder så det blir justerbart.

Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

I princip kan man göra sådär (i alla fall med hyfsad funktion). Det jag tycker att man ska tänka på är att casterstaget (det som går bakåt från bärarmen mot karossen) bör sitta så nära spindelleden som möjligt, för att minska böjande momentet på bärarmen när du bromsar. Sitter den längre in kan bärarmen behöva vara grövre sista biten ut mot spindelleden.

När man flyttar (ut eller in) fjäderbenet i överkant kan det påverka bump steer, det får du kolla. Enklast med laserpekare på bromsskivan och så hissar du fjädringen genom fjädringsvägen (utan fjäder monterad).

Ackerman kommer bli lite tokig men det har inte så stor betydelse i praktiken.

/Gustaf

Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006

Trådstartare
vill undvika uniballs å annat lyx för att hålla ned priset så mycket som möjligt
den 30x30x4 profilen som sitter nu är betydligt grövre än den bockade 2mm plåten som satt där orginal

hela framvagnsbalken är med i falsad 2-3m plåt , den fjädrar nästan 2-3mm i sej orginal tack vare usel konstruktion med falsad och enbart punktsvetsad konstruktion (holländrana kännde väll att det va ett bra ställe att spara vikt )

nu är visserligen framvagnsbalken förstärkt vid länkarmsinfästningar,
syns lite dåligt på bilden men.

längst in vid främmre infästningen så är det orginal bussning/plåt som sitter sen utefter det sitter profilen svetsad.
tanken med det är att ifall jag kör i så ska länkarmen ge sej istället för framvagnen, vet inte om detta är rätt sätt å tänkta men en ny länkarm är ju ändå lättare att byta än hela framvagnen.
dessutom komer bilen väga en hel del mindre än orginal.
oreginal runt 1150 lr nått tror jag, kommer banta minst2-300 kilo därifrån

är som jag skrivit i mina andra trådar ingen superbil jag bygger, det kostar pengar å tar tid utan att bygga helt optimalt ändå tyvär

ville bara kolla så det inte va helt åt helvet, nån menade på att jag troligen inte skulle kunna köra alls för det skulle bli alldeles för mycket bumpsteer, men jag kan inte förstå varför det skulle bli det. iom jag flyttat ut både p-änden och hjulcentrum lika långt, ända jag inte flyttar ut lika mycket är stötdämparens överkant , där kommer nya centrumet med justerspåren ligga något längre in för att få en bättre utgångspunkt att kunna justera camber.

knotan
Åby
Här sen Feb 2006

Trådstartare
sen kan jag hålla med om som flera påpekat på bilder på nätet att allt ser väldigt klent ut, men dte är bara en "synvilla"
när man ser det i verkligheten är allt mycket mer kompakt, bilen är ju jätteliten om man jämnför med en 240 eller 740 tex där delarna normalt sett hör hemma, och defenetivt mycket grövre än orginal.

som en sån sak med bakvagnsinfästningar sitter det mesta orginal med m10 bult på 360in, dem ställen har jag borrat upp å förstärkt plåten vid fästpunkter å använder numera m14 eller tom m20 på vissa ställen thumbs up
länkarmar orginal på en 940 (bak)tex är väll i falsad och punktsvetad 3mm plåt. nu är det länkarmar i sömlösa 45mm rör med 4mm gods, å bussningar i nylon/dilrin å liknande material,

knotan
Åby
Här sen Feb 2006

Trådstartare
har glömt uppdatera, men så här blev det iallafall.

har bytt styrstag till andra som är lika mycket längre som nya länkarmarna.

vinkeln är nästan identisk på länkarm som på stystag vilket borde funka bra???

nu sitter även kränghämmare från en 940 på plats.

therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Det är ju svårt att se vinklar på bild men jag tror att du kommer att uppleva viss bump steer. Du bör nog mäta upp hur mycket, innan du gör "klart".

Vinkeln på styrstag/bärarm felar kanske inte så mycket men av bilderna som ligger på sävarturbo att döma har du också ledpunkten för bärarmen betydligt längre ut än styrväxelns ledpunkter (om bilderna är tagna med styrningen centrerad).

Men mät upp bump steer med en laserpekare eller nåt innan du gör mer.

/Gustaf

Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006

Trådstartare
styrväxeln och länkarmsinfästningar är samma som orginal, så jag tror inte det ska påverkas negativt mot orginal???
dvs avståndet mellan innre styrstag/kulled är samma som innre länkarmsinfästning.

med bumpsteer antar jag att det menas att ifall jag vrider ratten max vänster så kommer alltås tex vänster hjul peka 30 grader åt vänster medans högerhjulet bara 25 grader????

eller är bumpsteer att ena hjulets styrvinkel ändras av att bilen höjs/sänks i stötdämparen??

tex att vid ett flyg så skulle hjulen få en något toe out vinkel medans vid landningen få toe in , även fast man stillastående har vinklarna "noll"

ursäkta alla newbi frågorna, har som sagt inte lagt nån energi i liknande saker tidigar

Michael Karpers
Täby, Stockholm
Här sen Aug 2006

Re:

knotan skrev:

Bumpsteer:
tex att vid ett flyg så skulle hjulen få en något toe out vinkel medans vid landningen få toe in , även fast man stillastående har vinklarna "noll"

Helt rätt!

/MK

Väghållningsböcker och Videokurser!
www.speedlabacademy.se
http://instagram.com/speedlabracing
https://www.youtube.com/SpeedlabRacing
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005

Hur sitter casterstaget fast, är det en plåt under som är svetsad?

Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006

Trådstartare
Re:

Nikel skrev:
Hur sitter casterstaget fast, är det en plåt under som är svetsad?

ja det sitter en plåt svetsad under länkarmsprofilen.

den ser du på den här bilden.
http://upload.projekteffekt.se/_dok/_Knotan/_360/framlankarm1.JPG

Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003

Hade det inte varit bättre att svetsa fästplåten på ovansidan av bärarmen istället för på undersidan?

Guson

Åby
Här sen Feb 2006

Trådstartare
Re:

Guson skrev:
Hade det inte varit bättre att svetsa fästplåten på ovansidan av bärarmen istället för på undersidan?

Guson

då hade det blirvit lite anorlunda vinkel på casterstaget. nu sitter det i samma vinkel som det gjorde orginal... ska jag sänka bilen mer så lär det bli ännu mer fel vinkel jämnfört mot orginal.

Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005

Re:

knotan skrev:
Guson skrev:

Guson

då hade det blirvit lite anorlunda vinkel på casterstaget. nu sitter det i samma vinkel som det gjorde orginal... ska jag sänka bilen mer så lär det bli ännu mer fel vinkel jämnfört mot orginal.

Du kunde bockat plåten och svetsad den i sidan på länkarmen, för jag tycker det där ser lite hälsovådligt ut.
När du bromsar kommer all kraft läggas på dina bultar. Jag skulle försökt hitta en bättre lösning.

om vinkeln skulle bli lite fel så är det bättre än att bultarna går av vid inbromsningen efter anderstorps raka.

Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006

Trådstartare
trro inte det är nån fara bultarna plötsligt skulle gå av, är lätt å bta till grövre bult om det nu skulle bli tendenser till att dem verkar böjja sej.
men för säkerhets skull kunde ska jag ta å svetsa fast ett "stopp" på kasterstaget som avlastar den bakre bulten vid inbromsning.

Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003

Svetsa dit ett par rör som skruvarna går igenom. Då får du en plan yta under casterstaget som skruven spänner mot.

Skruva banåkabil
bredda framvagnen.
1 besök senaste veckan (6507 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande