| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Vilka fjädrar ska jag ha?
|
9407 besök totalt |
|
Vilka fjädrar ska jag ha?
Opel kadett c ca 1000kg ca 600 fram 400 bak volvodrivlina hellre bra på bana o lite hård på gatan. Har läst massa trådar här och fattar inte hur jag ska kunna välja fjäder på roadster.se till Gaz-coilisar till bakaxeln.
Lite mer ingående data: B230ft ca 150kg motor sitter med ettans cylinder framför framhjulens centrum. Original dubbel a-arms framvagn, bakaxeln 240 original gjutjärnsklump 1031:a trelänksupphängd med panhardstag. coilisarna sitter direkt på axeln så ingen utväxling på dem. |
||
|
|
||
|
|
||
|
Ja du... tack så mycket för att du vill o försöker hjälpa mig men då framfjädringen inte heller finns i dagsläget så blir det svårt att säga det.
På GAZ hemsida finns det ställbara ersättningsdämpare till originalframvagnen för en riktigt bra peng, så såna blir det nog. Framfjädern idagsläget är en kapad (ca 2 varv) originalfjäder som var mjuk redan med 1200-motorn på 75 kg. Sen har jag en helt ny jamex sänkningssats liggandes. Framfjädern till den satsen är: 24cm lång, 115mm yd, 13,75mm tråddiameter. 6,6 varv De är rakt avkapade inte "fasade" alltså finns det en försänkning i fjäderskålen där änden ska sitta. Sista varvet på båda sidor är tillplattade. Märkta med 100107 10/05 (ev tillverknings vecka + år?)
Bild på framvagnen Bakfjädern är 28cm lång (lös) 125mm ytterdiameter 12,5mm tråddiameter 7 varv. Märkta med 100108 30/05. den kommer inte att användas då jag ska ha coilisar istället. bakfjädern sitter original i en skål påsvetsad framför axelröret så det blir väl något lite utväxling på den.
orignalbakxeln inte min bil dock Bilen kommer inte att bruksbilsköras men skall klara gatkörning o bandagar. (jakten på heliga graal kanske )
Jamex fjädrarna |
||
|
Ta och mät lite så kan vi nog uppskatt MR(utväxlinengen) någulinda bra.
a----b------c a=ytterkulbult b=cetrum på fjädern c=bärarmsinfästing i karrosen ac=??? bc=??? EDIT: se https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php "Fjäderkonstant " Så kan du räkna ut fjäderkonstanet. _________________ Johan Sjölinder |
||
|
a-c=29cm
b-c=16,5cm Framfjäder enligt excelark: 67,5N/mm,6.88kg/mm eller 386lbs/in Bakfjäder enligt excelark: 31,2N/mm, 3,18kgmm eller 178lbs/in om man räknar likadant i bak så blir det A=centrum bakaxel B= centrum fjäder C=bärarmsfäste i karossen? A-C ca 610mm B-C ca 500mm |
||
|
MR fram
16,5/29 -->0,57 Ca vad jag kom fram till genom att mäta på bilden. Bak: Behöver en bättre bild för att se. Men 500/610->082 Fram på hjul ger 0,57^2*67,5 -> 21,9N/mm Bak 0,82^2*31,2 -> 21N/mm om det stämmer är den för hård bak kontra fram. Eller för mjuk fram om du så vill
Tumme pekfinger så behövse det rätt mycket framfjäder ca ca ca ca ca190-250N/mm Bak med MR=1 ger ca 20-30N/mm fjäder. Fram skull jag försöka flytta ut fjädern/cioloveren så långt det går på bärarmen för att höja MR. _________________ Johan Sjölinder |
||
|
Tack för hjälpen
Nu ska man ju bara hitta fjädrar som passar då. Kollade i fjäderlistan här på forumet men hitta inga i den hårdhetsklassen alls ju. Den kraftigaste i den listan låg på 106N/mm. Hur mycket ändrar det sig om man tar bort några varv? Kan man kolla det i ditt excelark? |
||
|
Inte ens de feta diesel mercorna verka ha tillräckligt hårda fjädrar
på biltema i alla fall..
Är det till att leta på små transportbilar som gäller då? Typ iveco hiace transporter.. Förstår nu varför den nedre bärarmen är förstärkt på kadett rallye o gte med 1900-spisen hängandes i fram. |
||
|
Varför inte förstärka tornen och köra med coilovers fram också?
Det har jag gjort på en kadett som kördes i racing och det funkade kanon. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||
|
oxxå en ide, blir ju gynnsammare MR med och inte samma behov att förstärka nedre bärarmarna.
Såg att det finns droppade spindlar att köpa till pontiac fieron, fanns även rörbärarmar o PU-bussningar. Kanske vore nåt. |
||
|
Re:
Jag har åkt med i en kompis Kadett C med kapade SAAB 900 fjädrar fram och kapade Rekord fjädrar bak. Åkte med en hel dag på Kinnekulle, och det var bland det mest välbalanserade jag åkt i. Sitter en 2,4 liters CIH under huven, ungefär samma vikt som en Volvo rödblock. Jag kan fråga vad han har för dämpare och sånt vid tillfälle. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
|
Dude, ok tack
Fulmätt på bilden -->34/44 -->0,77 0,77^2-->ca 0,6 Tidigere(fjäder på undre bärarm) 0,57^2--> 0,34 Mao tumme pekfinger så behövs det ca ca ca 1/2 fjäderkonstaneten då, mao 90-120N/mm. _________________ Johan Sjölinder |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Vilka fjädrar ska jag ha?
|
9407 besök totalt |
