Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2985 besök totalt |
Porschemodell?
Nu ska ni få ett hedersamt uppdrag av en som tidigare bevisat sitt totala okunnande om Porschemodeller. Det är Porschen i bakgrundens fullständiga namn jag är ute efter. Det är en 911 turbo, mer vet jag inte. ![]() _________________ /Erik Petersson Cupra Leon ST VZ Extreme -25 |
||||
Dom är rätt ovanliga men karossen (exkl. fram och bakkjolen) är 930. 3.6 motor med singelturbo...dom heter 911 Turbo S 3.6 eller dylikt...det var i alla fall enda singelturbomodellen med 3.6 liters motor. Tillverkades runt 91-92 vill jag minnas. Får kolla upp det så jag inte svamlar...
_________________ G o r a n A m c o f f |
||||
|
||||
964 turbo 3.6 såldes mellan 93 och 94.
Många säger 94, men jag har ett faktablad från Porsche Center i Borås som är från 93. Jag tycker inte dom borde ha feltext på ett faktablad över nya modeller.... ![]() EDIT: Bad Boys filmen är från 1995. om någon undrar... _________________ //Tobias "LeWaN" Lewandovski Skoda Enyaq RS -24, VW Golf GLI Cab -85, Porsche 997 turbo cab -08 | PCS 7486 |
||||
Som redan konstaterats är det en 964 turbo 3.6. I filmen säger will smith "It's a limited edition". Här tror jag mycket förvirring uppstått. Jag tror att filmarna velat få publiken att tro att turbo 3.6:an i filmen är en 964 turbo S, vilken i princip är en lättviktare á la 964RS, fast med turbokaross och en 3.3 liters turbo med 380 hk. Denna modell byggdes 1992 i 81 exemplar, byggd av racingavdelningen. Ett mycket lömskt trick av manusförfattaren..... ![]() ![]() ![]() Lättaste sättet att se skillnad på en 964 turbo S och en turbo 3.6 är luftintag i skärmarna framför bakhjulen på turbo S. Bild på turbo S från inlägg ovan: ![]() Bild på turbo 3.6 från inlägg ovan: ![]() Jag kollade 911 Story och där nämns ingenting om någon modell som heter 930 turbo S 3.6, så jag, eller rättare sagt författaren till boken, Paul Frère, är rätt säker på att du svamlar! ![]() ![]() _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 ![]() PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||
Japp, håller oxo med om 964 turbo i någon tappning, tror dom kallas 965 oxo ibland, vet dock inte hur korrekt det är.
Däremot så tror inte att det är korrekt att kalla den 930. 930 i min värld är 3 och 3,3 liters 911 turbo 76-89. _________________ Pär Hylander |
||||
Daniel har prickat rätt. Notera också de olika vingarna. Bilen i filmen har den med gummibadkarskanten, vilket Turbo S inte har. Likaså har Turbo S fetare kjolpaket än övriga 964RS. |
||||
Helt rätt Pär, 964 turbo brukar kallas 965. Fast egentligen är 965 något annat, så jag föredrar att helt enkelt säga 964 turbo. 965 var ett projekt som lades ner. Modellen skulle delvis baseras på 959:an, en vidarutveckling av denna helt enkelt. _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 ![]() PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||
Jag kan mina 964:or, men i övrigt är jag rätt nollställd... ![]() _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 ![]() PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||
På 964 turbo forumen har den här filmen nagelfarits en del kan jag tillägga.
Grabbarna som inte har något annat att göra hävdar att det är minst två bilar som används i filmen. I öppningsscenen är det regisörens egen bil som används, den är med stor sannolikhet en förklädd 964 turbo 3.3l. I resten av filmen är det en 964 turbo 3.6l. Sen borde manusförfatter få Nobelpriset i litteratur för den här meningen i början av filmen. "This is not a car, it's a shiny dick and we are just the balls hangin on to it" Eller något sådant.. _________________ ![]() Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||
"This car aint nothin but a shiny dick with two chairs in it. I guess we the balls just dragging the fuck along" eg ska "This var aint" bytas mot "Its". Men annarrs fattar man inte citatet.. ;-) o detta utan att ha fuskat o kollat på filmen.. ![]() ![]() _________________ /Erik Petersson Cupra Leon ST VZ Extreme -25 |
||||
Några kommentarer om denna då?
http://www.bytbil.com/index.cgi?tips Står hos en bilhandlare nära mig ![]() _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2985 besök totalt |