| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Porsche TURBO 996 VS Gt3 996
|
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 20349 besök totalt |
|
Re:
Eller x10 om man heter Peter Eriksson
Men om man tok snålar bör det gå! /Pete _________________ ############################### Peter "Puppan" Eriksson
|
||||||||
|
Re: Körglädje/körkänsla kontra prestanda/tider
Jag har aldrig ägt en omoddad turbo så jag kan inte jämföra! Det enda jag kan säga är att jag åkt Porsche Turbo på bana under 10 års och utvecklat mig från en i praktiken standard 944Turbo till bilen jag har idag.. Ett alternativ till bilen jag har idag var en 996 CUP kopia med exakt samma spec som Cupen.. Men det hela föll på att jag vet att jag aldrig skulle blivit nöjd med effekten. Att bygga en extra allt motor med 450HK till en sugmotor Porsche är ohyggligt dyrt och ger ändå lägre effekt än en chippad turbo...? Det funkar inte för mig! Jag älskar känslan av min bil när den driver på nåt ohyggligt även på treans och fyrans växel och bilen går med lite "power-oversteer" ur svängen så man i praktiken håller på att skita på sig!! Man vet att man åker med de bredaste rdäck som går att köpa ändå greppar dom inte! Ut på rakan är ljudet och känslan som i ett jetplan som startar, Turbosarna viner så man tror vingarna ska lossna och sen bär det i väg
Skräck blandad förtjusning är nog bregreppet jag söker efter..
Men det är som att rida på en sån där konstgjord tjur, kör man på gränsen är man hela tiden livrädd att bilen skall slänga av en.. Det är inte lätt och bilen bråkar med en varje sekund men det är ändå alldeles, alldeles underbart som Askungen skulle sagt!
Men jag inser oxå att ovan upplevelser inte är för alla! /Pete _________________ ############################### Peter "Puppan" Eriksson
|
||||||||
|
Re: Körglädje/körkänsla kontra prestanda/tider
Vilken poesi! Vem kan inte älska det som beskrivs här..
_________________ Tobias Eriksson *Tomt i garaget* |
||||||||
|
Det var vackert skrivet och man bara suktar efter en åktur haha
, jo effekten är ju underbart att ha där även på gatan och rakt fram om man någon gång skulle få för sig att gasa hårt emot en bmw m5a m6a eller nya audi :P så är det skoj att man kan dra dom och inte bli ifrån åkt av en barnfamilj i en m5a .
Men det som Magnus frågade efter vore skoj att höra om. _________________ Robert Pentén 7:53 BTG 996 Turbo X50 997 Gt3 CS MK1 997 Gt3 CS MK2 993 C2 ombyggd för bana 993 C2 gatbil Ferrari 430 Scuderia BMW 325i E90 för VLN |
||||||||
|
Re: Körglädje/körkänsla kontra prestanda/tider
Det är så det ska vara
_________________ Filip Åhrberg ----------------- Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v |
||||||||
|
Re:
996 gt2 får du för ca 800k för en normal med lite extra och i fint skick uppåt 900k _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||||
|
Re:
Agree. Jag vet at jag kör "high cost" iom at jag gör knappt något själv men ni verkar klarar er sååååå mycket bättre. iof alt kommer från Cargraphics dem är inte direkt billiga. _________________ Vincent Mannent Porsche 964 3,3T |
||||||||
|
Re:
996GT3 kan man få mellan 400/500k. För 500 får man en bra ex. Själv tror jag at 350/400 kommer at vara botten för en bra ex.Kör man inte 1000tals mil om året på den så skulle jag tror at värde minskning kommer at bli minimalt kommande 5 åren. Kör man långt då finns en del ner sida kvar. Sen dröjer det innan GT3an blir samlingsobjekt och går up i pris men den hamnar där tror jag. Dem gjorde egentligen inte såååååå många ex. Turbo modellerna historiskt har tappat lite mer innan stabilisering. Det är bara på senare tip at 930 och sen 964Tan har börjat gå up rejält. Även bilar med en del mil på nacken. 993T bottnade för kanske 3 år sen bara ? Dessutom 996T verkar köras betydligt mer i snit en gamla modellerna. I övrigt lönar det sig väldigt mycket med porschar at vårda dem och köra lagom många mil (jag borde har skaffat släp). Skillnaden i andra hands värdet kan vara stor efter några år. _________________ Vincent Mannent Porsche 964 3,3T |
||||||||
|
Re:
Är ingen riktig kalenderbitare, finns det någon bra sammanställning någonstans på hur många ex som kom ut från fabrik när det gäller dessa? Främst MKII CS och RS:ar? Hur många finns av varje? //Johan _________________ Johan Israelsson Opel Speedster #4083 Miljöbil -10 |
||||||||
|
Funderar du fortfarande på vad du skall ha? Här finns svaret.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Kolla youtube klippen och skåda ljuset. Torbjörn _________________ Torbjörn Hillerström "There's nothing like a nice piece of hickory" |
||||||||
|
_________________ Krister Svahn Porsche 911 turbo -80 |
||||||||
|
Re:
Är inte heller någon som kan den har typ av detaljer utan till. Tror Porsche gjorde c.a. 1800 996gt3MK1, 2200 gt3MK2 och några 100 RS. Tror det var tänkt 200 RS men det blev fler... Hur många CS har jag ingen koll på alls. Inte så jätte många _________________ Vincent Mannent Porsche 964 3,3T |
||||||||
|
Re:
) till så har du den däringa ju
_________________ Magnus Thomé
|
||||||||
|
Re:
Den där resan skulle man velat se inifrån bilen
_________________ Filip Åhrberg ----------------- Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v |
||||||||
|
Re:
Tror inte jag har "Balls" nog för att backtävlingar..
Särskilt inte efter jag fortsatte titta på balla backtävlings filmer på "tuben"... http://www.youtube.com/watch?v=bWvvR Fast när jag hamnar bakom rodret växer hornen ut ordenligt så kanske ändå!
_________________ ############################### Peter "Puppan" Eriksson
|
||||||||
|
Re:
Mm, kul å helt tappa bromsarna i 200.. han kanske kör utan ABS på nästa bil..
_________________ Krister Svahn Porsche 911 turbo -80 |
||||||||
|
Hade helt missat den här tråden så jag kommer kanske lite sent in i den men ändå...
För 2 år sedan hade jag en turbo lätt modifierad med PSS9:or avgassystem och r-däck. Då fick jag chansen att köra en GT3:a och insåg hur jag ville att en bil skulle kännas på banan. Jag bestämde mig för att modda min bil till den känslan, och jag börjar närma mig, vad jag har gjort kan du läsa i min projekttråd, men det kommer kosta lite mer än 50-100 tkr... Bara GT3 stolar och bälten kostar på Porschecenter närmare 50 tkr.
Några små kommentarer på kostnader som jag anser denna tråd har missar. Turbon är inte byggd för bana och vill du köra på bana med r-däck är följande två punkter absolut nödvändiga (utöver övriga kommentarer om coilisar m.m.) 1. På turbon kan du bara ha max 1 grad camber utan att bya bärarmar, innebär enormt däckslitage om du ska köra r-däck. Kostnad minst 15 tkr + montering 2. Rickard har aldig kört med 330 skivor och 4-kolvs och fått 100% bromsfade. Har man gjort det är känns det billigt att byta bromsar till bromsar som funkar. Både GT2 och GT3 cs/rs har större bromsar än turbon orginal, trots att de är lattare... Kostnad c:a 20 tkr + montering ....med dessa två modifieringar kommer du kunna pressa turbon så hårt du orkar utan överhettning på varken bromsar, däck, motor eller övriga komponenter på en bandag. Lycka till! /Björn _________________ Björn Selander Porsche 996 TURBO https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=822294 STACC -Inspirerande och rolig körning på bana! |
||||||||
|
Re:
Kul att läsa hur priset för mod av dess bilar verkar öka med antalet inlägg
Iofs kostar porsche pengar med stolar & bälte för 50k känns som en felprioritering en uppsättning riktiga racestolar,sidomantage & 6p-bälten av bra kvalite köper man lätt för 20k.
Har man vettiga belägg, bromsvätska & kylning & eldar upp 4* 330 bromsar då bör man nog lära sig att bromsa innan man börjar bygga om _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||||
|
Re:
Ne jag har kört bilar med 1 kolvs ok och mindre skivor än så som funkar, 330mm skivor och 4 kolvs ok funkar utmärkt, sitter mer i föraren och hur man moddar bilen....Så skyll inte på Turbons bromsar det funkar för dom flesta i hela värden om man gör rätt... Sen har du fel i faktan, 996 gt3 mk1 har 4 kolvare och 330mm och det funkar bra på den med..6 kolvarna kom inte förens på mk2an Sen behövs inte undre bäramar för att få mer camber och det kostar inte 15k heller, ett par toppmonteringa kostar 5k som är vändbara för mer camber, sen kostar bärarmar 7000kr för ett par delbara gt3 armar om man vill gå den linjen _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Porsche TURBO 996 VS Gt3 996
|
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 20349 besök totalt |

