Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Porsche TURBO 996 VS Gt3 996
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
20349 besök totalt
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2771



Re:

Håkansta skrev:
Puppan skrev:
Figgz skrev:
pentén skrev:
Moddsen för att turbon ska gå som gt3a runt bana verkade överlag inte vara allt för mycket pengar i förhållande till vad bilen kostar .


Har du något ungefärligt (mellan tummen och Motala) pris på vad det kostar att modda en turbo med allt som "behövs"? I förhållande till vadd en kostar är ett väldigt relativt begrepp.


Tror SMR räknade upp det?

Åka fort grejer
Coiloverkit 20-25kkr
Avgas 10kkr
Chip 10kkr...

Kännas bättre grejer.
Halvbur 10kkr
Stolar 15kkr
bälten 5kkr


/Pete


Puppy, du om ngn vet att alla sådana listor är bara att ta X2. Det är verkligenheten.


Eller x10 om man heter Peter Eriksson
Men om man tok snålar bör det gå!

/Pete

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2771



Re: Körglädje/körkänsla kontra prestanda/tider

racerdude skrev:
Jag tycker att det helt för lätt snackas om prestanda, hästkrafter och tider på bana. Detta kan vara intressant om du ska tävla med bilen, men det beskriver inte hur mycket nöje en bil kommer att ge dig. GT3an är den renaste och mest underbara körmaskin som man kan framföra på väg. Detta har konstaterats gång på gång av olika testare. När "årets bil" väljs av tidningar som t.ex. Evo så är väldig är det sällan någon turbo kommer på tal utan det är GT3an som vinner. Deras testförare vet vad som gör en bil underhållande att köra och vad som gör en bil till en 'klassiker'.

Jag stod i valet mellan en GT3 mk2 och en Corvette Z06 för ett par år sedan. Jag funderade då över vilken bil jag hade velat ha ägt när jag dog. GT3an var det uppenbara valet då, trots att Z06 är snabbare både rakt fram och runt bana. En 996 GT3 har varken antispinn eller antisladd; det hela hänger på dig. Det är en fantastisk känsla.

Som jämförelse kan jag berätta att jag har en kompis som ägt en 996 Turbo (omodifierad) i 3-4 år nu och han säger nu att han borde köpt en GT3 från början. Han letar efter en 997 GT3 nu.

Jag tror definitivt att en 996 turbo kan moddas till att bli en riktigt bra bil runt bana. Jag tror dock att du väldigt svårt kan modda den till att vara en lika skön körmaskin som en GT3. Sen så när vi pratar moddade bilar så har du inte bara kostnaden för modds, du har också frågor om tillförlitlighet, att bottna en turbo och utsätta motorn för de extra påfrestningar som det innebär... Vad kostar en ny motor till en Turbo? Att modifiera chassit går nog, men hur får du till rätt inställningar? Med GT3an är det 'färdigt' från fabrik. Allting matchar och lirar med varannat.

Mitt råd: Provkör båda bilarna: Du kommer bli överaskad över hur stor skillnad det är.


Jag har aldrig ägt en omoddad turbo så jag kan inte jämföra!
Det enda jag kan säga är att jag åkt Porsche Turbo på bana under 10 års och utvecklat mig från en i praktiken standard 944Turbo till bilen jag har idag.. Ett alternativ till bilen jag har idag var en 996 CUP kopia med exakt samma spec som Cupen.. Men det hela föll på att jag vet att jag aldrig skulle blivit nöjd med effekten. Att bygga en extra allt motor med 450HK till en sugmotor Porsche är ohyggligt dyrt och ger ändå lägre effekt än en chippad turbo...? Det funkar inte för mig!

Jag älskar känslan av min bil när den driver på nåt ohyggligt även på treans och fyrans växel och bilen går med lite "power-oversteer" ur svängen så man i praktiken håller på att skita på sig!! Man vet att man åker med de bredaste rdäck som går att köpa ändå greppar dom inte! Ut på rakan är ljudet och känslan som i ett jetplan som startar, Turbosarna viner så man tror vingarna ska lossna och sen bär det i väg
Skräck blandad förtjusning är nog bregreppet jag söker efter..

Men det är som att rida på en sån där konstgjord tjur, kör man på gränsen är man hela tiden livrädd att bilen skall slänga av en.. Det är inte lätt och bilen bråkar med en varje sekund men det är ändå alldeles, alldeles underbart som Askungen skulle sagt!


Men jag inser oxå att ovan upplevelser inte är för alla!


/Pete

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2771



Re: Körglädje/körkänsla kontra prestanda/tider

slettet

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
speedy83
Oskarshamn
Här sen Sep 2009
Inlägg: 168



Re: Körglädje/körkänsla kontra prestanda/tider

Puppan skrev:


Jag älskar känslan av min bil när den driver på nåt ohyggligt även på treans och fyrans växel och bilen går med lite "power-oversteer" ur svängen så man i praktiken håller på att skita på sig!! Man vet att man åker med de bredaste rdäck som går att köpa ändå greppar dom inte! Ut på rakan är ljudet och känslan som i ett jetplan som startar, Turbosarna viner så man tror vingarna ska lossna och sen bär det i väg
Skräck blandad förtjusning är nog bregreppet jag söker efter..


/Pete



Vilken poesi! Vem kan inte älska det som beskrivs här..

_________________
Tobias Eriksson

*Tomt i garaget*
Citera
Pentén
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 583


Trådstartare
Det var vackert skrivet och man bara suktar efter en åktur haha , jo effekten är ju underbart att ha där även på gatan och rakt fram om man någon gång skulle få för sig att gasa hårt emot en bmw m5a m6a eller nya audi :P så är det skoj att man kan dra dom och inte bli ifrån åkt av en barnfamilj i en m5a .
Men det som Magnus frågade efter vore skoj att höra om.

_________________
Robert Pentén
7:53 BTG
996 Turbo X50
997 Gt3 CS MK1
997 Gt3 CS MK2
993 C2 ombyggd för bana
993 C2 gatbil
Ferrari 430 Scuderia
BMW 325i E90 för VLN
Citera
OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 1497



Re: Körglädje/körkänsla kontra prestanda/tider

Puppan skrev:


Men det är som att rida på en sån där konstgjord tjur, kör man på gränsen är man hela tiden livrädd att bilen skall slänga av en.. Det är inte lätt och bilen bråkar med en varje sekund men det är ändå alldeles, alldeles underbart som Askungen skulle sagt!


Det är så det ska vara thumbs up Samma diskussion på ett annat forum angående hur en racehoj ska uppföra sig

_________________
Filip Åhrberg
-----------------
Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Re:

Magnus Thomé skrev:
Hur har prisfallen sett ut i reda pengar på GT2, GT3 och turbo? Det är ju normalt en tung post i ägandekostnaderna för de flesta bilar. Man har ju fått för sig att just Porsches specialmodeller brukar hålla värdet bra men i verkligheten så kanske de bara gäller äldre specialmodeller typ 964 RS tex? Vore intressant om någon vet om det finns konkreta siffror att kika på nånstans på nätet?


996 gt2 får du för ca 800k för en normal med lite extra och i fint skick uppåt 900k

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
VincentM
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 862



Re:

Håkansta skrev:
Puppan skrev:
Figgz skrev:
pentén skrev:
Moddsen för att turbon ska gå som gt3a runt bana verkade överlag inte vara allt för mycket pengar i förhållande till vad bilen kostar .


Har du något ungefärligt (mellan tummen och Motala) pris på vad det kostar att modda en turbo med allt som "behövs"? I förhållande till vadd en kostar är ett väldigt relativt begrepp.


Tror SMR räknade upp det?

Åka fort grejer
Coiloverkit 20-25kkr
Avgas 10kkr
Chip 10kkr...

Kännas bättre grejer.
Halvbur 10kkr
Stolar 15kkr
bälten 5kkr


/Pete


Puppy, du om ngn vet att alla sådana listor är bara att ta X2. Det är verkligenheten.



Agree.
Jag vet at jag kör "high cost" iom at jag gör knappt något själv men ni verkar klarar er sååååå mycket bättre. iof alt kommer från Cargraphics dem är inte direkt billiga.

_________________
Vincent Mannent
Porsche 964 3,3T
Citera
VincentM
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 862



Re:

Supramannen skrev:
Magnus Thomé skrev:
Hur har prisfallen sett ut i reda pengar på GT2, GT3 och turbo? Det är ju normalt en tung post i ägandekostnaderna för de flesta bilar. Man har ju fått för sig att just Porsches specialmodeller brukar hålla värdet bra men i verkligheten så kanske de bara gäller äldre specialmodeller typ 964 RS tex? Vore intressant om någon vet om det finns konkreta siffror att kika på nånstans på nätet?


996 gt2 får du för ca 800k för en normal med lite extra och i fint skick uppåt 900k


996GT3 kan man få mellan 400/500k. För 500 får man en bra ex. Själv tror jag at 350/400 kommer at vara botten för en bra ex.Kör man inte 1000tals mil om året på den så skulle jag tror at värde minskning kommer at bli minimalt kommande 5 åren. Kör man långt då finns en del ner sida kvar. Sen dröjer det innan GT3an blir samlingsobjekt och går up i pris men den hamnar där tror jag. Dem gjorde egentligen inte såååååå många ex.

Turbo modellerna historiskt har tappat lite mer innan stabilisering. Det är bara på senare tip at 930 och sen 964Tan har börjat gå up rejält. Även bilar med en del mil på nacken. 993T bottnade för kanske 3 år sen bara ? Dessutom 996T verkar köras betydligt mer i snit en gamla modellerna.

I övrigt lönar det sig väldigt mycket med porschar at vårda dem och köra lagom många mil (jag borde har skaffat släp). Skillnaden i andra hands värdet kan vara stor efter några år.

_________________
Vincent Mannent
Porsche 964 3,3T
Citera
krämbulle
Gästrikland
Här sen Jan 2006
Inlägg: 403



Re:

VincentM skrev:
Sen dröjer det innan GT3an blir samlingsobjekt och går up i pris men den hamnar där tror jag. Dem gjorde egentligen inte såååååå många ex.


Är ingen riktig kalenderbitare, finns det någon bra sammanställning någonstans på hur många ex som kom ut från fabrik när det gäller dessa?

Främst MKII CS och RS:ar? Hur många finns av varje?

//Johan

_________________
Johan Israelsson
Opel Speedster #4083
Miljöbil -10
Citera
Torbjörn Hillerström
Henån
Här sen Jan 2005
Inlägg: 104



Funderar du fortfarande på vad du skall ha? Här finns svaret.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=60805
Kolla youtube klippen och skåda ljuset.

Torbjörn

_________________
Torbjörn Hillerström
"There's nothing like a nice piece of hickory"
Citera
zeb930
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 280




_________________
Krister Svahn
Porsche 911 turbo -80
Citera
VincentM
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 862



Re:

krämbulle skrev:
VincentM skrev:
Sen dröjer det innan GT3an blir samlingsobjekt och går up i pris men den hamnar där tror jag. Dem gjorde egentligen inte såååååå många ex.


Är ingen riktig kalenderbitare, finns det någon bra sammanställning någonstans på hur många ex som kom ut från fabrik när det gäller dessa?

Främst MKII CS och RS:ar? Hur många finns av varje?

//Johan


Är inte heller någon som kan den har typ av detaljer utan till. Tror Porsche gjorde c.a. 1800 996gt3MK1, 2200 gt3MK2 och några 100 RS. Tror det var tänkt 200 RS men det blev fler... Hur många CS har jag ingen koll på alls. Inte så jätte många

_________________
Vincent Mannent
Porsche 964 3,3T
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2771



Re:

zeb930 skrev:
http://www.youtube.com/watch?v=sgtzHZ9ixv4


Fuck mee......
Det är är tammetusan RockNrolla Ayatolla!!!

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42376

Forumägare
Forumägare

Re:

Puppan skrev:
zeb930 skrev:
http://www.youtube.com/watch?v=sgtzHZ9ixv4


Fuck mee......
Det är är tammetusan RockNrolla Ayatolla!!!
Du är ju halvägs dit, nääää, du är 80% redan där ju med din bil thumbs up Bara lite pill (o pengar... ) till så har du den däringa ju

_________________
Magnus Thomé
Citera
OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 1497



Re:

Puppan skrev:
zeb930 skrev:
http://www.youtube.com/watch?v=sgtzHZ9ixv4


Fuck mee......
Det är är tammetusan RockNrolla Ayatolla!!!


Den där resan skulle man velat se inifrån bilen

_________________
Filip Åhrberg
-----------------
Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2771



Re:

Magnus Thomé skrev:
Puppan skrev:
zeb930 skrev:
http://www.youtube.com/watch?v=sgtzHZ9ixv4


Fuck mee......
Det är är tammetusan RockNrolla Ayatolla!!!
Du är ju halvägs dit, nääää, du är 80% redan där ju med din bil thumbs up Bara lite pill (o pengar... ) till så har du den däringa ju


Tror inte jag har "Balls" nog för att backtävlingar..
Särskilt inte efter jag fortsatte titta på balla backtävlings filmer på "tuben"...

http://www.youtube.com/watch?v=bWvvRwY6Aqg&feature=related


Fast när jag hamnar bakom rodret växer hornen ut ordenligt så kanske ändå!

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
zeb930
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 280



Re:

Puppan skrev:
Magnus Thomé skrev:
Puppan skrev:
zeb930 skrev:
http://www.youtube.com/watch?v=sgtzHZ9ixv4


Fuck mee......
Det är är tammetusan RockNrolla Ayatolla!!!
Du är ju halvägs dit, nääää, du är 80% redan där ju med din bil thumbs up Bara lite pill (o pengar... ) till så har du den däringa ju


Tror inte jag har "Balls" nog för att backtävlingar..
Särskilt inte efter jag fortsatte titta på balla backtävlings filmer på "tuben"...

http://www.youtube.com/watch?v=bWvvRwY6Aqg&feature=related


Fast när jag hamnar bakom rodret växer hornen ut ordenligt så kanske ändå!



Mm, kul å helt tappa bromsarna i 200.. han kanske kör utan ABS på nästa bil..

_________________
Krister Svahn
Porsche 911 turbo -80
Citera
Zelander
Stockholm
Här sen Mar 2006
Inlägg: 319



Hade helt missat den här tråden så jag kommer kanske lite sent in i den men ändå...

För 2 år sedan hade jag en turbo lätt modifierad med PSS9:or avgassystem och r-däck.
Då fick jag chansen att köra en GT3:a och insåg hur jag ville att en bil skulle kännas på banan.

Jag bestämde mig för att modda min bil till den känslan, och jag börjar närma mig, vad jag har gjort kan du läsa i min projekttråd, men det kommer kosta lite mer än 50-100 tkr... Bara GT3 stolar och bälten kostar på Porschecenter närmare 50 tkr.



Några små kommentarer på kostnader som jag anser denna tråd har missar. Turbon är inte byggd för bana och vill du köra på bana med r-däck är följande två punkter absolut nödvändiga (utöver övriga kommentarer om coilisar m.m.)

1. På turbon kan du bara ha max 1 grad camber utan att bya bärarmar, innebär enormt däckslitage om du ska köra r-däck.
Kostnad minst 15 tkr + montering

2. Rickard har aldig kört med 330 skivor och 4-kolvs och fått 100% bromsfade. Har man gjort det är känns det billigt att byta bromsar till bromsar som funkar. Både GT2 och GT3 cs/rs har större bromsar än turbon orginal, trots att de är lattare...
Kostnad c:a 20 tkr + montering

....med dessa två modifieringar kommer du kunna pressa turbon så hårt du orkar utan överhettning på varken bromsar, däck, motor eller övriga komponenter på en bandag.


Lycka till!

/Björn

_________________
Björn Selander
Porsche 996 TURBO https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=822294
STACC -Inspirerande och rolig körning på bana!
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579



Re:

Zelander skrev:

Bara GT3 stolar och bälten kostar på Porschecenter närmare 50 tkr.


Kul att läsa hur priset för mod av dess bilar verkar öka med antalet inlägg
Iofs kostar porsche pengar med stolar & bälte för 50k känns som en felprioritering
en uppsättning riktiga racestolar,sidomantage & 6p-bälten av bra
kvalite köper man lätt för 20k.


Zelander skrev:

kört med 330 skivor och 4-kolvs och fått 100% bromsfade. Har man gjort det är känns det billigt att byta bromsar till bromsar som funkar. Både GT2 och GT3 cs/rs har större bromsar än turbon orginal, trots att de är lattare...
Kostnad c:a 20 tkr + montering


Har man vettiga belägg, bromsvätska & kylning & eldar upp 4* 330 bromsar
då bör man nog lära sig att bromsa innan man börjar bygga om

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Re:

Zelander skrev:
Hade helt missat den här tråden så jag kommer kanske lite sent in i den men ändå...

För 2 år sedan hade jag en turbo lätt modifierad med PSS9:or avgassystem och r-däck.
Då fick jag chansen att köra en GT3:a och insåg hur jag ville att en bil skulle kännas på banan.

Jag bestämde mig för att modda min bil till den känslan, och jag börjar närma mig, vad jag har gjort kan du läsa i min projekttråd, men det kommer kosta lite mer än 50-100 tkr... Bara GT3 stolar och bälten kostar på Porschecenter närmare 50 tkr.



Några små kommentarer på kostnader som jag anser denna tråd har missar. Turbon är inte byggd för bana och vill du köra på bana med r-däck är följande två punkter absolut nödvändiga (utöver övriga kommentarer om coilisar m.m.)

1. På turbon kan du bara ha max 1 grad camber utan att bya bärarmar, innebär enormt däckslitage om du ska köra r-däck.
Kostnad minst 15 tkr + montering

2. Rickard har aldig kört med 330 skivor och 4-kolvs och fått 100% bromsfade. Har man gjort det är känns det billigt att byta bromsar till bromsar som funkar. Både GT2 och GT3 cs/rs har större bromsar än turbon orginal, trots att de är lattare...
Kostnad c:a 20 tkr + montering

....med dessa två modifieringar kommer du kunna pressa turbon så hårt du orkar utan överhettning på varken bromsar, däck, motor eller övriga komponenter på en bandag.


Lycka till!

/Björn


Ne jag har kört bilar med 1 kolvs ok och mindre skivor än så som funkar, 330mm skivor och 4 kolvs ok funkar utmärkt, sitter mer i föraren och hur man moddar bilen....Så skyll inte på Turbons bromsar det funkar för dom flesta i hela värden om man gör rätt...

Sen har du fel i faktan, 996 gt3 mk1 har 4 kolvare och 330mm och det funkar bra på den med..6 kolvarna kom inte förens på mk2an

Sen behövs inte undre bäramar för att få mer camber och det kostar inte 15k heller, ett par toppmonteringa kostar 5k som är vändbara för mer camber, sen kostar bärarmar 7000kr för ett par delbara gt3 armar om man vill gå den linjen

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Allmänt banåkaforum
Porsche TURBO 996 VS Gt3 996
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
20349 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande