| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Bortbruten dräneringsslang i botten på luftrenarbox.
|
2089 besök totalt |
|
Jag har lyckats bryta av en liten rörstump i botten på en luftrenarbox i plast. Diameter ca 6 mm.. innediameter ca 2 mm. Lomning med superlim misslyckades, likaså smältlim och epoxy. Finns det nåt man kan skruva dit.. om det fanns en 6mm popnit att köpa kunde man rensa den och låsa med epoxi eller vulktejp.. . Nån som har en bättre ide? Den ska ju helst vara fluxh med insidan. _________________ Arne Lindgren |
||||||
|
Re:
Mmm, jag har funderat på den utan att komma på det där med urborrde skruven. (Eller ingängade plaströret.. som jag kom på just nu.) 6 mm plaströr borde ju självgänga sig in i en 6 mm blindmutter. Bilder kommer på lösningen sen... med risk för att bli bannad för att det är en BMWmc Men fler kan ju råka ut för liknande problem. _________________ Arne Lindgren |
||||||
|
Jag skruvade dit en bromsluftningnippel på en tryckklocka till tändningen som hade mött samma öde.
Borrade upp hålet något och gängade in nippeln. _________________ Johannes Edrén R5 Gt-TURBO 2016 Ford fiesta ST 1953 Ford F100 2023 Ford Bronco Badlands |
||||||
|
Re:
Njää, jag är lite orolig för att paja den.. en ny kostar säkert ett par tusen..
Se ovan, en bra ide, men lite risky
Det blev en variant på din lösning, tack för att du utvecklade mina tankar. Tanken blev ett plaströr inne i nitmuttern, sen kom jag på att det fanns rör. Bromsrör. Kopparnickel är ju ganska hårt. Ytterdiameter 4,8, så då blev det M5 mutternit.
Sen hade jag tänkt att kapa och linda på vulktejp till rätt storlek
Sen insåg jag att om jag helgängade gick det att gänga på den lossbrutna delen. Lite vulktejp runt roten för att låsa till det...
Den här lösningen känns som den kan vara användbar lite här och var. En annan variant som inte funkade här men för att göra en ventilation t.ex i en batteribox är att ta en armaturgänga (för el-lampor) M10 fingäng och låga muttrar. och tack för tipsen.. _________________ Arne Lindgren |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2089 besök totalt |