Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Automobil - 6 nr för 99 kr
<<   1, 2, 3, 4   >>
2 besök senaste veckan (6840 totalt)
Stacken
Malmö
Här sen Feb 2003

Beställt

johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Kunta skrev:
johann skrev:
Kunta skrev:
Magnus Thomé skrev:
Erik B skrev:
johann var ju med i förra numret

om vadå? Nyfiken!!

HAHA, ertappad som alfa 75 ägare Nu åkte han dit, det hade han nog aldrig erkännt annars

Jag har väl aldrig talat illa om italienska bilar?

Nä, menade inte så Dock kul blandning på dina bilar bara thumbs up
Artikeln var intressant, man misstänker att du är lika skadad som vi andra

Den som kallar mig helt insnöad på BMW är iaf ute cyklar.
Jag är nog minst lika skadad som ni andra.
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002

Jag prenumererade på Automobil på 90: talet, det var då Robert Petersson och Mattias Persson höll i rodret.
Jag tyckte om tidningen då, för dom hade många reportage från och om Nürburgring, jag har sparat några nummer från den tiden bl.a. ett där Mattias Persson testar en Fiat Punto GT på Ringen (1995) ett verkligen bra reportage. thumbs up

beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Fast jag måste gå till biblioteket och läsa det en gång till...det kan hända att jag blandade ihop Automobil och AMS...fast jag tror inte det. AMS "lånar" väldigt många reportage av sin tyska syster(mor?)tidning vettja...

Teknikens världs test av M3, 360 och GT3 RS var väldigt välskriven faktiskt...troligtvis "lånad" dock. Personligen gillar jag Autocar skarpt.

Malmköping
Här sen Nov 2002

Lennart Jarmyr skrev:
Jag prenumererade på Automobil på 90: talet, det var då Robert Petersson och Mattias Persson höll i rodret.
Jag tyckte om tidningen då, för dom hade många reportage från och om Nürburgring, jag har sparat några nummer från den tiden bl.a. ett där Mattias Persson testar en Fiat Punto GT på Ringen (1995) ett verkligen bra reportage. thumbs up

Håller helt med att den var mycket bättre när Robert och Mattias styrde!
Nån som vet vart de tog vägen?

NS BTG: 9.10.21

Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002

Fredrik C skrev:

Robert Petersson är stf chefredaktör på AMS.

Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Lennart Jarmyr skrev:

Håller med Lennart. Automobil var bra ett tag med ovan nämnda vid rattarna(!). Jag t.o.m. prenumererade på blaskan en period. När den sedan blev allt sämre gick jag över till att köpa ett nummer då och då. Nu har jag inte tittat i den på ett bra tag. Tänkte att det kunde vara dags att ge den en chans igen. En hundring är ju rätt överkomligt.

[OT] Förresten, vad gör ni med alla era gamla motortidningar? Jag har lite svårt att slänga dom. Min kära hustru håller på att bli vansinnig på alla tidningar överallt. Jag måste nog komma över någon mental spärr så att jag kan börja slänga. Har ni några tips...?
Jag har en massa gamla Teknikens Värld ända från sjuttitalet, drivor med Bike och tyska Auto Motor & Sport från 80-talet. Kommer ni ihåg den svenska tidningen "Car" som gavs ut av Bike-gänget. Jag tror jag har alla nummer på vinden. Plus ett gäng med diverse andra svenska och engelska blaskor. Den enda jag förmår att slänga efterhand är IB. [/OT]

Rice and shine
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003

Jag beställde också - alltid kul att ha något nytt att bläddra i...

På tal om biltidningar - var det någon mer som köpte tidningen Retro medan den fanns? Tyckte den var helt underbar med en Tatra som redaktionsbil och reportage om en välhållen VW Passat -73 och Datsun etc... Tror att några av dem som skrev i Retro tidigare hade skrivit i Automobil innan de bytte inriktning.

MGB GT 1967
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Lars Falk skrev:
Förresten, vad gör ni med alla era gamla motortidningar? Jag har lite svårt att slänga dom. Min kära hustru håller på att bli vansinnig på alla tidningar överallt. Jag måste nog komma över någon mental spärr så att jag kan börja slänga. Har ni några tips...?

Jag, eller eg min fru, har samma problem. Så sorry inga tips. Jag lurar mig själv med att min son säkert kommer uppskatta dem om 7-8 år.

Apropå sågningarna av Automobil så kom jag på vad det var som gjorde att jag lade ifrån mig den sist jag såg en. De "testade" nämligen M3 med SMG II mot en Alfa(?) Selespeed. Den tyckte väl iofs att M3:an var bra men ansåg att BMW hade en del att lära av Alfa ang. paddlarnas placering. Alfans satt nämligen fast på rattstången medan BMW:ns följde med ratten. Anledningen till denna slutsats var att det var lätt att ta fel paddel när man fickparkerade med BMW:n eftersom nedväxlingspaddeln inte alltid satt på samma sida om ratten...

Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Tobias Lindell skrev:

Han tar o andra sidan inte betalt för nöjet att läsa hans text.

Det tar tid att läsa. Tid är pengar!

Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Även jag har klickat i för en prenumeration. Jag brukar köpa något nummer om året och oftast blir det en påminnelse om varför jag inte har prenumererat på flera år.
Jag känner dock inte till någon biltidning på svenska som jag skulle rekommendera istället. I min skolutbildning ingick engelska och tyska.

Problemet med för många tidningar i hemmet löser man enkelt. Man har dem i samlingsmappar i bokhyllan.
Det där "fru" som ni pratar om är dock obekant.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Det finns en dansk tidning som heter Sportbilen som är magnifik!
Kommer 12 nr per år tror jag.
Vackra bilder och underbara påkostade reportage.

Varför finns inget liknande i Sverige?

Andreas Zolnir
Huddinge
Här sen Okt 2003

Ja står över pajkastningen , men tycker att grundkravet som bör gälla för alla tidningar med ambitioner att testa sportbilar och andra körglada bilar är att ha någon form av sträcka som tex superstage.
Som man säger efter en lyckad tidsträning: En tid säger mer än tusen ord
Informationen som man får av tester i tidningar som Automobil är av mer känslomässig typ,
och det är ok om det är bilen med den skönaste växelspaken man är intresserad av.
Köp Bilsport och riv ut alla sidor om styling & bäst ljud i brevlådan, eller vad det nu heter, så har man en väldigt tunn men bra tidning

Med reservation för stavfel, Min pappa är från Tyskland

Stockholm
Här sen Dec 2003

Det finns 2 tidningar i Sverige som inte är köpta av Volvo och det är svenska Automobil & Vi Bilägare. Det är också således de enda svenska tidningar jag prenumerar på. Vidare prenumerar jag på tyska Auto Bild som kommer varje vecka och har jag tur får jag den på fredagar vilket är samma dag som den släpps i Tyskland i annat fall kommer den i brevlådan varje måndag. Sedan prenumerar jag även på tyska Automobil som kommer 1 gång i månaden. Funderar att även börja prenumera på tyska auto zeitung som jag köper lösnummer av. Någon som blivit mycket sämre än tidigare är tyska auto motor und sport. Däremot tycker jag deras systertidning Auto är helt okej. Även vissa nummer av tyska Sport Auto kan vara värt att köpa.

Kör alltid ifrån Honda Civic Type-R
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002

Under 96 och 97 prenumererade jag på en tidning som hette "Ferrari World" men tyvärr så slutade dom med den.
Fick en tidning som hette "Forza" istället, (The International Magazine about Ferrari) men när min prenumeration gick ut 98 förnyade jag den aldrig.
Ferrari World var en fantastisk tidning med bra reportage och fantastiska fina bilder.

joakim_adolfson
Vallentuna
Här sen Mar 2003

Fredrik C skrev:
Lennart Jarmyr skrev:

Hittade en ytterliggare Automobil person. Kjell Broberg han verka skriva en del här http://www.spray.se/bilnytt/.
Kan absolut hålla med om att tidningen var MKT bättre på 80 och 90 talet. Då låg tyngdpunkten mera på lite roliga bilar gamla som nya. Nu verkar det mest bara vara klyschor och spoilers. Tittade i tidningens första eller andra utgåva från 82 tror jag det var härom dagen. Den innehöll ett porsche special på 15 sidor( mkt teknik) och gamla Ferrari testarossa, delorean mm. Plus en massa kul annat. Det var tider det.. hehe

Uppsala
Här sen Jan 2003

johann skrev:
beepbeep skrev:
Läste den igår (på biblioteket såklart, skulle inte tänka mig att betala två spänn för den) och fick tyvärr hålla mig för skratt i tidningsrummet när jag läste alla flosker, felstavningar, berättelser som klingade uppsats på högstadiet eller rentav felaktigt översatta artiklar från utländska tidningar.

Det känns som att tidningen består av fyra 17-åringar med taskigt förståelse av bilar vars uppgift är att översätta artiklar dom hittar i andra tidningar samt ibland skriva något eget, vilket ofta leder till orgier i pinsamma förstärningsord som tyvärr staplas på varandra utan någon som helst känsla eller syfte.

Nää...skicka killarna på en skrivkurs eller lägg ner blaskan.

P.S. Eller var det AMS jag läste...? Nu minns jag inte :-)

Det är minst sagt ironiskt att ditt eget inlägg inte är språkligt felfritt.

Tur att beeep beep inte vill ha betalt då?

EDIT: blevinte speciellt bra det där så här kommer tips på hyfsade tidningar

Automobil och andra svenska tidningar har alltför korta och ytliga reportage i jmf med Engelska tidningar

OCTANE den enda jag nu prenumererar på
Motorsport. 2 av 3 nummer bra fantastska genomgångar av gamla racers
Autocar 4 nummer av 5 läsvärda (biblioteket) 1 av 5 köpvärda för framtida konsumtion
classic and throghbred 2 av 7 köpvärda
Kitcars ibland roliga att köpa för genomgången av vad som finns. Dock är reportagen objektiva i direkt paritet med hur stora annonser tillverkaren har i tidningen, gäller i viss mån all UK press
Classic cars 2 av 7 nummer
Sedan kan man alltid köpa tidningar som har artiklar av Doug Nye (läs några gamla gamla classic car så förstår ni)

Så hur skulle min favvotidning se ut Bra bilder reportage som innehåller lika mycket fakta som autocar (och ord) Gärna ta hela artiklar och översätt dem. en klassikerhörna med djup! vi kör våra annonser race avdelning etc mm. Själv är jag ingen skribent ( om ni inte redan förstått det ) Annars hade tidningen redan funnits!
Men det är lite som med bra biltv alla bara klagar men ingen gör något.

Lars Falk:

Kasta aldrig tidningarna ring mig så hämtar jag gratis!

EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Helgonet Racing skrev:
Jag har också vunnit ett vad på 1000 kr mot svenska auto motor & sport där de påstod 99 att Volvo S80 T6 var klassledare och jag sade till dem att den kommer att komma sist i tyska auto motor und sport när den möter Audi A6, Mercedes E-Klass och BMW:s 5:serie, vilket den mycket riktigt gjorde och svenska auto motor & sport fick pröjsa ut 1000 kr till mig. Det visar hur mycket de kan om bilar.

HAHAHA!!!

MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Kunta: Du skall veta att Johann faktiskt varit Moderator på AP, så passa dig...
Jag vill minnas att han talat väl om 75an på annat forum också.

BMW 330i -05
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002

Lennart Jarmyr skrev:

Håller helt med. Mattias byggde och tävlade ju med en Miata i Roadsport, de var en hel artikelserie. Då var den kanon. Jag tycker Automobil har försämrat sig rejält men är i mitt tycke Sveriges bästa biltidning i dagsläget.

AMS och TV ser jag som konsumentupplysningstidningar, som ägnar för många sidor åt bilar som inte är ett dugg intressanta för min del.

Bilsport är liksom.. ..."Spoilernytt".. Fast de kan komma med enstaka intressanta reportage oftast då med någon härifrån rejsa inblandad.

Tidningen jag saknar enormt är Sportbilen som tyvärr är nerlagd Så nu köper jag inte några svenska biltidningar, jag prenumererar på evo istället

Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Erik B skrev:
Tror jag ska be om provision. De verkar ju få en all-time-high idag på prenumerationsavdelningen

Du kanske kan sluta som marknadschef på Iprenfabriken och knipa motsvarande position hos Automobilförlaget.

Från huvudvärk till Fahrwerk, typ.

Rice and shine
Citera
Allmänt banåkaforum
Automobil - 6 nr för 99 kr
<<   1, 2, 3, 4   >>
2 besök senaste veckan (6840 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande