Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Mazda RX7 cab som banbil?
<<   1, 2
3913 besök totalt
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003

Precis som Galaxi säger så är det betydligt billigare att trimma en wankel än att trimma en ottomotor. Fast det beror ju på skicket på den maskin man utgår från... Är många delar slitna så blir det ju mycket som behöver ersättas och då kostar det ju förstås.
Det är svårt att generalisera priser. Bäst svar får du nog om du frågar firmorna "Rotary Performance" (Jörgen Blennow med alias Mr Wankeltrim på flera forum) eller "ML Wankeltrim" (LasseWankel) efter vad det kan gå på. Jörgen har t ex gjort några riktigt fina 6-portsmotorer (den maskin som sitter i sugvarianten av RX-7 gen 2) så han kan det bra. Tror att även Lasse kan locka ur en hel del hästar ur en sån.

Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Re:

galaxi skrev:
Andrew Petrykowski skrev:
Wankelsport skrev:
Andrew Petrykowski skrev:
Sugis är tyvärr inte intressant, har tröttnat rejält på att åka undermotoriserat och vill prova bana med lite mer effekt, jag hann dessvärre aldrig ta ut Subban jag hade i Japan på bana, men blodad tand fick man av att harva runt i den bilen på allmänna vägar!

Du kan ju porta (eller låta någon annan göra det kanske). Då blir den inte undermotoriserad

Berätta mer! Sugmotortrim är vad jag förstått väldigt dyrt sett till effekt per krona investerat, är fallet annorlunda med wankel-motorer?

Inget är billigt... Men på wankel så får du iaf mer hästkrafter per krona än en vanlig otto motor om man säger så.
Men att öppna motorn och få den portad så räkna med iaf 15.000-25.000kr, för när man väl öppnar och ska ha den som ban bil vill man nog byta till lite värre saker. Sen en ökning på ca 40-80hk, beroende på vilken portning du använder dig av.
Dock är byte av avgas ett måste och det är det som ger mest på en wankel. Så där blir det lite pengar.
På min wankel så ända gången jag märkt av att den var lite undermoteriserad var på långa rakan på mantorp när alla skyliners kom svisande förbi.
Annars när det var kurvigt så hängde man på ganska bra...
Det var med min gamla motor som var mildportad, nu har jag värre och har tyvärr inte hunnit testat motorn än...

Tanken är inte att ha en ren banbil, utan något som fungerar till vardags (komfort är helt irrelevant, men det skall gå att ta sig från a till b med passagerare och shoppingkassar), så någon vild-trimmad motor är det nog inte tal om då den större delen av tiden kommer att brukas lugnt (nåväl, inte i bantempo iaf). Men 15k låter absolut inte farligt för en 40häst extra i en sugis. Avgassystemmässigt finns det redan ett kit från racing beat jag är helt förälskad i
Hittade denna på blocket:
http://www.blocket.se/vasternorrland/Rx_7_fc_england_import_24257340.h . . . .
Ser väldig trevlig ut, färdigrensad och med coilovers på, men jösses vilken ful vinge
Den på wankelregistret ser förvisso ganska lovande ut den med, kanske blir en N/A iaf
Citera
galaxi
Vrena
Här sen Aug 2005

Du kommer aldrig undan att en turbo ger mer billigare. Men visst de är dyrare...

Den du länkade till verkar du ha det du vill.
Dock du sa komfort och åka vanligt med. Brukar tyvärr inte rimma ihop med rensad inredning.
och ja vingen är synlig
Men en billig N/A och ta resten av pengarna och skicka iväg motorn för renovering/portning låter som en ide.
och ringer du och pratar med Tex. Jörgen blennow så burkar man få bra info vad för portning han rekomenderar för dina endamål och vad mer som behövs köpas till motorn osv...
Men som det låter så är det en stor street port du är ute efter.
Steget över detta blir inte lika gatvänligt...

Sen motorn som man kan få med verkar ju fin. Men ser ut som den är bygg för att köra turbo med.

Annars har du en turbo som det ser ut i ett allt för billigt pris...
Dock verkar det vara en N/A med turbo huv.
http://www.blocket.se/helsingborg/Mazda_23800673.htm?ca=12&w=3

http://nosc.worlddisease.net
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Re:

galaxi skrev:
Du kommer aldrig undan att en turbo ger mer billigare. Men visst de är dyrare...

Den du länkade till verkar du ha det du vill.
Dock du sa komfort och åka vanligt med. Brukar tyvärr inte rimma ihop med rensad inredning.
och ja vingen är synlig
Men en billig N/A och ta resten av pengarna och skicka iväg motorn för renovering/portning låter som en ide.
och ringer du och pratar med Tex. Jörgen blennow så burkar man få bra info vad för portning han rekomenderar för dina endamål och vad mer som behövs köpas till motorn osv...
Men som det låter så är det en stor street port du är ute efter.
Steget över detta blir inte lika gatvänligt...

Sen motorn som man kan få med verkar ju fin. Men ser ut som den är bygg för att köra turbo med.

Annars har du en turbo som det ser ut i ett allt för billigt pris...
Dock verkar det vara en N/A med turbo huv.
http://www.blocket.se/helsingborg/Mazda_23800673.htm?ca=12&w=3

Nu tror jag du missuppfattade mig på fel sätt, ja menade att komfort är helt ointressant, bara det går att ha passagerare i bilen. Sen om dom tycker att det är obekvämt o shit struntar jag högaktningsfullt i
Men n/a coupé kanske kan vara intressant iaf då verkar det som. Får se hur mycket pengar som ryker nu i december, prio ett ligger på en tvåhjuling trots allt
Citera
Levinsson
Borås
Här sen Sep 2008

Här är ett FC N/A projekt där det finns en del intressant att läsa

http://www.wankelregistret.se/forum/viewthread.php?thread_id=758&rowstart=0

cocoanton
Kista, Stockholm
Här sen Mar 2004

Håll uppsikt på tyska ebay eller andra tyska bilköparsiter, det är generellt MYCKET billigare med turbo coupé där än i Sverige då Cabben som är mycket vanligare här drar upp priserna (även om jag anser att de redan är väldigt låga med tanke på vad det är för bil)

Mazda RX7 cab som banbil?
<<   1, 2
3913 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande