| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
MEV Atomic, enkelsitsig banleksak
|
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (3752 totalt) |
|
Fungear det att gatregga en sånhär i Sverige (dvs amatörbygge)?
|
||||||
|
Ser lite läskigt ut att bakbågen inte går över stolen? Vurpar man så skyddar nog kol/glasfiberstolen övre kant föga. ser inte heller ut som det är så mycket fram som tar emot heller dvs snurrar man och lägger den åt fel håll så är det helt kört? Annars verkar den riktigt cool, känns lite som en budget atom. Vad kotar den föresten?
Edit: Börjar känna mig gammal då det första jag tänker på är krocksäkerheten... /R _________________ R0b1n F0rsb3rg "Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver" ______________________ |
||||||
|
Re:
Dvs £4500 plus VAT "Add a Yamaha R1 engine, wheels & seat & lights for road use. Powder coat extra." Svaret jag fick när jag frågade om en Sonic/ så verkade det inte vara omöjligt att få"till en tävlingsanpassad bur, men då ökar ju vikten en del. Vitsen med denna är att få ner vikten så föraren kanske ska ha skinnställ istället för bälte
|
||||||
|
Kittet ser ut att vara ganska (mycket) komplett så risken är stor att man vill hantera den som byggsatsbil. Det kan vara smart att inte handla diff, styrväxel och liknande av MEV.
Annars är det förstås svårt att bedöma på bild. Det gäller ju att få materialspecar och att konstruktionen anses okej för svenskt gatbruk. Trepunktsbälte, E-märkta lysen osv. men det bör ju inte vara hopplöst. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
|
Re:
Ett väldigt spartanskt bygge utseendemässigt, ännu mer fokuserad på låg vikt framför aeronynamik än en Seven. Den ser ganska inbjudande ut för körövning (vem kan tänka på nåt annat när man ser den). Det bör nog inte vara nåt problem att höra insugsljudet iaf (kan ju chokas som en kart)
|
||||||
|
Ja jisses, har det hänt en jättekrock inne på Tibnors rörlager, eller vad hanr hänt
Det var ingen bil i min smak, men det är inte den där nukleära tvättmedelsbilen eller KTM kåtbåge heller så..
Vill jag ha en busig trackday leksak på under 400 kg köper jag en inte allt för gammal Formel Ford istället. Då får jag en raserbil istället för ett förklätt spjälstaket. Hur är det för övrigt med säkerheten? Båge offsett i förhållande till förarens position verkar jättebegåvat, not... För mycket sidewaysåkande nära räcket riskerar att placera motorn i knät på föraren (eller där han hade knäna) En trabi får väl 5 stjärnor i Euro Ncap jämfört med denna
_________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||
|
Re:
Att smida till en ny båge är väll inget problem direkt, och den verkar ju rätt stabil i sidorna. |
||||||
|
Re:
Den tanken har slagit mig flera gånger... Antingen får man försöka få den gatlegal - eller så får man bygga en lätt trailer och sätta drag på Westfielden.
_________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||||
|
Re:
Antingen får man försöka få den gatlegal - eller så får man bygga en lätt trailer och sätta drag på Westfielden. [/quote]
Vilken eye catcher det skulle bli Så kan man ju köra med bägge bilarna på banan under dagen för variationens skull!
_________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||
|
Re:
Vilken eye catcher det skulle bli Så kan man ju köra med bägge bilarna på banan under dagen för variationens skull! [/quote]
Det roligaste hade nog varit om man ställt allt på vågen, hade säkert fortfarande varit lättare än svensonbilen
|
||||||
|
Re:
Ja, under 1500 kg borde man iaf kunna klara med en lagom dimensionerad trailer i aluminium...
Fast man kanske ska ha ett gäng hjul, lite verktyg och några dunkar soppa med sig också.
_________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||||
|
Jag skulle vilja se en stressanalys på det där chassiet...
Hade det varit slutna trianguleringar i "sidobalkarna" så hade jag fattat, men att ha dom öppna mot insidan?? dvs V profil istället för triangelprofil på "balken".. hrm.. ser helgalet ut. Sen som sagt, störtbågen... både placeringen och stöttorna till den... jösses. Det är antingen så pass coolt att jag inte förstår, eller ett riktigt klåparbygge....
Grundtanken verkar dock vara jävligt "rätt" och med några duktiga konstruktörer vid spakarna, så tror jag att den tanken skulle kunna bli en kanonbra kitcar som torde kunna köra åttor runt en seven.
_________________ Mvh // Niklas L |
||||||
|
Re:
Mja... Det är ju helt klart en rolig grej iaf. Men, jag går nog på samma linje som flera andra: Ska det bara vara ett säte så kan man lika gärna skaffa en riktig formelbil eller liknande istället. Här ser det ju t o m ut som om aerodynamiken skulle kunna vara sämre än en Seven, och det känns ju inte som någon bra idé i en lätt bil med (i förhållande till luftmotståndet) liten motor. Jag har ju runt 40 hästar mer och troligtvis mindre luftmotstånd, och tycker ändå det börjar kännas lite segt när luftmotståndet tar överhanden. Nej, en "cigarr" med en hojmotor bakom stolen, kanske?
(Eller en RST-V8 - men det känns lite bortom min budget iaf...) _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||||
|
Luftmotstånd är nog inga stora problem, addera mer pulver om så behövs bara, tex en saabsnurra för 5000 på E85 med lite godis för ytterligare 5000 ger 350hk+, har man pengar och utgår från tex en hayabusamotor så är ännu mer hk med riktigt låg vikt inga som helst problem.
_________________ Mvh // Niklas L |
||||||
|
Re:
Jo, det är klart - men med den effekten och lite aerodynamik så går det ju ännu fortare.
Sedan är det ju iofs trevligt om man får körbar effekt också, speciellt med sådana effekt/viktförhållanden vi snackar här. Det är finlir med gasen ut ur kurvorna redan med 150-200 hästar, och då vill man inte ha några sparkar eller "slumpmässig" respons. Frågan är om inte kompressor är den enklare och billigare lösningen, om man verkligen ska ha det att funka i sådana här sammanhang. (Nu har jag ju varken turbo eller kompressor själv - än. Jag bara spekulerar, baserat på vad jag sett och inte - och de turbo-Seven jag sett hittills verkar bara gå fort på rakorna. Har jag missat någon?) Vad beträffar luftmotstånd så finns det ju en fördel iofs: Det hjälper till rejält när det är dags att bromsa! Fast man vill ju hellre att det luftmotståndet kommer från saker som ger downforce, om man får välja... Då kan man bromsa ännu senare, och dessutom mindre.
||||||
|
Med den hjulbasen och all vikt i mitten (om man inte har en synnerligen tjock förare) borde det där bli en mycket hårig sak att köra med. Säkert faktastiskt kul att sladda runt en kurvig bana.
och jaga inte bara effekt som vanligt, 150hk borde denna vara god för knappt 200km/h med en rimlig raka. I lägre farter så är låg vikt bättre än god aerodynamik. _________________ Lotus Exige S1 // Pontus Borg |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
|
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (3752 totalt) |