Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
MEV Atomic, enkelsitsig banleksak
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (3752 totalt)
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Trådstartare

Fungear det att gatregga en sånhär i Sverige (dvs amatörbygge)?
Citat:
ULTIMATE BALANCE
This car has been designed to provide the best possible weight distribution.
The engine is strategically placed to achieve this by compensating for the driver's mass. The power plant weighs in at around 80 kilos which is around the same as the average driver. When weighing the car with an 80 kilo driver on board the balance is perfect. Other ancillaries such as the battery, fuel tank and radiator help achieve the ultimate balance that provides excellent handling characteristics

EXTREMELY LOW WEIGHT
By designing a chassis to be immensely strong yet light MEV LTD have achieved an incredibly low mass vehicle at only 334 kilos. Choices of power plant and tube thickness together with alloy suspension components have ensured the target of only one third of a ton was met. The GRP seat and dry cell battery also helped.

SUPERBLY STIFF CHASSIS
The fully triangulated space frame chassis has been designed to achieve an extremely high level of torsional rigidity (twisting). The multi tubes arranged efficiently to absorb loads at the node points (nose of load) such as the roll hoop and suspension tops. Designed using computer simulated loads and then refined in real life testing at over 2000 ft lbs per degree of deflection.

POWER To WEIGHT RATIo
The power plant chosen is from the Yamaha R1 motor cycle. These units are not the most powerful in their field but do offer excellent value for money, more importantly an excellent power output for their weight. In standard guise these 998cc units put out 150 bhp. Add that amount of power to a car that only weighs in at a third of a ton and we are looking at a shattering 450 bhp per ton!

EXCELLENT HANDLING
Ride quality is always a personal preference and so the MEV Atomic features fully adjustable suspension settings. Both the front and rear tracking can be adjusted and so can the camber. Added to this the all round coil over shock absorbers can be adjusted in ride height and damping. Basically the perfect feel can be achieved to suit all drivers. Even the steering rack can be chosen to suit the driver, either the standard 2.8 turns lock to lock or the quicker 2.4 option.
Nu är nog de 334kg med helium istället för vätskor, men det låter ju som om det kan bli mindre än 400kg med full tank utan förare, inte illa. Ett ganska komplett kit dessutom (undrar vad de använde för spindlar fram).

robber
08
Här sen Mar 2003

Ser lite läskigt ut att bakbågen inte går över stolen? Vurpar man så skyddar nog kol/glasfiberstolen övre kant föga. ser inte heller ut som det är så mycket fram som tar emot heller dvs snurrar man och lägger den åt fel håll så är det helt kört? Annars verkar den riktigt cool, känns lite som en budget atom. Vad kotar den föresten?

Edit: Börjar känna mig gammal då det första jag tänker på är krocksäkerheten...

/R

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Trådstartare
Re:

robber skrev:
Vad kotar den föresten?
http://www.mevltd.co.uk/atomickitprice.html
Dvs £4500 plus VAT
"Add a Yamaha R1 engine, wheels & seat & lights for road use. Powder coat extra."

Svaret jag fick när jag frågade om en Sonic/ så verkade det inte vara omöjligt att få"till en tävlingsanpassad bur, men då ökar ju vikten en del.
Vitsen med denna är att få ner vikten så föraren kanske ska ha skinnställ istället för bälte

therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Kittet ser ut att vara ganska (mycket) komplett så risken är stor att man vill hantera den som byggsatsbil. Det kan vara smart att inte handla diff, styrväxel och liknande av MEV.

Annars är det förstås svårt att bedöma på bild. Det gäller ju att få materialspecar och att konstruktionen anses okej för svenskt gatbruk. Trepunktsbälte, E-märkta lysen osv. men det bör ju inte vara hopplöst.

/Gustaf

Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004

Edit, om man läser rakt och klickar rätt kanske det blir mer rätt. Ivf, sådär borde flera 7:or vara .

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Fascinerande mitt mellan Atom och Se7en MHo thumbs up

Fixhult
Här sen Apr 2004

Trådstartare
Re:

Magnus Thomé skrev:
Fascinerande mitt mellan Atom och Se7en MHo thumbs up
Du kan kasta in EAS också med tanke på motorplaceringen.

Ett väldigt spartanskt bygge utseendemässigt, ännu mer fokuserad på låg vikt framför aeronynamik än en Seven. Den ser ganska inbjudande ut för körövning (vem kan tänka på nåt annat när man ser den). thumbs up

Det bör nog inte vara nåt problem att höra insugsljudet iaf (kan ju chokas som en kart)

Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003

Ja jisses, har det hänt en jättekrock inne på Tibnors rörlager, eller vad hanr hänt
Det var ingen bil i min smak, men det är inte den där nukleära tvättmedelsbilen eller KTM kåtbåge heller så..
Vill jag ha en busig trackday leksak på under 400 kg köper jag en inte allt för gammal Formel Ford istället.
Då får jag en raserbil istället för ett förklätt spjälstaket.

Hur är det för övrigt med säkerheten? Båge offsett i förhållande till förarens position
verkar jättebegåvat, not...
För mycket sidewaysåkande nära räcket riskerar att placera motorn i knät på föraren
(eller där han hade knäna)

En trabi får väl 5 stjärnor i Euro Ncap jämfört med denna

Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004

Jag tycker det är en sällsynt läcker defrosterlösning hur som helst.

Uddevalla
Här sen Aug 2005

Re:

Bosse L skrev:
Ja jisses, har det hänt en jättekrock inne på Tibnors rörlager, eller vad hanr hänt
Det var ingen bil i min smak, men det är inte den där nukleära tvättmedelsbilen eller KTM kåtbåge heller så..
Vill jag ha en busig trackday leksak på under 400 kg köper jag en inte allt för gammal Formel Ford istället.
Då får jag en raserbil istället för ett förklätt spjälstaket.

Hur är det för övrigt med säkerheten? Båge offsett i förhållande till förarens position
verkar jättebegåvat, not...
För mycket sidewaysåkande nära räcket riskerar att placera motorn i knät på föraren
(eller där han hade knäna)

En trabi får väl 5 stjärnor i Euro Ncap jämfört med denna

Att smida till en ny båge är väll inget problem direkt, och den verkar ju rätt stabil i sidorna.

Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004

Jag varken kan eller får köra hoj, men skulle hellre göra det än att åka omkring i en otestad spjälsäng.. Britterna jag känner är oftast roligare än seriösa.

Varberg
Här sen Maj 2005

Re:

Bosse L skrev:

Den tanken har slagit mig flera gånger...

Antingen får man försöka få den gatlegal - eller så får man bygga en lätt trailer och sätta drag på Westfielden.

Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003

Re:

Antingen får man försöka få den gatlegal - eller så får man bygga en lätt trailer och sätta drag på Westfielden. [/quote]

Vilken eye catcher det skulle bli thumbs up
Så kan man ju köra med bägge bilarna på banan under dagen för variationens skull!

Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005

Re:

Bosse L skrev:
Antingen får man försöka få den gatlegal - eller så får man bygga en lätt trailer och sätta drag på Westfielden.

Så kan man ju köra med bägge bilarna på banan under dagen för variationens skull! [/quote]

Det roligaste hade nog varit om man ställt allt på vågen, hade säkert fortfarande varit lättare än svensonbilen

Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005

Re:

Nikel skrev:
Bosse L skrev:
Citat:

Så kan man ju köra med bägge bilarna på banan under dagen för variationens skull!

Det roligaste hade nog varit om man ställt allt på vågen, hade säkert fortfarande varit lättare än svensonbilen

Ja, under 1500 kg borde man iaf kunna klara med en lagom dimensionerad trailer i aluminium...
Fast man kanske ska ha ett gäng hjul, lite verktyg och några dunkar soppa med sig också.

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Jag skulle nog inte våga köra på ringen med den där....

Tyresö
Här sen Jul 2003

Namndispens
Namndispens

Jag skulle vilja se en stressanalys på det där chassiet...

Hade det varit slutna trianguleringar i "sidobalkarna" så hade jag fattat, men att ha dom öppna mot insidan?? dvs V profil istället för triangelprofil på "balken".. hrm.. ser helgalet ut.

Sen som sagt, störtbågen... både placeringen och stöttorna till den... jösses.

Det är antingen så pass coolt att jag inte förstår, eller ett riktigt klåparbygge....

Grundtanken verkar dock vara jävligt "rätt" och med några duktiga konstruktörer vid spakarna, så tror jag att den tanken skulle kunna bli en kanonbra kitcar som torde kunna köra åttor runt en seven.

Varberg
Här sen Maj 2005

Re:

Cobolt skrev:
Grundtanken verkar dock vara jävligt "rätt" och med några duktiga konstruktörer vid spakarna, så tror jag att den tanken skulle kunna bli en kanonbra kitcar som torde kunna köra åttor runt en seven.

Mja... Det är ju helt klart en rolig grej iaf. Men, jag går nog på samma linje som flera andra: Ska det bara vara ett säte så kan man lika gärna skaffa en riktig formelbil eller liknande istället.

Här ser det ju t o m ut som om aerodynamiken skulle kunna vara sämre än en Seven, och det känns ju inte som någon bra idé i en lätt bil med (i förhållande till luftmotståndet) liten motor. Jag har ju runt 40 hästar mer och troligtvis mindre luftmotstånd, och tycker ändå det börjar kännas lite segt när luftmotståndet tar överhanden.

Nej, en "cigarr" med en hojmotor bakom stolen, kanske?
(Eller en RST-V8 - men det känns lite bortom min budget iaf...)

Citera
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003

Namndispens
Namndispens

Luftmotstånd är nog inga stora problem, addera mer pulver om så behövs bara, tex en saabsnurra för 5000 på E85 med lite godis för ytterligare 5000 ger 350hk+, har man pengar och utgår från tex en hayabusamotor så är ännu mer hk med riktigt låg vikt inga som helst problem.

Varberg
Här sen Maj 2005

Re:

Cobolt skrev:
Luftmotstånd är nog inga stora problem, addera mer pulver om så behövs bara, tex en saabsnurra för 5000 på E85 med lite godis för ytterligare 5000 ger 350hk+, har man pengar och utgår från tex en hayabusamotor så är ännu mer hk med riktigt låg vikt inga som helst problem.

Jo, det är klart - men med den effekten och lite aerodynamik så går det ju ännu fortare.

Sedan är det ju iofs trevligt om man får körbar effekt också, speciellt med sådana effekt/viktförhållanden vi snackar här. Det är finlir med gasen ut ur kurvorna redan med 150-200 hästar, och då vill man inte ha några sparkar eller "slumpmässig" respons. Frågan är om inte kompressor är den enklare och billigare lösningen, om man verkligen ska ha det att funka i sådana här sammanhang. (Nu har jag ju varken turbo eller kompressor själv - än. Jag bara spekulerar, baserat på vad jag sett och inte - och de turbo-Seven jag sett hittills verkar bara gå fort på rakorna. Har jag missat någon?)

Vad beträffar luftmotstånd så finns det ju en fördel iofs: Det hjälper till rejält när det är dags att bromsa!
Fast man vill ju hellre att det luftmotståndet kommer från saker som ger downforce, om man får välja... Då kan man bromsa ännu senare, och dessutom mindre.

Citera
borg
Lund
Här sen Jan 2003

Med den hjulbasen och all vikt i mitten (om man inte har en synnerligen tjock förare) borde det där bli en mycket hårig sak att köra med. Säkert faktastiskt kul att sladda runt en kurvig bana.

och jaga inte bara effekt som vanligt, 150hk borde denna vara god för knappt 200km/h med en rimlig raka. I lägre farter så är låg vikt bättre än god aerodynamik.

Allmänt banåkaforum
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (3752 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande